۰
همه چیز در باره پالایشگاه جنگ زده

تنفس سخت «بیجی»

چه خوب چه بد پالایشگاه بیجی عراق به «برکت» حضور داعش در عراق جهانی شد؛ پالایشگاهی که شاید خود عراقی ها چندان به آن فکر نمی کردند
به گزارش «ميزنفت»، بر اساس برخی از گمانه زنی ها کشور عراق با داشتن بیش از 140 میلیارد بشکه نفت ذخیره در میدان های نفتی خود پس از ایران در رده پنجم جهان قرار دارد. اگرچه این اطلاعات بر اساس تخمین های لرزه نگاری دو بعدی در سه دهه پیش به دسدت آمده است و به نظر می رسد میزان ذخایر نفتی این کشور به مراتب بیش از این برآوردها باشد.

تولید نفت این کشور در سال 1391 به 3.4  میلیون بشکه در روز رسید، همزمان شدن این افزایش تولید با کاهش تولید نفت در ایران طی سالهای گذشته و در اثر فشار تحریم ها موجب شد تا این کشور به راحتی جایگاه ایران در اوپک را در اختیار خود گیرد.

این کشور هم اکنون بخش قابل توجهی از نفت خود را به صورت روزانه صادر می کند ضعف زیرساخت ها در صنعت نفت این کشور سبب شده تا بخش قابل توجهی از تولید این کشور به صورت خام صادر شده و تنها بخش ناچیزی از آن برای فراوری به پالایشگاه های این کشور ارسال شود.

پالایشگاه بیجی از جمله پالایشگاه های مهم عراق است که  روزانه در حدود 300 هزار بشکه نفت خام این کشور را مصرف کرده و با فراوری و تبدیل آن به مشتقات مختلف بخشی از نیاز داخلی خودروها و نیروگاه های این کشور را تامین می کند.

این پالایشگاه به عنوان بزرگترین پالایشگاه عراق در 120 کیلومتری شمال بغداد قرار دارد و با ظرفیت روزانه 310 هزار بشکه یک سوم نیاز این کشور به ویژه در بخش سوخت خودروها و نیروگاه های عراق را تولید می کند.

وظیفه اصلی پالایشگاه بیجی، تامین سوخت نیروگاه هایی است که وظیفه تولید برق شهر بغداد، پایتخت این کشور را بر عهده داشتند و از همین رو است که با تصرف آن از سوی داعش دولت عراق با مشکل کمبود سوخت و خاموشی بخش وسیعی از بغداد مواجه شده است.

پالایشگاه بیجی در سال 1982 با همکاری شرکت پالایشگاه های شمالی عراق احدث و راه اندازی شد.در جریان جنگ خلیج فارس در اثر بمباران های هوایی و موشکی کشورهای ائتلاف صدمات بسیار زیادی متحمل شد. با اشغال عراق از سوی آمریکا و تشکیل حکومت جدید و سقوط صدام حسین با سرمایه گذاری 35 میلیون دلاری ژاپن در سال 2011 بار دیگر تجهیز و نوسازی شد تا قبل از تصرف این پالایشگاه از سوی داعش نزدیک به 16 هزار نفر در این پالایشگاه مشغول کار بودند که با اشغال آن از سوی داعش بخش قابل توجهی از این کارکنان فرار کرده و دیگر در محل کار خود حاضر نشدند.

بیجی یکی از بزرگترین و استراتژیک ترین سایت های صنعتی عراق امروز است که در استان صلاح‌الدین واقع شده‌است که با تصرف آن از سوی گروه داعش در چند ماه گذشته و فرار کارکنان و نیروی انسانی آن عملا به پالایشگاهی ویران تبدیل شده است.
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب: 8101
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *