۰
سعودی ها در اندیشه پایین دست

خیز عربستان برای قطب پالایشی

شرکت آرامکوی سعودی در بهار سال جاری مالکیت ۵۰ درصد سهام پروژه راپید شرکت دولتی پتروناس مالزی را خریداری کرد. ارزش این معامله هفت میلیارد دلار اعلام شده است. این پروژه یکپارچه پالایشگاهی و پتروشیمی در ۴۰۰ کیلومتری کوالالامپور و در منطقه جوهور در حال ساخت است.
گام‌های بلند آرامکو در توسعه ظرفیت بین‌المللی پالایش نفت - عصر نفت
گام‌های بلند آرامکو در توسعه ظرفیت بین‌المللی پالایش نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، شرکت آرامکوی سعودی در بهار سال جاری مالکیت ۵۰ درصد سهام پروژه راپید شرکت دولتی پتروناس مالزی را خریداری کرد. ارزش این معامله هفت میلیارد دلار اعلام شده است. این پروژه یکپارچه پالایشگاهی و پتروشیمی در ۴۰۰ کیلومتری کوالالامپور و در منطقه جوهور در حال ساخت است. در سفر سال جاری ملک سلمان به کشورهای شرق آسیاٰ جزییات بیشتری از این قرارداد اعلام شد.

پالایشگاه این پروژه در سال ۲۰۱۹ میلادی وارد مرحله پیش راه اندازی خواهد شد. ظرفیت این پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه در روز است. براساس اعلام نجیب رازاک نخست وزیر مالزی شرکت آرامکو در این پروژه ۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

تولیدات این پالایشگاه‌ بر اساس استاندارد یورو ۵ روانه بازار می شود. همچنین خوراک یک مجتمع یکپارچه پتروشیمی به ظرفیت سالانه 5/3 میلیون تن از این پالایشگاه تامین می گردد.

این پروژه در چارچوب برنامه مجتمع های یکپارچه پنگرانگ (پی آی سی) ساخته شده که براساس آن یک مجتمع تولید همزمان برق و گرما، یک پایانه تبدیل ال ان جی به گاز، یک مرکز تصفیه آب، یک بندر آب های عمیق و تاسیسات متمرکز در این منطقه ساخته می شود.

 
*اطمینان از عرضه نفت خام

شرکت آرامکو در نظر دارد تا ظرفیت پالایش نفت جهانی خود را از 3.5 میلیون بشکه کنونی به ۱۰ تا ۱۲ میلیون بشکه افزایش دهد.

همچنین مدیران این شرکت امیدوارند تا ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خود را از ۱۲ میلیون تن در سال به ۳۴ میلیون تن افزایش دهند. در سایه این قرارداد، شرکت آرامکو می تواند در بازار رقابتی طلای سیاه نفت بیشتری را روانه پالایشگاه های دنیا نماید.

براساس این قرارداد، شرکت آرامکو تا ۷۰ درصد خوراک مجتمع راپید را تامین می کند. بدین ترتیب روزانه ۲۱۰ هزار بشکه از خوراک این مجتمع از طریق شرکت آرامکو عرضه خواهد شد. این عدد در حال حاضر برابر با سه درصد صادرات این غول عربستانی خواهد بود.

در سال ۲۰۱۶ میلادی، میانگین صادرات نفت خام روزانه شرکت آرامکو 7.65 میلیون بشکه بوده است. در سال های اخیر، شرکت آرامکو با رقابت دشواری در بازارهای آسیایی روبرو بوده است. کاهش قیمت نفت صادراتی در بازارهای آسیایی از سیاست های رهبران ریاض در ماه های اخیر بوده است.

پس از سفر ملک سلمان به اندونزی در بهار امسال، قراردادی در بخش پالایشگاهی امضا نشد، اما دو طرف بر تسریع در اجرای قرارداد سال گذشته دو طرف، مبنی بر ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در توسعه پالایشگاه کیلاکاپ در جاوه مرکزی تاکید کردند.

همانند پروژه راپید، شرکت آرامکو متعهد شده تا ۷۰ درصد خوراک این پالایشگاه دارای ظرفیت روزانه پالایش ۴۰۰ هزار بشکه ای را تامین کند. بدین ترتیب روزانه ۲۸۰ هزار بشکه نفت از نفت تولیدی آرامکو روانه اندونزی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آرامکو اعلام کرده است که حضور در پروژه توسعه پالایشگاه های ۱۷۰ هزار بشکه ای دومای شرکت پرتامینا در سوماترا و بالونگان با ظرفیت ۱۲۵ هزار بشکه را در دستور کار دارد. هرچند گزارش هایی منتشر شده که نشان می دهد دو طرف بر سر این دو پروژه تاکنون به توافق نرسیده اند.
 

*مذاکره با چینی ها

در سال گذشته میلادی، چینی ها به صورت میانگین روزانه 02/1 میلیون بشکه نفت خام از شرکت آرامکو خریداری کرده اند. عربستانی ها هم اکنون ۲۵ درصد سهام پالایشگاه فوجیان با ظرفیت ۲۴۰ هزار بشکه در روز را در اختیار دارند. سایر شرکای غول آرامکو دو شرکت اکسون موبیل و سینوپک هستند.

آرامکو در یک سال گذشته مذاکرات دامنه داری با شرکت سی.ان.پی.سی چین بر سر تملک سهام پالایشگاه یوننان داشته است. این پالایشگاه در سال ۲۰۱۱ میلادی راه اندازی شده و از ظرفیت پالایش روزانه ۲۶۰ هزار بشکه نفت خام برخوردار است. بخش چشمگیری از خوراک این پالایشگاه از میانمار تامین می شود. اما شیوخ عربستان خواهان ایفای نقش در تامین خوراک آن هستند.

مجموع ظرفیت پالایشگاه هایی که آرامکو در مناطق مختلف دنیا در آنها سهامدار است 2.41 میلیون بشکه در روز و سهم آرامکو از ظرفیت این طرح ها 1.082 میلیون بشکه است. ۵۵ درصد ظرفیت بین المللی پالایش آرامکو در قاره آسیا قرار دارد و بقیه پالایشگاه ها در ایالات متحده قرار دارد. در جدول (1)، ظرفیت بین المللی پالایشگاه های شرکت آرامکو نشان داده شده است.
 
 
جدول (1). ظرفیت بین المللی پالایشگاه های شرکت آرامکو
 
 
 
در نمودار (1)، ظرفیت پالایشی شرکت آرامکوی سعودی در کشورهای مختلف دنیا نشان داده شده است.
نمودار (1). ظرفیت پالایشی شرکت آرامکوی سعودی در کشورهای مختلف دنیا
 
 
منبع: MEES
 مترجم: محسن داوری
شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 19515
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *