۰

جنگ نفتکش‌ها در باب‌المندب و تشدید تقابل ایران و آمریکا

حمله روز سه شنبه گذشته جنگجویان حوثی مورد حمایت ایران به نفتکش غول پیکر سعودی حامل نفت خام بارگیری شده به سوی پایانه کشور مصر، توجه سازمان های اطلاعاتی و فعالان صنعت نفت دنیا را به خود جلب کرده است. این حمله از سوی شمال باب المندب صورت گرفت و شبه نظامیان یمنی که از سوی تهران حمایت تسلیحاتی و مالی می شوند، متهم شماره یک این حمله به شمار می روند.
جنگ نفتکش‌ها در باب‌المندب و تشدید تقابل ایران و آمریکا - میز نفت
جنگ نفتکش‌ها در باب‌المندب و تشدید تقابل ایران و آمریکا - میز نفت
به گزارش میز نفت ، پس از رویارویی رهبران تهران و واشنگتن در روزهای اخیر، شاهد این حمله بودیم. اتفاقی که می تواند تاثیرات چشمگیری بر بازار نفت برجای گذارد.

نفتکش آرسان دارای پرچم عربستان بوده و 2 میلیون بشکه نفت خام برای تخلیه در بنادر مصر حمل می کرد. این حمله موشکی در نزدیکی بندر حدیده صورت گرفت که نظامیان عربستانی و اماراتی در ماه های اخیر بر سر تصاحب آن با چریک های حوثی درگیر شده اند.

 در گزارش انستیتوی واشنگتن اعلام شده که این تانکرها توسط قایق های پرسرعت و یا موشک های زمین به دریای پرتاب شده از خاک یمن مورد حمله قرار گرفته اند. موشک های سی-802 که ایران برای جنگجویان یمنی ارسال می کند، عامل احتمالی این حمله معرفی شده است.

حوثی ها مسیولیت این حمله را بر عهده گرفته اند و رهبران ریاض اعلام کردند تردد نفتکش های خود از تنگه باب المندب و دریای سرخ را تا زمان عادی شدن شرایط و بازگشت امنیت به این آبراه متوقف خواهند کرد. پژوهشگران انستیتوی واشنگتن اعلام کرده اند که دریای سرخ سومین آبراه مهم دنیا است. (تنگه هرمز در آب های خلیج فارس در رتبه نخست قرار دارد.)

وقوع این حمله همزمان با دویل توییتری دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده و رهبر ایران صورت گرفت که آیت اله خامنه ای تهدید کرد ترانزیت بین المللی نفت را در صورت اعمال تحریم صنعت نفت کشورش متوقف خواهد کرد. همچنین ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس نیز عربستان سعودی را مسیول ناامنی های هفته های اخیر در آب های دریای سرخ معرفی کرده است.

ایالات متحده نگران اقدامات این ژنرال ایرانی است که هفته گذشته مستقیما دونالد ترامپ را تهدید کرد. دلایل دیگری نیز برای این نگرانی وجود دارد. آمریکایی ها از این اتفاق در هراس هستند که شبه نظامیان شیعه مورد حمایت تسلیحاتی و مالی ایران به نیروهای آمریکایی مستقر در خاک عراق حمله کنند. در ابتدای دهه کنونی میلادی، ایالات متحده دولت ایران را به انجام این حملات در خاک عراق متهم کرده بود. جیمز ماتیس، وزیر کنونی دفاع آمریکا در آن دوره فرمانده نیروهای نظامی سنتکام بود و ایرانی ها را متهم به کشتار نیروهایش در عراق کرده بود.
 

*پایان بازی در جولان سوریه
 
نیردهای اسراییلی ها و ایرانی ها عمدتا در خاک سوریه روی می دهد. دولت بشار اسد  در ماه های اخیر به موفقیت های بزرگی در این جنگ داخلی پرفراز و نشیب دست یافته است. برافراشته شدن پرچم سوریه در منطقه قنیطره در نزدیکی ارتفاعات جولان در روز پنج شنبه گذشته نشان می دهد که کنترل مجدد ارتفاعات جولان سوریه در حال تحقق است.

در این شرایط، بمباران های ارتش سوریه و حملات نیروی هوایی روسیه علیه آخرین مواضع جنگجویان مورد حمایت داعش در جنوب غرب جولان سوریه همچنان ادامه دارد.

اسراییلی ها در حال آماده شدن برای بازگشت کامل نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به جولان، پس از تثبیت شرایط در مناطق همجوار در سوریه هستند.

سیاستمداران اسراییلی نسبت به تحقق توافقات انجام شده با روس ها خوشبین هستند. در هفته گذشته، نخست وزیر اسراییل با وزیر خارجه و رییس ستاد مشترک ارتش روسیه دیدار نمود و دو طرف موافقت کردند تا توافق سال 1974 میلادی جداسازی نیروها، عملی شده و یک کمیته روسی، نیروهای نظامی ایران و جنگجویان شیعه را 100 کیلومتر از مرزهای اسراییل در جولان دور کند.

اعضای کابینه اسراییل معتقدند که ارتش این رژیم در زمین گیر کردن نیروهای ایرانی در خاک سوریه موفقیت های بسیاری به دست آورده است.

فشار تهران به دولت بشار اسد برای اعطای مجوز ساخت یک فرودگاه و بندر در سواحل مدیترانه تاکنون بی نتیجه بوده است. ایرانی ها در نظر دارند تا یک گروه شبه نظامی شیعه با ده ها هزار جنگجو در سوریه ایجاد کنند، اما پس از بمباران یکی از پایگاه های نظامی در حال ساخت توسط ارتش اسراییل، این طرح متوقف شده است. در این شرایط، در لبنان، دولت حریری تلاش می کند تا ساخت تاسیسات مونتاژ و تولید راکت های دقیق و هدایت شونده را در این کشور متوقف نماید. این اقدامات با فشار واشنگتن و براساس اطلاعات دقیق به دست آمده توسط آمریکایی ها انجام شده است.

ایران خواهان استقرار سامانه های ضدهوایی، موشک های میان برد زمین به زمین و پایگاه پهپادی در خاک سوریه و با فاصله از مرز اسراییل است.

رهبران تل آویو همچنان به مسکو فشار می آورند تا از مستقر شدن این تسلیحات جلوگیری کند. آنها امیدوارند تا با این کار از ایجاد پایگاه های ایران در خاک سوریه و حضور بلندمدت آنان در این کشور آشوب زده جلوگیری کنند.

در اوایل ماه ژوین، نیروهای روسی تلاش کردند تا ارتباط جنگجویان حزب اله با مرز سوریه و لبنان را قطع کنند تا از قاچاق سلاح از سوریه به لبنان جلوگیری کنند. اما آنان در این اقدام ناموفق بودند. با حضور نیروهای روسی در منطقه مرزی، نیروهای حزب اله مقاومت کرده و روس ها نیروهای خود را از منطقه به عقب منتقل کردند.

خواسته فوری اسراییلی ها از رهبران کرملین، دور کردن ایرانی ها و گروه های شبه نظامی از محدوده 100 کیلومتری مرزهای جولان این رژیم است. مسکو قول داده تا اقدامات لازم برای جابجایی مواضع نیروهای ایران را انجام دهد. اما باید ارتفاعات جولان سوریه کاملا تخلیه شود. در نشست ترامپ و پوتین نیز که دو هفته پیش در هلسینکی برگزار شد، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

سیاستمداران اسراییلی نسبت به آینده این موضوع خوشبین هستند، اما بدبینی هایی نیز وجود دارد. بسیاری از کارشناسان نگران هستند که ایرانی ها توافق های خود را زیر پا بگذارند و روس ها نتوانند اقدامی برای تحقق توافقات خود انجام دهند. به هر حال، این پیش بینی چندان دور از واقعیت نیست.
 
 
نویسنده: آموس هارل
منبع: Haaretz
مترجم: محسن داوری
شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 21688
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *