۰

نفت ٧٠ دلار مى شود؛ اما بدون لبخند

تنش در روابط ايران و عربستان از ديگر دلايلى عنوان شده است كه مى تواند بازار نفت را با محدوديت عرضه رو به رو كند. مجموعه اين زمينه ها موجب شده است كه تحليل گران ارشد بازار جهانى نفت از جمله شین چانل، تحلیلگر بازار نفت در موسسه ولث ادوایزرز، قيمت ٧٠ دلار را براى نفت برنت تا قبل از پايان سال جارى ميلادى پيش بينى كنند.
قیمت نفت - عصر نفت
قیمت نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، اجلاس صد و هفتاد و يكم اوپك در 30 نوامبر ٢٠١٦/ دهم آذر ١٣٩٥ از جمله رويدادهايى است كه تاريخ صنعت نفت ايران و جهان آن را به فراموشى نخواهد سپرد. در روزى به ياد ماندنى كه منطق و ديپلماسى بر چالش و تخاصم پيشى گرفت، نفت كه در سراشيبى ٤٠ دلارى، نااميدى را در كشورهاى توليد كننده نفت و بويژه ايران حكمفرما ساخته بود،  مسير افزايشى را در پيش گرفت. در همان زمان، روزنامه ابتكار در مقاله مورخ ١٣ آذر ماه خود به قلم نگارنده، قيمت ٦٠ دلار را براى هر بشكه نقت پيش بينى کرد.  امروز كه در شانزدهم آبان ٩٦ به سر مى بريم قيمت نفت از مرز ٦٤ دلار ، بله ٦٤ دلار، در هر بشكه گذشته است.

پايبندى ٩٥ درصدى  اعضاى اوپك و غير اوپك به سهميه هاى كاهش توليد در اجلاس ١٧١، علاقمندى كشورهاى توليد كننده نفت به تداوم كاهش توليد و باقيماندن سهميه ها در سطح توافق اجلاس ياد شده، كاهش حجم ذخاير نفت خام و فراورده هاى ايالات متحده  و نيز كاهش دكل هاى فعال حفارى اين كشور از جمله دلايل افزايش قيمت نفت در مقطع فعلى عنوان شده است.

در اين ميان شوكى در دنياى سياست پديد آمد كه تاثير خود را در آينده قيمت نفت خواهد گذاشت؛ و آن تحكيم پايه هاى قدرت توسط شاهزاده جوان سعودى و دستگيرى و بازداشت قدرتمندان سياسى، نظامى و اقتصادى كشور عربستان است. شاهزاده جوان كه رؤياهاى پرشورى در سر دارد، بى صبرانه همه موانع و مخالفت ها را از پيش رو برمى دارد. كودتاى نرم محمد بن سلمان كه از آن تنها به فاز نخست سركوبگرى ياد مى شود، تاثيرات أينده خود را بر بازار نفت آشكار خواهد ساخت.

تنش در روابط ايران و عربستان از ديگر دلايلى عنوان شده است كه مى تواند بازار نفت را با محدوديت عرضه رو به رو كند. مجموعه اين زمينه ها موجب شده است كه تحليل گران ارشد بازار جهانى نفت از جمله شین چانل، تحلیلگر بازار نفت در موسسه ولث ادوایزرز، قيمت ٧٠ دلار را براى نفت برنت تا قبل از پايان سال جارى ميلادى پيش بينى كنند.

اين موضوع تا آنجا جدى است كه بلومبرگ در تازه ترين گزارش خود در روز جارى نوشت:  با توجه به نوسان قیمت نفت در هفته های اخیر، این بار اشتهای اوپکی ها بالا رفته و قیمت نفت ۷۰ دلار را در هر بشکه در نشست پیش روی خود عادلانه خواهند دانست.

مسئله نگران كننده در اين ميان،  وجود پاره اى دلايل سياسى براى افزايش قيمت نفت است. دلايلى كه يك سوى آن در تبليغات رسانه اى غرب و كشورهاى حاشيه خليج فارس ايران را نشانه گرفته است.  درگيريها در يمن و شليك موشك از سوى حوثى ها به فرودگاهى در رياض، موضوعى است كه اين رسانه ها سعى در چسباندن آن به ايران و بهره بردارى ناشيانه از آن را دارند. در اين فضا، اگر خردمندى و بردبارى در دو سوى ماجرا و بويژه ايران حاكم نباشد، وقوع هر حادثه اى دور از انتظار نخواهد بود.
 
نكته قابل تامل ديگر، درآمد سرشارى است كه افزون بر قيمت ٥٠ دلارى پيش بينى شده در بودجه ٩٧، نصيب كشور مى شود. مردمى كه تجربه نفت ١٤٧ دلارى را در اوايل سال ٨٧ در خاطر خود دارند اما تاثير آن را در اقتصاد، صنعت و حتى زندگى روزمره خود نديدند، شايد حق داشته باشند كه افزايش اين گونه قيمتها شادمانى چندانى در چهره شان ايجاد نكند.

فرزندان بيكارند و پدرانِ بازنشسته كم حقوق.  مردم اميدوارند و انتظار دارند كه دولت تدبير و اميد از صندوق توسعه ملى برايشان بگويد، از ميزان ذخاير دلارهاى نفتى در اين صندوق و نحوه دخل و خرج آن شفاف سازى نمايد. و مردم اميدوارند حتى يك بار هم كه شده، افزايش قيمت نفت موجب اندكى آسايش در زندگى روزمره و يا دستكم، گشايشى در صنعت، اقتصاد و ايجاد اشتغال در كشور شود. انشاء الله


على آهنگر
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب: 19497
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *