عربستانِ فقير پيش از نفت

28 دی 1395 ساعت 11:35

عربستان سعودي در حالي امروز به خاطر ذخائر عظيم نفتي عنوان يکي از ثروتمندترين کشورهاي منطقه و جهان شناخته مي شود که 70 سال قبل در اين سرزمين همچنان زندگي باديه نشيني در سختي و فقر جريان داشته است.


به گزارش ميز نفت ،تا زمان کشف نفت در عربستان سعودي مردم ساکن اين منطقه همچون پيشينيان خود در بيابان هاي گرم و سوزان در سختي و فقر زندگي مي کردند؛ اما پس از سوم مارس 1938 زمانيکه کمپاني‌هاي آمريکايي "استاندارد اويل" کاليفرنيا و "تکزاس اويل" در منطقه "دمام" واقع در جنوب شرقي عربستان نفت پيدا کرد همه چيز به سرعت تغيير کرد. اين کمپاني که پنج سال قبل امتياز استخراج و اکتشاف نفت در عربستان را از آل سعود گرفته بود توانستند به ثروت عظيمي دست پيدا کند. در اين تاريخ کمتر از يک دهه از تاجگذاري ملک عبدالعزيز بن سعود در رياض مي‌گذشت و کشف اين ثروت او و خاندانش را براي چندين دهه بر سراسر عربستان مسلط کرد. 

آن روزها مردمي که در عربستان زندگي مي‌کردند اغلب باديه نشين بودند و شهرنشيني به مناطق حاصل خيز و گذرگاه‌هاي تجارتي محدود مي‌شد. کشف نفت باعث شد ملک عبدالعزيز بسياري از باديه نشينان را وادار به يکجانشيني کند و بنيان بسياري از شهرهاي ثروتمند در آينده را بگذارد.

اعراب باديه نشين تا آن روز در چادرهاي سياهي که با پشم درست شده بود زندگي مي‌کردند؛ هر خانواده در يک چادر و هر چند خانواده يک "حي" و بيشتر از آن يک قبيله را تشکيل مي‌دادند که بنيان اصلي زندگي اعراب از ديرباز بوده است. آنها جنگجوياني ماهر و سوارکاراني چالاک بودند که براي محافظت از قبيله خود تا پاي مرگ مي ايستادند.

"باب لندري" عکاس و گردشگر امريکايي مقارت با اکتشاف نفت و زمانيکه شرکت هاي نفتي بزرگ جهان عازم عربستان سعودي شده بودند همراه با آنها به اين منطقه آمد تا آخرين تصاوير از کشوري که به يکباره از فقر و تنگدستي به سمت زندگي پر زرق و برق پرتاب مي‌شد، تهيه کند. او که در سال 1940 يعني دو سال پس از حفر اولين چاه نفت به جده، رياض و مکه سفر کرده کشوري را به تصوير کشيده که هنوز نمي داند بر روي چه ثروتي نشسته است. 

منبع : فرادید

 


کد مطلب: 16357

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/gallery/16357/1/عربستان-فقير-پيش-نفت

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir