۰
اویل پرایس گزارش داد:

ایران، «پل نفتی» مسکو

روسیه به دنبال گسترش نفوذ خود در عرصه بین المللی از طریق تجارت نفت است. مسکو قصد دارد در زمینه صادرات نفت به بازارهای جدیدی دست یابد و نفت خود را به سایر مناطق جهان نیز صادر کند. این مسیر جدید خلیج فارس است. برخی گزارش ها نشان می دهد که روسیه در حال مذاکره برای دستیابی به یک مسیر مخفی برای انتقال نفت خود از طریق خلیج فارس است.
نفتکش -  عصر نفت
نفتکش - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، اویل پرایس نوشت:

این اقدام از طریق انعقاد قرارداد با ایران صورت خواهد گرفت. این قرارداد موجب باز شدن زمینه لازم برای سواپ نفت بین ایران و روسیه خواهد شد و صادرات نفت روسیه به آسیا و سایر مناطق جهان را تسهیل خواهد کرد.

امیر حسین زمانی نیا معاون وزیر نفت ایران اخیرا تاکید کرده است که نمایندگان شرکتهای انرژی روسیه به زودی به ایران سفر خواهند کرد تا در خصوص قرارداد سواپ نفت مذاکره کنند.

روسیه به مسیرهای کشتیرانی اقیانوس غیر از اقیانوس آرام و اطلس دسترسی ندارد. ایران دسترسی بهتری به مسیرهای اقیانوس از طریق خلیج فارس دارد ولی روسیه در دریای خزر نیز بندری در اختیار ندارد و بهترین و کوتاهترین مسیر برای انتقال نفت روسیه، ایران خواهد بود.

مقام های رسمی اعلام کرده اند که ایران می تواند نفت روسیه را در استان های شمالی مصرف کند ولی قرارداد سواپ امکان دیگری را نیز به وجود خواهد آورد. روسیه می تواند نفت خود را به جنوب ایران ارسال کرده و آن را صادر کند.

این مساله دسترسی بی سابقه ای را برای روسیه فراهم خواهد کرد تا به اقیانوس هند و مشتریان نفت در آسیا دسترسی داشته باشد. این مساله می تواند بازار نفت در این منطقه از جهان را دستخوش تحولات جدیدی کند. البته هنوز معلوم نیست که چه مقدار نفت بر اساس قرارداد سواپ بین ایران و روسیه مبادله خواهد شد.
 
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۳
کد مطلب: 10140
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *