۲
شرایط ویژه در استان نفتخیز عراق

بحران در خوزستان بصره!

میز نفت - تظاهرات کنندگان عراقی روز یک شنبه و در ادامه ناآرامی ها، در شهر بصره با نیروهای پلیس درگیر شدند. آنها با آتش زدن راه بندها، اعتراض خود نسبت به بیکاری و قطع آب و برق در این شهر نفتخیز را اعلام کردند.
به گزارش میز نفت، در چند شهر بزرگ عراق نیز زدوخورد مردم و نیروهای پلیس برای چندمین روز متوالی ادامه دارد. حیدرالعبادی وعده داده در این مناطق نفتخیز سرمایه گذاری بیشتری انجام شده و بودجه های جدیدی اختصاص خواهد یافت. اما مخالفان همچنان به اعتراضات خود ادامه می دهند.

بصره نفتی ترین استان عراق است و مردم این استان معتقدند نفت این منطقه باید موجب آبادانی این استان شود.

بصره عراق همانند استانهای ديالی، ميسان، اربيل، واسط ،سليمانيه با ايران هم مرز است.

بصره دومين شهر بزرگ عراق است كه طبق سرشماري در سال 2008 جمعيتي بالغ بر 3 ميليون نفر را در خود جای داده است. يعنی حدود 10% از جمعيت كل عراق.

شهر بصره مركز اســـتان بصره بوده و اين شهر در امــــتداد اروندرود و در يك مسير آبی نزديك به خليج فارس واقع شــــده است.بصــــره در 55 كيلومتـــــري خليج فارس و در 545 كيلومتــــري بغداد قرار دارد.

مساحت استان بصره در حدود 20 هزار كيلومتر مربع است و مرزهايی بين المللی با كشورهای ايران، كويت و عربستان دارد.

در اين استان چندين جاده اصلی و سامانه های حمل ونقل دريايی در رودخانه های دجله و فرات وجود دارد. عبور كانال های آب در سطح شهر سبب ایجاد نام های مستعار Venise de Moyen-Orient و نیز خاورميانه شده است.

 
سه شنبه ۲۶ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 21526
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *