۰
مجری پالایشگاه ستاره خلیج فارس

ستاره خلیج فارس تا پایان آذر به تولید می‌رسد

مجری پالایشگاه ستاره خلیج فارس پیشرفت طرح تولید زودهنگام فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس را بیش از ٩١ درصد اعلام کرد و گفت: این طرح تا پایان آذر ماه امسال وارد مدار تولید می شود.
احمد ادیب ؛ مجری پالایشگاه ستاره خلیج فارس - عصر نفت
احمد ادیب ؛ مجری پالایشگاه ستاره خلیج فارس - عصر نفت
به گزارش ميزنفت به نقل از شانا ، احمد ادیب، پیشرفت طرح تولید زودهنگام فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس را بیش از ٩١ درصد اعلام کرد و گفت: با راه اندازی این طرح، سد توقف ١٠ ساله این مگاپروژه شکسته خواهد شد و متعاقب آن واحد بنزین سازی فاز نخست پالایشگاه در اسفندماه امسال بعد از طرح زود هنگام، وارد مدار تولید می شود.

وی با یادآوری این موضوع که صحبت کردن از راه اندازی فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس به دلیل به مدار آمدن کل واحدهای یوتیلتی یعنی به تنهایی حدود ٧٠ درصد پیشرفت فیزیکی، افزود: هم اکنون کل پروژه پالایشگاهی ستاره خلیج فارس ٨٥ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، که بیش از ١٥ درصد آن در دولت یازدهم انجام شده، ضمن آن کارهای اجرایی این پروژه از سال ١٣٨٥ شروع شده است.

تغییرات در ترکیب سهامداران ستاره خلیج فارس

مجری پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اشاره به تغییرات ایجادشده در ترکیب سهامداران این طرح ملی گفت: هم اکنون شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) ٤٩ درصد، شرکت سرمایه گذاری صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت ٣٣ درصد و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ١٨ درصد از سهام این پالایشگاه را در اختیار دارند، که تا پیش از تزریق منابع مالی جدید از صندوق توسعه ملی در سال گذشته این پروژه از محل افزایش سهم سهامداران خود به خوبی با استفاده از منابع ریالی آنها پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به بازدید وزیر نفت و مسئولان وزارت نفت از مراحل پیشرفت طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس در هفته های آتی گفت: هم اکنون تعامل و همکاری بسیار خوبی برای دریافت خوراک با امور بین الملل و شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است.

مجوز وزیر نفت برای تولید زودهنگام

ادیب گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده طرح تولید زودهنگام در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مجوز وزیر نفت در حال اجراست،  براساس برنامه ریزیهای انجام شده قرار است بخشهایی از فاز نخست این پالایشگاه شامل واحدهای تولید نفتا، گازوییل، نفت سفید و سوخت جت در قالب طرح زودهنگام تا اواخر آذرماه امسال به طور کامل وارد مدار تولید می شود.

درگیر شدن ستاره خلیج فارس با مسائل سیاسی 

مجری پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تاکید بر این که پالایشگاه ستاره خلیج فارس طی یک دهه از عمر خود فرازو نشیبهای زیادی را طی کرده است، گفت: عامل اصلی این تأخیرها درگیر شدن آن با مسائل سیاسی بوده است،که در دولت جدید خوشبختانه مسیر اولیه خود را باز و با سرعت به پیش می رود ، البته نقل قولهای زیادی در مورد این پروژه مطرح می شود که غالبا از روی کمی اطلاعات است. در مراحل ساخت این پالایشگاه بهترین متخصصان نفت و گاز کشور به کار گرفته شده اند و بازرسان بین المللی بر خریدها و نحوه ساخت نظارت دارند.

وی تاکید کرد: امیدواریم با راه اندازی کامل فاز نخست این پالایشگاه، کشور عزیزمان از اواخر امسال در زمینه بنزین خودکفا شود، با راه اندازی فاز نخست به فاصله هر چهارماه فازهای دوم و سوم این پالایشگاه براساس برنامه ریزی ارائه شده به وزارت نفت راه اندازی خواهد شد، اما با توجه به پیش بینیهای صورت گرفته در نظر است راه اندازی این فازها زودتر از برنامه انجام شود.
جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 10137
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *