۰
حمله به IPC در جلسه کوشک

زنگنه: آقای حسینی اشکالات را برطرف کنید

وزیر نفت با بررسی این انتقادها در جلسات مختلف، به حسینی دستور داده است تا هرچه سریع تر نسبت به برطرف کردن این اشکالات اقدامات لازم را به عمل بیاورد. شنیده شده است رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز از جمله منتقدان این قرارداد است که با توجه به تیره و تار شدن روابط وی با حسینی باید منتظر روزهای آینده بود.
بیژن نامدار زنگنه - عصر نفت
بیژن نامدار زنگنه - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، با هویدا شدن بخش های خاکستری نسل نوین قراردادهای نفتی ایران ملقب به IPC ، انتقادات به قرارداد تهیه شده افزایش یافته به طوری که در جلسات داخلی وزارت نفت و شرکت های تابعه، تعدادی از مدیران نفت این مدل را دارای اشکالات فراوان دانستند.

 در جلسه اخیری که هفته گذشته در کوشک برگزار شد، سید مهدی حسینی به تشریح مدل قراردادی جدید پرداخت که پس از ارائه وی، تعدادی از مدیران و کارشناسان حاضر در این مراسم انتقادات خود را مطرح کردند که با واکنش سید مهدی حسینی همراه بود. در این جلسه 12 ساعته 8 ایراد اساسی مطرح شد که حسینی سعی کرد با توضیحات خود، منتقدان را قانع کند که در نهایت بدون نتیجه باقی بماند.

منتقدان بر این باورند این قراردادها برای برخی شرکت های خصوصی رانت های فراوانی قائل شده است و با توجه به محرمانه بودن شرکت های ایرانی که قرار است با شرکت های خارجی جوینت شوند، موقعیت خوبی برای برخی افراد و شرکت هایشان در نظر گرفته می شود؛ همان شرکت هایی که هم اکنون در قامت عناوین مختلف حضور پر رنگی در نفت دارند.
 
همچنین منتقدان بر این باورند نقش شرکت های بهره بردار در این قراردادها کوچک شده و عملا نقش خاصی به آن اعطا نشده است؛ بی توجهی به تولید صیانتی پیوسته، عدم اولویت بندی پروژه ها، نرخ سود مبهم و خلاهای قانونی برای دور خوردن، کپی کاری قراردادهای عراق در قراردادهای ایران، موضوع داوری و شراکت در تولید از جمله محورهای انتقاد به این قراردادها بود.
 
گفتنی است وزیر نفت با بررسی این انتقادها در جلسات مختلف، به حسینی دستور داده است تا هرچه سریع تر نسبت به برطرف کردن این اشکالات اقدامات لازم را به عمل بیاورد. شنیده شده است رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز از جمله منتقدان این قرارداد است که با توجه به تیره و تار شدن روابط وی با حسینی باید منتظر روزهای آینده بود.
 
 
 
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 10049
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *