۰

چین و هند؛ غول‌های پیشرو در رشد تقاضای انرژی

با نگاهی به رشد تقاضای انرژی در سال‌های آینده، می‌توان دریافت که 2کشور چین و هند، نقش‌آفرینی گسترده‌ای در این زمینه خواهند داشت، اما پیش‌بینی تقاضای انرژی آنها در بلندمدت دشوار است، با این حال، بدیهی است که سهم انرژی‌های پاک‌تر به‌ویژه ال.ان.جی در سبد انرژی مصرفی آنها افزایش خواهد یافت.
چین و هند؛ غول‌های پیشرو در رشد تقاضای انرژی - میز نفت
چین و هند؛ غول‌های پیشرو در رشد تقاضای انرژی - میز نفت
به گزارش میز نفت، با نگاهی به رشد تقاضای انرژی در سال های آینده می توان دریافت که دو کشور در دو بخش اهمیت و اندازه، نقش آفرینی گسترده ای خواهند داشت: چین و هند.

این دو کشور با دارا بودن بیشترین جمعیت دنیا، از رشد اقتصادی بالایی برخوردار بوده و از مصرف کنندگان بزرگ انرژی دنیا محسوب می شوند. اما پیش بینی روندهای مصرف انرژی با دقت بالا، کاری دشوار حتی برای سازمان هایی نظیر اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده است. این سازمان در نوامبر گذشته در گزارشی چشم اندازهای بازار انرژی این دو کشور را ارایه کرده است.
 
اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده از سال ها پیش و به صورت پیوسته، رشد اقتصادی کشور چین را بررسی کرده است. در سال 1990 میلادی، این سازمان پیش بینی کرده بود اقتصاد چین در فاصله سال های 1990 تا 2000 میلادی از رشد 45 درصدی برخوردار خواهد بود. اما در واقع، چینی ها به رشدخیره کننده 10.4 درصد در این دوره دست یافتند. آنها در دهه نخست قرن بیست و یکم نیز به همین عدد دست یافتند. آنها در سال 2007 میلادی توانستند به رشد 14.2 درصد به عنوان بالاترین عدد دست یابند. اما در سال های بعد، شاهد کاهش این عدد بودیم. رشد 6.7 درصدی اقتصاد چین در سال 2016 میلادی را باید کمترین عدد در 25 سال گذشته دانست.
 
اداره اطلاعات انرژی، مصرف انرژی چین در سال 2015 میلادی را 133 کوادریلیون بی تی یو تخمین زده و پیش بینی می شود در سال 2040 میلادی، این عدد با رشد 30 درصدی از مرز 173 کوادریلیون بی تی یو فراتر رود.
 
اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده پیش‌تر رشد اقتصادی چین در فاصله سال های 2015 تا 2040 میلادی را 4.2 درصد پیش بینی کرده بود. رشد مصرف انرژی به دلیل بهبود استانداردهای زندگی و افزایش درآمد سرانه چینی ها خواهد بود. طبقه متوسط چین در حال افزایش بوده و مصرف انرژی در خانه ها با رشد روبرو است.
 
بخش صنعتی چین پس از یک دوره رشد پرشتاب هم اکنون از رشد متوسطی برخوردار می باشد. در نمودار (۱)، مصرف انرژی مصرف کنندگان نهایی چین بر اساس سه سناریوی مختلف در افق سال ۲۰۴۰ میلادی نشان داده شده است. 
 
نمودار (۱). مصرف انرژی مصرف کنندگان نهایی چین بر اساس سه سناریوی مختلف در افق سال ۲۰۴۰ میلادی
 
 
دورنمای مصرف انرژی شبه جزیره
 
مصرف انرژی هند کمتر از چین بوده و در سال 2015 میلادی 28 کوادریلیون بی تی یو تخمین زده شده است. پیش بینی می شود در سال 2040 میلادی، این عدد با رشد بیش از دو برابری از مرز 61 کوادریلیون بی تی یو فراتر رود. بدین ترتیب رشد سالانه تقاضای انرژی این شبه جزیره 4 درصد پیش بینی می شود.
 
جمعیت هند در سال 2025 میلادی، از چین فراتر خواهد رفت و با افزایش درآمد سرانه شهروندان، شاهد رشد پرشتاب تقاضای انرژی در این کشور خواهیم بود.
 
بخش صنعت، بزرگترین عامل پیش برنده تقاضای انرژی هند در سال های فرارو خواهد بود. بخش حمل و نقل نیز با سهم 28 درصدی از عوامل تاثیرگذار بر مصرف انرژی می باشد.
 
رشد مصرف انرژی در بخش صنعتی هند 2.7 درصد تخمین زده می شود. همچنین رشد تولید ناخالص داخلی هند در فاصله سال های 2015 تا 2040 میلادی 5.4 درصد پیش بینی شده است. در نمودار (2)، مصرف انرژی مصرف کنندگان نهایی هند بر اساس سه سناریوی مختلف در افق سال ۲۰۴۰ میلادی نشان داده شده است. 
 
 
نمودار (2). مصرف انرژی مصرف کنندگان نهایی هند بر اساس سه سناریوی مختلف در افق سال ۲۰۴۰ میلادی
 
کشور هند در آستانه تبدیل به چین جدید در قرن بیست و یکم قرار گرفته است. هندی ها 30 درصد رشد تقاضای انرژی دنیا را به خود اختصاص داده و در سال 2040 میلادی 11 درصد انرژی دنیا در این کشور در حال توسعه، مصرف خواهد شد. عدد مشابه برای چینی ها 20 درصد می باشد.
 
براساس تحلیل یکی از کارشناسان شبکه بلومبرگ، این دو کشور به غول های بزرگ و سیری ناپذیر انرژی تبدیل شده و در حال گذار از زغال سنگ به سوخت های پاک تر نظیر گاز طبیعی، انرژیهای تجدیدپذیر و انرژی برقابی هستند.
 
هندی ها برای تامین انرژی خود به زغال سنگ ارزان، وابستگی زیادی داشته و امیدوازند تا سهم سوخت های جایگزین نظیر گاز طبیعی را افزایش دهند.
 
براساس اعلام رهبران هند، سهم گاز طبیعی از مصرف انرژی در سال 2030 میلادی به 15 درصد خواهد رسید. عدد کنونی 6.5 درصد اعلام شده است. بخش اعظم این منبع وارداتی بوده و خرید ال ان جی در کانون توجه دهلی نو قرار دارد.
 
پیش بینی تقاضای انرژی هند و چین در بلندمدت دشوار است، اما خبر خوب این خواهد بود که سهم انرژی های پاک تر به ویژه ال ان جی در حال افزایش است.
 
 
نویسنده: گریگوری بریو
منبع: www.oilprice.com
مترجم: محسن داوری
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 21721
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *