۰

اولویت توسعه با سوخت CNG است

رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته با بیان اینکه "توسعه CNG یک رفتار خردمندانه است که باید اتفاق بیفتد"، گفت: با درنظر گرفتن تمامی شرایط فعلی کشورمان، اولویت توسعه ۱۰۰ درصد با سوخت CNG است.
سوخت CNG | میز نفت
سوخت CNG | میز نفت
به گزارش میز نفت ، علی محمودیان، رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته  اظهار داشت: یک سیاستی در دنیا در حال شکل گیری بوده که بر اساس مطالعات بین المللی و تحقیقات R&D است و بر مبنای آن، تلاش برای جایگزینی مناسب سوخت‌های مایع اعم از بنزین و گازوئیل در سبد سوخت حمل و نقل در کشوهای مختلف در حال انجام است.

* دنیا به دنبال توسعه سوخت‌های جایگزین برای کاهش مصرف بنزین و گازوئیل است

وی افزود: به طور مثال، اتحادیه اروپا برنامه ریزی کرده که تا سال 2030 تعداد خودروهای گازسوز CNG را در این اتحادیه 10 برابر کند، همچنین هندوستان برنامه ریزی کرده تا سال 2030 تعداد 10 هزار جایگاه CNG به جایگاه‌های موجود خود اضافه کند؛ کشورهای واقع شده در امریکای جنوبی از جمله کلمبیا و آرژانتین هم برنامه هایی در زمینه توسعه سوخت‌های جایگزین دارند و بسیاری از کشورها توسعه سوخت‌های CNG، LPG و برقی را در دستور کار خود دارند.

محمودیان با بیان اینکه "ایران نیز در مسیر توسعه سوخت‌های جایگزین از ابتدای دهه 80 حرکت کرده"، گفت: در کشور ما بحث توسعه CNG به عنوان سوخت اصلی جایگزین بنزین مطرح شده که با توجه به اینکه ذخایر قابل توجه گازطبیعی در کشور داریم و همچنین شبکه انتقال گاز به صورت گسترده و مویرگی در تمام کشور گسترش یافته و دسترسی آسان به جایگاه‌های CNG داریم؛ این سه مزیت موجب شده تا توسعه CNG جزو اولویت‌های کشور قرار گیرد.

* تکنولوژی صنعت CNG با گذشت 20 سال در ایران بومی شده

وی ادامه داد: تکنولوژی ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت CNG بعد از گذشت 20 سال در کشور بومی سازی شده و امروز توان تولید بهترین مخازن تیپ یک را در کشور داریم؛ کارخانه هایی در کشور روی مخازن تیپ 4 در حال کار هستند و قطعه سازان بزرگی داریم که هم تولیدکننده و هم صادرکننده هستند و تجهیزات CNG را در کشور تولید می‌کنند.

رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته تصریح کرد: در شرایط فعلی بر اساس محاسبات و مسائل کارشناسی، توسعه CNG یک رفتار خردمندانه است که باید اتفاق بیفتد.

محمودیان با تأکید بر اینکه "CNG جزو اولویت های توسعه سوخت‌های جایگزین بوده و ارزش افزوده فراوانی دارد"، گفت: ما امروز با توجه به زیرساخت‌های موجود، معادل 40 میلیون مترمکعب در روز ظرفیت عرضه CNG داریم که فعلا از حدود 22 میلیون مترمکعب آن استفاده می‌کنیم؛ یعنی معادل 18 میلیون مترمکعب ظرفیت خالی در این بخش وجود دارد که با استفاده از این ظرفیت خالی و جایگزینی بیشتر سوخت CNG با سوخت بنزین، می توانیم ارزش افزوده بیشتری را رقم بزنیم.

وی افزود: توسعه CNG در کشور از ابتدای دهه 80 آغاز شد و سال به سال رشدی 100 درصدی داشت و این رشد تا سال 90 ادامه یافت اما در سال 90  با هفت برابر شدن قیمت CNG تقاضا در این بخش کم شد؛ اما زیرساخت های توسعه CNG همچنان در کشور وجود داشت؛ با این وجود با کاهش تقاضا، نرخ رشد CNG به دلیل عدم تفاوت محسوس قیمت CNG و بنزین کُند شد که در ادامه در سال 98 با سیاست گذاری مناسب در بحث قیمت، شاهد رشد بیش از پیش CNG‌ بوده و هستیم.

* بهترین راهکار برای استفاده از تولید مازاد LPG صادرات این سوخت است

محمودیان با اشاره به اینکه "سوخت LPG‌ نیز با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های استفاده از گاز طبیعی در کشور، در مقطعی زمانی مورد استفاده قرار می گرفت"، گفت: با توجه به شرایط  سیاسی و اقتصادی کشور و منطقه، مناسب است تا تدابیری اتخاذ شود که با توجه به اینکه تولید مازاد LPG در کشور داریم، اقدامی هوشمندانه انجام دهیم و بستر استفاده از سوخت LPG را با فروش آن به کشورهای همسایه ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اگر شرایط استفاده از سوخت LPG‌ نیز همچون CNG در کشور فراهم شود، استفاده از این نوع سوخت هم مناسب است؛ اما در شرایط فعلی یکی از راهکارهایی که می‌تواند ارزش افزوده اقتصادی در بخش LPG ایجاد کند و بهترین راهکار است، این بوده که LPG مازاد تولیدی کشور را صادر کنیم و در کنار LPG ، خدمات مهندسی نیز همراه آن صادر کنیم.

رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته تصریح کرد: موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش LPG را از طریق وزارت صمت در حال پیگیری داریم و اگر چنین توافقی بین وزارتخانه های نفت و صنعت و سایر فعالان این عرصه شکل گیرد تا بتوانیم سوخت LPG را به همراه خدمات فنی و مهندسی و تجهیزات آن صادر کنیم، کار ارزشمندی است و می توانیم ارزآوری داشته باشیم.

* CNG ارزان‌ترین و پاک‌ترین سوخت در دسترس است

وی افزود: طرح جامعی در خصوص CNG وجود دارد که اگر معادل 150 هزار کامیون را دوگانه سوز CNG کنیم، معادل بودجه عمرانی کشور سالانه صرفه جویی خواهیم داشت که یکی از توانمندی های صنعت CNG این است که در این بخش می توانیم از آن استفاده کنیم.

محمودیان در پاسخ به اینکه "چه سوختی برای جایگزینی با بنزین در کشور ما اولویت دارد؟"، گفت: با توجه به اینکه ما با انجمن‌ها و اتحادیه‌های دیگر کشورها نیز در ارتباط هستیم، عبارتی بین المللی در این خصوص وجود دارد مبنی بر اینکه "CNG ارزان‌ترین و پاک‌ترین سوخت در دسترس است".

رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته با بیان اینکه "مسائل اقتصادی همیشه در اقتصاد انرژی برای تمامی کشورها اهمیت دارد"، گفت: ما صادرکننده گازطبیعی هستیم، اما کشورهایی هم هستند که واردکننده گاز هستند، با این حال در حوزه استفاده از گاز به عنوان سوخت خودرو، برنامه دارند.

وی ادامه داد: با توجه به زیرساخت‌های کشور، اولویت توسعه با سوخت CNG است و با دلایل متعدد، توسعه سوخت CNG برای کشورمان بسیار حائز اهمیت است.

محمودیان با بیان اینکه "بر اساس رشد تکنولوژی در جهان، علاوه بر سوخت‌های CNG و LPG، استفاده از برق به عنوان سوخت خودرو نیز مطرح شده است"، گفت: استفاده از برق به عنوان سوخت خودرو صرفا به لحاظ مسائل زیست محیطی و اقتصادی توسعه نمی‌یابد بلکه انسان موجودیتی دارد که به سمت رفاه و تنوع بیشتر حرکت می کند و این دلیلی است برای توسعه خودروهای برقی در جهان و ما می توانیم با صرفه‌جویی که به لحاظ استفاده از CNG و LPG در کشورمان ایجاد می کنیم، از آن محل بخشی را برای ایجاد زیرساخت‌های موتورهای برقی هزینه کنیم اما با درنظر گرفتن تمامی شرایط فعلی کشورمان، اولویت توسعه 100 درصد با سوخت CNG است.

* می توانیم تا 60 درصد سوخت بخش حمل و نقل کشور را با CNG تأمین کنیم

وی افزود: خوشبختانه یکی از طرح‌های بزرگ که با انجام مطالعات جامع انجام شد، همین طرح توسعه CNG است که در ابتدای توسعه، طرح جامع 1000 صفحه‌ای داشت؛ در این طرح تعریف شده که اگر مانعی برای رشد CNG نگذاریم، تا 60 درصد سبد سوخت کشور اعم از سبد سوخت بنزین و گازوئیل می تواند با سوخت CNG جایگزین شود.

رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته تصریح کرد: برای جایگزینی CNG در بخش دیزل به دلیل اینکه گازوئیل 300 تومانی عرضه می کنیم، مزیت اقتصادی برای مصرف کننده وجود ندارد که اقدام به جایگزینی CNG کند؛ اگر پیشنهاداتی که مطرح شده دنبال شود، این ظرفیت در کشور وجود دارد که تا 60 درصد سبد سوخت بخش حمل و نقل را به سوخت CNG اختصاص دهیم.

محمودیان با بیان اینکه "منتقدان CNG باید به این نکته توجه کنند که چرا اتحادیه اروپا برنامه ریزی کرده تا سال 2030 تعداد خودروهای گازسوز را 10 برابر کند و چرا روسیه و امریکای جنوبی و هندوستان و کانادا نیز برنامه توسعه در بخش CNG دارند"، گفت: اگر CNG سوخت پاک نبود و به گفته برخی منتقدان آلاینده‌تر از بنزین و گازوئیل بود، بالطبع با توجه به تعهدنامه پاریس، خیلی از این کشورها باید از این سوخت دوری می کردند.

وی افزود: قطعا چنین چیزی نیست و امروز خوشبختانه تکنولوژی موتورهای پایه گازسوز توسعه پیدا کرده و در کشور ما نیز این رشد اتفاق افتاده است.

رئیس اتحادیه کشوری سوختهای جایگزین و خدمات وابسته تصریح کرد: تکنولوژی‌های نسل 4 و نسل 5 کیت‌های گازسوز نیز که الان در دنیا در حال استفاده است، در کشور ما نیز استفاده می شود.

وی ادامه داد: جلساتی در روزهای اخیر با محیط زیست، وزارت نفت و وزارت صمت داشته‌ایم که نتایج این جلسات در ماه آینده منتشر می شود و نشان می دهد که وضعیت سوخت CNG بسیار بهتر از شرایطی است که متأسفانه برخی دوستان به غلط تبلیغ کرده‌اند.




منبع : تسنیم
چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 28358
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *