۰
حافظی در گفت و گو با ميز نفت:

20 میلیارد دلار می خواهیم

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، حجم تولید کنونی نفت از میدان‌های تحت مدیریت این شرکت را روزانه حدود 450 هزار بشکه اعلام و سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های هیدروکربوری این شرکت در چارچوب قراردادهای «IPC» را افزون‌بر 15 تا 20 میلیارد دلار برآورد کرد.
سعید حافظی ؛ مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران - عصر نفت
سعید حافظی ؛ مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران - عصر نفت
سعید حافظی در گفت‌وگو با خبرنگار ميزنفت ، حجم تولید کنونی نفت‌خام از میدان‌های تحت مدیریت شرکت نفت فلات قاره ایران را حدود 450 هزار بشکه در روز اعلام و تصریح کرد: در برنامه کوتاه‌مدت یک ساله، افزایش تولید 30 هزار بشکه‌ای، در برنامه میان‌مدت دو ساله افزایش تولید 130 هزار بشکه‌ای و در برنامه بلندمدت سه تا پنج ساله، افزایش تولید 200 هزار بشکه‌ای، طراحی شده است و دستور کار قرار دارد.

وی در تشریح برنامه‌های شرکت نفت فلات قاره ایران برای افزایش تولید در دوره کوتاه‌مدت که زمان آن را حدود یک سال برآورد کرد، توضیح داد: این برنامه بر پایه افزایش بهره‌دهی از چاه‌های موجود طراحی شده است که با اجرای طرح‌هایی همچون تعمیر و اسیدکاری چاه‌ها و همچنین اجرای طرح «نیتروژن لیفتینگ»، حدود 30 هزار بشکه به مجموع تولید شرکت نفت فلات قاره ایران افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران همچنین با بیان اینکه در برنامه بلندمدت افزایش تولید این شرکت، توسعه ثانویه میدان‌هایی همچون سروش، نوروز، درود، سلمان و فروزان در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: توسعه این میدان‌ها در چارچوب قراردادهای جدید نفتی ایران (IPC) در کنفرانس تهران به شرکت‌های خارجی معرفی شدند که مربوط به مخازنی در این میدان‌ها است که هنوز دست نخورده هستند.

وی همچنین حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای طرح‌های توسعه میدان‌های هیدروکربوری که در حوزه شرکت نفت فلات قاره ایران در چارچوب قراردادهای جدید نفتی ایران (IPC) اجرا می‌شوند را افزون‌بر 15 تا 20 میلیارد دلار برآورد کرد.

حافظی ادامه داد: این حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز، افزون‌بر میدان‌های نفتی که در کنفرانس تهران معرفی شدند، میدان‌های گازی همچون فرزاد «A» و «B»، فروز، لاوان و لایه گازی میدان بلال را هم شامل می‌شود، البته میدان گازی کیش در فهرست این میدان‌ها قرار ندارد، زیرا هماهنگ‌کننده (coordinator) توسعه آن، شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) است.

وی با بیان اینکه از محل اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی همچون سیری A و E ، سروش و نوروز، درود، در چارچوب قراردادهای بیع متقابل در شرکت نفت فلات قاره ایران در طول یک دهه گذشته، حدود یک میلیارد و 400 میلیون بشکه نفت تولید شد، یادآور شد: با در نظر گرفتن میانگین بهای 70 دلار برای هر بشکه نفت، در یک دهه گذشته حدود یکصد میلیارد دلار عایدات حاصل از اجرای پروژه‌های بیع متقابل در شرکت نفت فلات قاره ایران بود.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، همچنین از واگذاری طرح توسعه میدان گازی «فرزاد بی» به شرکت نفت و گاز پارس بر اساس سیاست‌های وزارت نفت خبر داد و افزود: در باره واگذاری توسعه میدان‌های دیگری در حوزه عملکردی شرکت نفت فلات قاره ایران به شرکت‌های توسعه دهنده‌ای همچون شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) و شرکت نفت و گاز پارس، هنوز تصمیمی گرفته نشده است.
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۷
کد مطلب: 10992
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *