۰

جزئیات تامین خوراک پایدار سه پالایشگاه

برنامه تامین خوراک پایدار پالایشگاه‌های گازی فجر جم، سرخون و فراشبند تشریح شد.
پالایشگاه - میز نفت
پالایشگاه - میز نفت
به گزارش میز نفت ، حمید ایزدی - مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی - از اجرای پنج طرح ارزیابی و تولید زودهنگام جهت تأمین خوراک پایدار پالایشگاه فجر جم خبر داد و افزود: طرح ارزیابی و تولید زودهنگام از میدان خارتنگ با سرمایه‌گذاری ۱۰۳ میلیون دلاری در برنامه قرار دارد. در این راستا، سه حلقه چاه تولیدی حفاری یا تکمیل و روزانه پنج میلیون متر مکعب گاز برداشت خواهد شد. در برنامه بلندمدت نیز تولید روزانه ۲۰ میلیون متر مکعب گاز در دستور کار قرار دارد.

وی، درباره طرح ارزیابی و تولید زودهنگام از میدان گردان تصریح کرد: این طرح با هدف تولید روزانه دو میلیون متر مکعب گاز و برنامه بلندمدت برداشت روزانه هشت میلیون متر مکعب گاز و با سرمایه ۴۱ میلیون دلار هدف‌گذاری شده است.

بنا بر اعلام روابط عمومی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، ایزدی از اختصاص یک میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار برای توسعه میادین گازی دی، سفیدزاخور، هالیگان و سفیدباغون خبر داد و افزود: در این طرح حفاری ۲۷ حلقه چاه در نظر گرفته شده است و با نصب تسهیلات فرآیندی سطح‌الارضی روزانه بیش از ۳۲ میلیون متر مکعب گاز برداشت خواهد شد.

وی در ادامه درباره طرح احداث ایستگاه تقویت فشار گاز کنگان نیز گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری ۴۸۰ میلیون دلاری و تضمین تولید ۱۰ ساله به میزان روزانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب گاز در دستور کار توسعه قرار دارد. طی این طرح، گاز میدان کنگان از ۲۰ به ۹۰ بار فشارافزایی می‌شود.

ایزدی ادامه داد: هم‌چنین پروژه باز آرایی ایستگاه تقویت فشار میدان نار نیز سرمایه‌ای بالغ بر ۲۱ میلیون دلار را به خود اختصاص خواهد داد که تولید ۱۸ میلیون مترمکعب در روز و طی مدت ۱۰ سال را به ارمغان خواهد داشت. گاز میدان نار با اجرای این پروژه از ۲۰ به ۸۲ بار فشارافزایی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی هم‌چنین از تأمین خوراک پایدار پالایشگاه‌های سرخون و فراشبند در استان‌های هرمزگان و فارس خبر داد و افزود: تأمین خوراک پالایشگاه گاز سرخون شامل طرح بازآرایی پالایشگاه و احداث ایستگاه تقویت فشار گاز سرخون است که در طرح بازآرایی تأسیسات پالایشگاه، امکان دریافت شش میلیون مترمکعب گاز از میدان سرخون فراهم می‌شود. هم‌چنین با احداث ایستگاه تقویت فشار گاز روزانه شش میلیون متر مکعب گاز به مدت هفت سال تأمین خواهد شد. این طرح در انتظار تعیین تکلیف نهایی است.

وی درباره فاز دوم پالایشگاه فراشبند تصریح کرد: در فاز دوم پالایشگاه فراشبند، طرح توسعه میدان گازی آغار شامل تأسیسات بالادستی و پایین دستی تعریف شده است که در این طرح با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۷۳ میلیون دلار، تولید گاز از میدان آغار به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.



منبع : ایسنا
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 23194
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *