۰
امروز؛ انهدام سکوی نفتی رشادت

روزی که آمریکا، رشادت را هدف کرد

حدود ساعت 11 روز دوشنبه چهار فروند ناو جنگي امريكا در پانزده مايلي سكوي نفتي سلمان مشاهده شدند. اين ناوها حدود ساعت 14 به حوالي حوزه نفتي رشادت رسيده و به كاركنان سكو كه در حال بازسازي سكوي نفتي بي دفاع7 R- بودند، 10دقيقه مهلت دادند تا سكوي مزبور را تخليه كنند. كاركنان از روي سكو به داخل كشتي تعميراتي موسوم به عيسي رفتند و پس از هشدار مجدد ناوهاي امريكا تا فاصله ده مايلي دور شدند.
به گزارش ميزنفت ، در جريان جنگ، پيش از آن كه امريكا به اين سكوها حمله كند، دولت عراق آنها را در دو نوبت در خرداد و مرداد ماه سال 1987(1366) هدف حمله قرار داده بود، اما با توجه به اهميت حياتي اين سكوها در صدور نفت، طبق نظر مقامات ايراني، به سرعت تعمير و بازسازي شدند، به طوري كه پيش از حمله امريكا آماده بهره برداري شده بودند.

حمله به اين سكوها سه روز پس از حمله به نفتكش كويتي تحت پرچم امريكا به نام سي ايل سيتي، صورت گرفت كه در 24 مهرماه سال 1366، در محدوده درياي سرزميني كويت در پنج مايلي پايانه شعيبه هدف يك فروند موشك قرار گرفته بود و امريكا با ادعاي اين كه موشك مزبور از نوع موشك كرم ابريشم بوده، كه از سوي نيروهاي ايراني مستقر در جزيره فاو شليك شده است، ايران را به انجام اين حمله متهم كرد، اما ايران با تكذيب اين اتهام اظهار كرد كه انجام اين حمله براي ايران با توجه به امكانات نظامي اش ناممكن بوده است.

آمريكا اين استدلال و توجيه ايران را نپذيرفت و سه روز بعد، سكوهاي نفتي رشادت را با چهار رزمناو و حمايت ناوشكن تاچ، رزمناو موشك انداز استندلي و دو هواپيماي 16 F- و يك هواپيماي آواكس هدف حمله قرار داد.
يك منبع شركت ملي نفت ايران جزئيات اين حمله را چنين گزارش كرده است:

حدود ساعت 11 روز دوشنبه چهار فروند ناو جنگي امريكا در پانزده مايلي سكوي نفتي سلمان مشاهده شدند. اين ناوها حدود ساعت 14 به حوالي حوزه نفتي رشادت رسيده و به كاركنان سكو كه در حال بازسازي سكوي نفتي بي دفاع7 R- بودند، 10دقيقه مهلت دادند تا سكوي مزبور را تخليه كنند. كاركنان از روي سكو به داخل كشتي تعميراتي موسوم به عيسي رفتند و پس از هشدار مجدد ناوهاي امريكا تا فاصله ده مايلي دور شدند.

به دنبال اين واقعه، در ساعت 30:14 همان روز، سكوي نفتي و بي دفاع7 R- هدف حمله قرار گرفت. ناوهاي امريكا بلافاصله به سوي سكوي نفتي و بي دفاع4 R- رشادت حركت كردند و در اين محل نيز، از كاركنان خواستند ظرف بيست دقيقه سكو را تخليه كنند. سپس، سكو را هدف حمله قرار دادند. امريكاييان پس از حمله به سكوي نفتي رشادت در اطراف سكوي سلمان مانورهايي را انجام داده و سپس منطقه را ترك كردند.»

بلافاصله پس از حمله، ريگان، رئيس جمهوری وقت آمريكا، با صدور بيانيه اي در 19 اكتبر ضمن تأييد حملات ناوهاي امريكايي به سكوهاي نفتي ايران، اين حملات را در قالب دفاع مشروع، قانوني و موجه ارزيابي كرد. در بخشي از اين بيانيه آمده بود:
«كشتي هاي نيروي دريايي ايالات متحده، به نيابت از اقتدار من به عنوان فرمانده كل قوا، در ساعت 7 صبح به وقت شرق امريكا، سكوي نظامي (سكوي نفتي رشادت) در آب هاي بين المللي بخش مركزي خليج فارس را هدف حمله قرار دادند. اين سكو در تسهيل حملات مكرر ايران عليه كشتيراني غيرمتخاصم، مورد استفاده بوده است. حملات تحريك آميز ايران به كشتيراني ايالات متحده و غير متخاصم، به ويژه مين گذاري عمدي و پرتاب موشك هاي كرم ابريشم، كه به كشتي هاي تحت پرچم امريكا صدمه زده، علي رغم پيام هاي متعدد حكومت امريكا به حكومت ايران مبني بر هشدار درباره پيامدهاي آن صورت گرفته است. اقدام عليه سكوي نظامي ايران، بعد از مشورت با رهبران كنگره و حكومت هاي دوست انجام شده است.

اين عمليات قاطعانه، اما محدود، در پاسخ به توسل به زور غيرقانوني ايران عليه ايالات متحده و نقض مكرر حقوق ديگر متخاصمان است و حركتي قانوني در اعمال حق دفاع مشروع مندرج در ماده 51 منشور ملل متحد به شمار مي رود و به اطلاع رئيس شوراي امنيت ملل متحد نيز رسيده است...»

جمهوري اسلامي ايران طي واكنشي حملات آمريكا به سكوي نفتي خود را تجاوز نظامي و توسل غير مشروع به زور بر ضد حاكميت و تماميت ارضي خود اعلام كرد و مراتب امور را در نامه مورخ 28 مهرماه سال 1366 خود، به اطلاع شوراي امنيت سازمان ملل رساند.
در ادامه فیلمی از عملیات مهار و اطفای حریق حاصل از حمله سربازان آمریکایی به سکوی نفتی رشادت را در اینجا ببینید. این سکو 29 فروردین ماه 1367 هدف بیش از هزار گلوله توپ ناو شکن آمریکایی قرار گرفت.
 
دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب: 9759
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *