۲
۲
تاملی بر نامه اخیر وزیر نفت به رهبر انقلاب

از بازی IPC تا تشکر از رهبری!

بدون گمان نه وزارت نفت و نه شخص وزیر نفت نمی‌تواند این اقدام خود را توجیه کند زیرا مقام معظم رهبری شخصا در یکی از دیدارهای خودشان در ماه مبارک رمضان سال گذشته به این موضوع اشاره کردند. مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند با «تحقیقات» صورت گرفته مشخص شد این ویرایش٬ ویرایش شانزدهم است که همین موضوع بیانگر نکات فراوانی است.
تسبیح وزیر نفت - عصر نفت
تسبیح وزیر نفت - عصر نفت
وحید حاجی پور/ وزیرنفت از مقام معظم رهبری تشکر کرده است؛ به عقیده بیژن نامدار زنگنه مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود از عملکرد وزارت نفت در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ابراز رضایت کرده‌اند. دست مایه چنین برداشتی هم به چند واژه از سخنرانی ایشان مربوط می‌شود که وزیر نفت با توسل به آن، پس از حدود دو هفته به یکباره در قالب یک نامه از رهبر انقلاب تشکر می کند!

اینکه چگونه چنین برداشتی از فرمایشات رهبر انقلاب شده است به کنار، اینکه چرا پس از دو هفته این نامه منتشر می‌شود هم بماند اما نکته اصلی اینجاست که نگاهی به عملکرد وزارت نفت طی 4 سال گذشته نشان می‌دهد در بیشتر مواقع حرف و عملکرد فاصله‌ای طولانی با هم دارد ولی چون نزدیک دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستیم، چنین برداشت‌هایی چندان هم غیرمنطقی نیست.

فارغ از آنکه رابطه مقام معظم رهبری با وزیر نفت چگونه است باید به این مهم اذعان کرد که اگر واقعا رضایت رهبر انقلاب برای زنگنه از اهمیت بسزایی برخوردار است چرا برخلاف رهنمودهای ایشان حرکت شده و حتی در یک اقدام غیرقابل باور، درفت ابتدایی قراردادهای نوین نفتی به دفتر ایشان ارسال می‌شود؟

بدون گمان نه وزارت نفت و نه شخص وزیر نفت نمی‌تواند این اقدام خود را توجیه کند زیرا مقام معظم رهبری شخصا در یکی از دیدارهای خودشان  در ماه مبارک رمضان سال گذشته به این موضوع اشاره کردند. مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند با «تحقیقات» صورت گرفته مشخص شد این ویرایش٬ ویرایش شانزدهم است که همین موضوع بیانگر نکات فراوانی است.

رهبری در موضع خود اینگونه اشاره کردند:«بعد که به دفتر ما مراجعه شد، دفتر ما گفتند این کافی نیست، چون بعد از این باز اصلاحات دیگری هم لازم بوده که انجام بگیرد که هنوز انجام نگرفته. بنابراین تا وقتی‌که این اصلاحات انجام نگیرد و این کار به‌معنای واقعی کلمه، مطابق منافع کشور نباشد این اتّفاق نخواهد افتاد و این نوع قرارداد بسته نخواهد شد. ما هم گفته‌ایم که تا وقتی قضیّه نهایی نشده، هیچ قراردادی نباید بسته بشود. اتّفاقاً در جلسه‌ی اساتید دانشگاه، یکی از کسانی که اینجا سخنرانی کردند، همان شخصیّت محترمی بود که در آن جسله‌ی مسئولین دولتی شرکت کرده بود و اینجا هم نظرات خودش را که نظرات کاملاً متین و مستحکمی بود، در اشکالات بر آن شیوه‌ی قرارداد مفصّل ذکر کرد.»

اگر وزیر نفت به ولایت مقام معظم رهبری اعتقاد جدی دارد چرا با وجود نسخه‌های دقیقتر، ویرایش شانزدهم را در اختیار دفتر رهبری قرار داده است؟ آیا با لحاظ کردن این خطای بزرگ، می‌توان با یک نامه ساده بر همه چیز سرپوش گذاشت؟

از سوی دیگر، وزارت نفت دقیقا نقطه مقابل فرمایشات چند ماه پیش رهبری عمل کرده است آنجا که ایشان نادیده گرفتن توان داخل از سوی دولتمردان را تقبیح کردند و فرمودند که سرمایه گذاری خارجی خوب است اما نه به قیمت معطل گذاشتن کشور. این بخش از سخنان ایشان دقیقا به وضعیت موجود وزارت نفت مربوط است که طی 4 سال گذشته همه چیز را معطل سرمایه گذاری خارجی کرده است و حتی یک قرارداد ساده نیز به امضا نبرده است.


رهبری از لزوم تکیه بر جوانان انقلابی و متخصص در امور می‌گویند و وزیرنفت بر اساس اجتهاد شخصی خود تصمیم می‌گیرد فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت را با وعده‌های متناقض دست به سر کند. رهبری بر توان داخل تاکید دارند و وزارت نفت به شیوه‌ای عجیب روی این توان خط بطلان می‌کشد مگر روزی که قرار باشد فازهای پارس جنوبی را افتتاح کند. اگر قرار بود چنین نامه‌هایی نوشته شود چرا درباره تقدیر رهبری از توان داخل در راه به اندازی فازهای پارس جنوبی نامه‌ای نگاشته نشد؟ نکند که چون ظرفیت‌های داخلی به کمک کشور آمدند ترجیح داده شد نامه‌ای نوشته نشود؟

وزیر نفت در بخشی از نامه خود به مقام معظم رهبری نوشته است میادین مشترک با نیروهای تازه نفس و جوان در حوزه مدیریتی توسعه خواهند یافت اما سوال اصلی اینجاست منظور زنگنه از این نیروها چه کسانی هستند؟ اگر غرض وی افرادی هستند که با کمترین سابقه کاری – و نه تجریه نفتی – به سمت‌های کلیدی این وزارتخانه رسیده‌اند خب باید در این مهم تردید کرد که عقلای نفت بهتر از هر فرد دیگری می‌دانند که با چنین مدیرانی، کشورهای همسایه به سرعت برداشت خود خواهند افزود و ما ....!

نکته جالب در این نامه نادیده گرفتن کارکنان صنعت نفت در موفقیت‌های بدست آمده و برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای امور است که بطور ظریفی، سعی شده است رویکرد این وزارتخانه در بکارگیری افراد غیرمتخصص و بسیار جوان، توجیه شود. وزیر نفت یکبار در شبکه خبر اذعان کرد که برای کارکنان صنعت نفت نتوانسته کاری انجام بدهد و با این اعتراف، باز هم سخنی از کارکنان نیاورده است در حالی که تاکید مقام معظم رهبری در خصوص نیروی انسانی بارها از سوی ایشان مطرح شده است. این مهم از آن جهت قابل اهمیت است کارکنان صنعت نفت دچار نارضایتی شدید شده و از وضعیت بوجود آمده برای آن‌ها و همچنین بی توجهی وزارت نفت به تعهدات خود، سرخورده شده‌اند ولی زنگنه باز هم بدون توجه به اهمیت این شاخص مهم، در نامه اخیر خود روی تجهیزات و البته مدیران جوان خود تاکید دارد.

وزیر نفت از رهبری تشکر کرده است اما بابت چیزی تشکر کرده است که مدیون کارکنان بی ادعای صنعت نفت است و البته مهندس زنگنه مانند همیشه علاقه‌ای به نام بردن از کارکنان ندارد و سعی دارد مدیران جوان و دانشجوی خود را در نامه اخیرشان جای دهد. حتی در روزهای انتخابات هم کارکنان صنعت نفت فراموش می شوند.
 
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 17179
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


یک نفتی
Iran, Islamic Republic of
همه عملکرد ضعیف ژنرال زنگنه ! را درک کرده اند ایشان فرار به وجلو را خوب و بهتر از رئیس اش دکتر حقوق دان ! بلد است این نامه هم تاکتیک عدم پاسخ گویی ایشان به عملکرد 4 ساله او در صنعت نفت می باشد. .
Iran, Islamic Republic of
دقیقا احسن