۰
محمدرضا تاکایدی:

آمادگی ملی حفاری برای مهار فوران چاه‌های نفتی موصل

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، از آمادگی این شرکت برای مهار آتش سوزی چاه‌های نفتی موصل در شمال عراق خبر داد و اعلام کرد: این شرکت برای مهار آتش‌سوزی و کنترل فوران چاه‌های نفتی موصل، دانش فنی، تجهیزات و نیروی انسانی لازم را در اختیار دارد.
محمدرضا تاکایدی؛ قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران - عصر نفت
محمدرضا تاکایدی؛ قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران - عصر نفت
به گزارش  ميزنفت به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، محمدرضا تاکایدی افزود: در آستانه آزاد شدن منطقه القیاره در جنوب موصل عراق در ماه آگوست سال جاری میلادی از سوی نیروهای ارتش عراق، تروریست‌های داعش، چاه‌های نفت موصل را به آتش کشیدند و با وجود گذشت چند ماه از آتش زدن این چاه‌ها، هنوز هم آتش در این چاه‌ها زبانه می‌کشد و ستون‌های سیاه دود همچنان آسمان موصل را تیره و تار کرده است.
تاکایدی ادامه داد: داعش با به آتش کشیدن چندین چاه نفت در منطقه موصل که در اختیار داشت، در صدد بود با ایجاد دود غلیظ در آسمان منطقه و جلوگیری از دید کامل جنگنده‌های ائتلاف، از هدف قرار گرفتن مواضع و خودروهای خود جلوگیری کند.

وی تأکید کرد: با توجه به تداوم سوختن چاه‌های نفتی موصل، مردم این منطقه گرفتار بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی شده‌اند، بر همین اساس، شرکت ملی حفاری ایران مطابق با مسئولیت‌های انسانی خود، از چند ماه پیش برای مهار آتش‌سوزی چاه‌های موصل آمادگی خود را اعلام کرد.
قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: نیروهای آتش نشانی عراق برخی از چاه‌های نفتی القیاره را خاموش کرده‌اند، ولی برخی دیگر از چاه‌های موصل همچنان در آتش می‌سوزد و زندگی مردم این منطقه را با خطر روبه‌رو کرده است، از این رو، شرکت ملی حفاری ایران، بار دیگر اعلام می‌کند که برای هر گونه کمک به مهار آتش چاه‌های نفتی موصل آمادگی کامل دارد.
وی توضیح داد: شرکت ملی حفاری ایران، با توجه به تجربه‌های ارزشمندی که در مهار آتش‌سوزی چاه‌های نفتی ایران و کویت دارد، به خوبی می‌تواند در حوزه مهار چاه به دولت عراق کمک کند، ضمن اینکه، برای این منظور، دانش فنی، تجهیزات و نیروی انسانی لازم را در اختیار دارد.

تاکایدی با بیان اینکه همه امکانات، تجهیزات، دانش و نیروی انسانی لازم برای مهار فوران و آتش‌سوزی در شرکت ملی حفاری ایران وجود دارد، گفت: کشورهای همسایه هر زمان برای مهار فوران و آتش‌سوزی چاه‌های نفتی و گازی خود به کمک نیاز داشته باشند، می‌توانند روی شرکت ملی حفاری ایران حساب باز کنند.
وی با بیان اینکه چنانچه دولت عراق برای مهار آتش‌سوزی چاه‌های نفتی موصل درخواست کمک و به ما اعلام کند، آماده اعزام تیم ویژه و تجهیزات مورد نیاز هستیم، یادآور شد: در صورت ارائه این درخواست و دادن اطلاعات لازم درباره چاه‌های آتش گرفته، تیم ویژه شرکت ملی حفاری ایران به‌منظور مهار این آتش سوزی، به منطقه موصل اعزام خواهند شد.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با تأکید بر اینکه صنعت نفت همیشه آبستن حادثه است، توضیح داد: از آغاز حفاری چاه‌های نفت و گاز در ایران بیش از یک قرن می‌گذرد و تا کنون فوران‌های متعددی رخ داده که هر یک با توجه به نوع و ویژگی‌های مخازن با استفاده از دانش و فناوری و بکارگیری شیوه خاص، کنترل و مهار شده است.
 وی یادآور شد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، چاه‌های شماره 6 و 46 اهواز، یک و 33 رگ سفید، 311 مسجد سلیمان، 20 نفت سفید، 131 آغاجاری، 46 پازنان و 126 مارون دچار آتش سوزی و فوران شد که با مدیریت کارشناسان خارجی کنترل و مهار شدند و نیروهای ایرانی در این زمینه هیچ گونه تجربه و تخصصی نداشتند.

تاکایدی ادامه داد: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و خروج شرکت‌های خارجی از ایران و به‌ویژه در دوران جنگ تحمیلی، نیروهای متخصص ایرانی توانستند چاه‌های شماره سه، چهار و پنج دهلران و چاه‌های نفتی نوروز را مهار و کنترل کنند.
وی افزود: ورود متخصصان و کارشناسان صنعت نفت ایران در مهار و کنترل 20 حلقه از چاه‌های نفت کویت و مهار چاه شماره 50 اهواز، نقطه عطفی در تاریخ صنعت نفت ایران و منطقه بوده است که طی آن به جهان ثابت شد نیروهای متعهد ایرانی بدون هیچ گونه وابستگی به تخصص و تکنولوژی بیگانگان در عرصه مهار آتش و کنترل فوران چاه‌های نفتی و گازی می‌توانند یکی از پیچیده‌ترین و تخصصی‌ترین بخش های صنعت نفت را به طور مستقل مدیریت و راهبری کنند.
قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با یادآوری مهار و کنترل آتش‌سوزی و فوران چاه‌های 23 و 29 کنگان، 104 مارون و 24 نفت‌شهر از سوی متخصصان حفاری ایران، بیان کرد: با توجه به تجارب ارزشمندی که در طول سه دهه فعالیت شرکت ملی حفاری ایران حاصل شده است، متخصصان این شرکت قادرند پیچیده‌ترین فوران‌ها را در هر نقطه از جهان مهار و کنترل کنند.
دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 16100
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *