۰

مهار حادثه حریق در فازهای 20 و 21 پارس جنوبی

واحد شیرین سازی فازهاي ٢٠ و ٢١ پارس جنوبي، به علت نشتی در یکی از واحدهای این پالایشگاه، در نخستين ساعت بامداد امروز، دچار حریق شد که این حادثه به سرعت مهار شد و خوشبختانه هیچ تلفات جانی نداشته است.
حادثه حریق در طرح توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی - عصر نفت
حادثه حریق در طرح توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی - عصر نفت
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ميزنفت با اعلام این خبر افزود: حادثه حریق در پالایشگاه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در ساعت یک و 15 دقیقه بامداد امروز (یکشنبه ٥ دی ماه) به وقوع پیوست که طبق بررسی‌های اولیه، احتمال داده می‌شود که این حادثه به علت ‎نشتی در برج متانایزر در یکی از واحدهای شیرین سازی این فازها رخ داده باشد.

وی تصریح کرد: حريق امروز در واحد «GTU2» فازهاي ٢٠ و ٢١ پارس جنوبي در همان ساعت اوليه بروز حادثه، پس از عملیات خنک‌سازی، به طور کامل مهار شد و خوشبختانه اين حادثه هيچ گونه تلفات جاني نداشت.

به گفته این مقام مسئول، بلافاصله پس از وقوع حادثه، بلافاصله ستاد بحران تشکیل شد و عملیات مهار حریق آغاز شد که خوشبختانه با همکاری و هماهنگی شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و با حضور به موقع نیروهای آتش نشانی، عملیات خنک سازی آغاز شد و حریق تحت کنترل در آمد و سپس مهار شد، این در حالی بود که به هیچ وجه افت فشاری حاصل نشد و عملیات مهار تحت فشار 13 و نیم بار در تأسیسات، ادامه یافت.

وی با بیان اینکه سه ترین پالایشگاه هشتم پارس جنوبی به زودی در مدار قرار می‌گیرد، یادآور شد: هم‌اکنون با ایجاد شرایط ایمن در پالایشگاه، مقرر شده است که از فردا ابتدا واحد یوتیلیتی و سپس بقیه واحدهای فرآیندی و پالایشی پالایشگاه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در مدار تولید قرار بگیرد.

این منبع آگاه ادامه داد: البته واحد «GTU2» فازهاي ٢٠ و ٢١ پارس جنوبي که در حادثه امروز آسیب دیده است تا اطلاع ثانوی مسدود می‌شود تا عملیات بازسازی آن اجرا شود و در اسرع وقت در مدار تولید قرار بگیرد.

وی افزود: هم اكنون كميته بحران در شركت نفت و گاز پارس در حال بررسي اين حادثه است و قرار است به زودي در باره نتيجه نشست اعضاي اين كميته اطلاع رساني شود.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه کارشناسان بیمه به منظور بررسی ابعاد مختلف این حادثه، بعد از ظهر امروز در محل حادثه حاضر می‌شوند، گفت: هم‌اکنون مسئولان و مدیران شرکت‌های مرتبط با طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در نشست کمیته بحران در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس حضور دارند تا علت‌های بروز این حادثه را بررسی و از وقوع حوادث مشابه پیشگیری کنند.

قرار بود طرح توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی پیش از پایان امسال با حضور رئیس‌جمهوری به طور رسمی افتتاح شود. هدف از توسعه این فازها، تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین و تصفیه ‌شده برای تامین نیاز مصارف داخلی، تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ تن گاز مایع و یک میلیون تن گاز اتان به منظور تامین خوراک صنایع پتروشیمی است.
يکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 16092
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *