۰
درخواست مجلس برای بررسی IPC

میرکاظمی: شرکت نفت موظف به ارائه قرارداد به مجلس نیست

عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد:مجلس از شرکت ملی نفت درخواست کرده است تا قالب جدید قراردادهای نفتی را برای بررسی هفته آینده به کمیسیون انرژی عرضه کند.
سید مسعود میرکاظمی ؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس - عصر نفت
سید مسعود میرکاظمی ؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، سید مسعود میرکاظمی در گفت و گو با تسنیم، با اظهار اینکه مجلس از شرکت ملی نفت درخواست کرده است تا قالب جدید قراردادهای نفتی را هفته آینده به کمیسیون انرژی عرضه کند گفت:  با توجه به اینکه قراردادهای جدید به تصویب دولت رسیده است، مصوبات دولت به اطلاع مجلس می رسد. اگر قراردادهای جدید مشکلی داشته باشد مطابق با قوانین بررسی می شود و گزارش آن داده می شود.

وی در باره اینکه طبق قانون اساسی باید قراردادهایی که جنبه بین المللی دارند به تأیید مجلس برسد اما قراردادهای جدید نفتی بدون تصویب نمایندگان مجلس اجرایی خواهد شد گفت: اگر قرارداد بین دولت ها بسته شود، باید به تصویب مجلس برسد اما اگر بین شرکتها قرارداد بسته شود مجلس می تواند درخواست کند ولی اینگونه نخواهد بود که شرکت نفت موظف به ارائه قرارداد باشد.

به گزارش تسنیم، یکی از انتقادهای وارد شده به وزارت نفت این است که این وزارتخانه اصرار دارد، قالب جدید قراردادهای نفتی کشور را بدون تصویب در مجلس اجرایی کند این در حالیست که طبق اصل 77 قانون اساسی جمهوری اسلامی باید عهدنامه، مقاوله‌نامه، قراردادها و موافقتنامه‌های بین‌المللی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

علاوه بر این در اصل 125 قانون اساسی نیز با تأکید بر این موضوع آمده است: امضای عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، موافقت‌نامه‌ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و همچنین امضای پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین‌المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی اوست.

البته وزارت نفت حق مجلس در این زمینه را تنها اطلاع از متن قرارداد دانسته  است. آیه کاتبی؛ دبیر کمیته بازنگری قراردادهای نفتی گفته است: " البته از آنجا که مجلس باید در جریان امور باشد، ساختار قراردادهای جدید در کمیسیون انرژی مجلس در یک جلسه چند ساعته به ریاست آقای مروی و با حضور سایر اعضا به بحث و گفتگو گذاشته شد و پیش از آن هم در مرکز پژوهش‌های مجلس به تفصیل  مورد بحث و بررسی قرار گرفت. کمیته بازنگری قراردادها اکنون نیز آمادگی گفتگو با دیگر کمیسیونهای مرتبط را دارد."

ابراز تمایل وزارت نفت برای بحث و بررسی قالب جدید قراردادهای جدید نفتی در حالیست که متن این قرارداد آماده شده است.
جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 10132
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *