۰
چشم انداز انرژی در سرزمین اژدهای زرد

حرکت به سمت انرژی‌های نو

چینی ها برای مقابله با بحران آب و هوا، راهکارهای متفاوتی در پیش گرفته اند که استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، یکی از این راه حل ها است. سرمایه گذاری ۳۶۰ میلیارد دلاری پکن در این حوزه تا پایان دهه کنونی میلادی نشان می دهد آنان در این بخش جدی هستند.
انرژی در چین - عصر نفت
انرژی در چین - عصر نفت
ميزنفت/ اندیشکده آمریکایی بروکینگر در گزارشی نوشت:

انرژی یک چالش کلیدی برای چین و بسیاری از کشورهای دنیا محسوب می شود. مدیریت منابع انرژی در کشوری که با معضل پیر شدن تدریجی جمعیت و تلاش برای تثبیت رشد اقتصادی روبرو است، چندان آسان نخواهد بود. در این مقاله با نگاهی به نقش نوآوری فناوری در مدیریت انرژی چین، عوامل تاثیرگذار جمعیتی و اقتصادی تاثیرگذار مورد بررسی قرار گرفته است. در نمودار (1)، سهم جمعیت بیش از ۶۵ سال از جمعیت چین در فاصله سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۵۰ میلادی نشان داده شده است.
 


 
نمودار (1). سهم جمعیت بیش از ۶۵ سال از جمعیت چین در فاصله سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۵۰ میلادی
 
جمعیت سرزمین اژدهای زرد در سال ۲۰۲۸ میلادی از مرز 1.4 میلیارد نفر فراتر می رود. در چند دهه اخیر، ایجاد توازن میان رشد اقتصادی و ملاحظات زیست محیطی، رهبران پکن را با انتخاب های دشواری روبرو نموده است. و تصویب مقررات جهانی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، دولت چین را وادار نموده تا نسبت به کاهش سهم سوخت های آلاینده به ویژه زغال سنگ اقدام نماید. چینی ها در سال های اخیر با کاهش رشد تولید ناخالص داخلی روبرو شده اند. در نمودار (2)، رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه سال ‌گذشته نشان داده شده است.
 


نمودار (2). رشد تولید ناخالص داخلی چین در سه سال ‌گذشته
 
کاهش نرخ رشد اقتصادی بر دورنمای آینده مصرف انرژی بزرگترین مصرف کننده انرژی در دنیای امروز سایه افکنده است. این کشور در هر سال به ۵۵۰ میلیون تن نفت خام،  ۲۰۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و ۴ میلیارد تن زغال سنگ برای تداوم فعالیت های اقتصاد خود نیازمند است. در نمودار (3)، سرانه مصرف انرژی چین در ۳۵ سال گذشته نشان داده شده است.
 


نمودار (3). سرانه مصرف انرژی چین در ۳۵ سال گذشته
 
روشن است که فراز و نشیب در این ارقام، تاثیرات چشمگیری بر بازارهای جهانی انرژی دارد.
 
*نقش آفرینی شاخص های زیست محیطی
در این کشور در حال توسعه سالانه ۳۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند .تلاش برای رشد و توسعه اقتصادی بدون توجه به موازین زیست محیطی در نیم قرن گذشته، آثار فاجعه آمیزی برای سرزمین چشم بادامی ها به همراه آورده است. فشارهای بین المللی برای کاهش انتشار گازهای آلاینده نیز رهبران پکن را وادار نموده تا نسبت به بازنگری در سهم منابع انرژی مصرفی خود اقدام کنند.

چینی ها برای مقابله با بحران آب و هوا، راهکارهای متفاوتی در پیش گرفته اند که استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، یکی از این راه حل ها است. سرمایه گذاری ۳۶۰ میلیارد دلاری پکن در این حوزه تا پایان دهه کنونی میلادی نشان می دهد آنان در این بخش جدی هستند.

دولت چین اعلام نموده از ابتدای دهه آینده میلادی، سهم منابع تجدیدپذیر از انرژی های مصرفی خود را به ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت. این کشور پیشرو در توسعه انرژی خورشیدی و بادی بوده و میلیون ها شغل نیز در این بخش ایجاد شده است.
 
*توسعه شبکه های هوشمند در دستور کار پکن
اتصال فراگیر شبکه برق راهبردی است که به کشورها کمک می کند تا کارایی انرژی را افزایش دهند. با شبکه های هوشمند، انرژی مورد نیاز از منابع مختلف تامین شده و به صورت کارا تخصیص داده می شود. شبکه های هوشمند کارایی شبکه را با استفاده از فناوری بالا می برد تا تولید و توزیع آن بهینه گردد.
 
مترجم: محسن داوری
منبع: www.brookings.edu

 
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب: 17437
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *