۰
عراقی در گفت و گو با ميز نفت:

25 درصد مصرف گاز قابل صرفه جویی است

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با بیان اینکه پتانسیل بهینه کردن مصرف گاز در کشور حدود یک چهارم تولید و مصرف در اوج مصرف است، حجم تولید گاز امسال ایران در زمان اوج را حدود 750 میلیون مترمکعب در روز برآورد و اعلام کرد: با بهره‎برداری از چند ترین فازهای 17 و 18 و 19 پارس جنوبی تا پیش از پایان امسال، حدود 60 میلیون مترمکعب به حجم تولید گاز کشور افزوده می‌شود.
حمیدرضا عراقی ؛ معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران - عصر نفت
حمیدرضا عراقی ؛ معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران - عصر نفت
حمیدرضا عراقی در گفت‌وگو با خبرنگار ميزنفت با بیان اینکه هم‌اکنون حدود 600 میلیون مترمکعب گاز از منابع گازی کشور برداشت و به همان میزان مصرف می‌شود، گفت: حجم تولید گاز ایران با احتساب افزایش تولید گازی که تا پایان امسال حاصل می‌شود، در زمان اوج (پیک) به بیش از 750 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.


*مصرف گاز کشور 2 برابر شد

عراقی ادامه داد: مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری از حدود 160 میلیون مترمکعب در حوالی سه هفته پیش به حدود 2 برابر معادل 320 میلیون مترمکعب در روز رسیده است. بیش از یکصد میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل می‌شود.

کمابیش همین مقدار هم صنایع مصرف می‌کنند، بخش هم به تزریق اختصاص می‌یابد و حدود 17 تا 20 میلیون مترمکعب هم در جایگاه‌های سی.ان.جی مصرف می‌شود.

وی با بيان اينکه مصرف گاز در بخش خانگي در فصل زمستان در قیاس با تابستان چهار تا پنج برابر افزايش پیدا می‌کند،  تصریح کرد: با توجه به سردتر شدن هوای کشور، مصرف گاز رو به افزایش است که در زمان اوج مصرف، میزان 600 میلیون مترمکعبی مصرف کنونی به حدود 700 تا 750 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.


*تداوم صادرات گاز به ترکیه و واردات گاز از ترکمنستان در زمستان

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه صادرات گاز ایران به ترکیه و واردات گاز از ترکمنستان طبق قراردادهای موجود ادامه دارد، تراز صادرات و واردات گاز کشور را کمابیش در محدوده صفر خواند و توضیح داد: البته هم‌اکنون روزانه حدود 31 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه صادر و حدود 27 میلیون مترمکعب یا کماییش به همان میزان صادرات به ترکیه، گاز از ترکمنستان وارد و گاهی هم این ارقام برعکس می‌شود.


*25 درصد گاز مصرفی کشور قابل صرفه‌جویی است

معاون وزیر نفت در باره میزان هدرروی گاز در شبکه سراسری و در مسیر خطوط لوله انتقال گاز کشور توضیح داد: تلف شدن انرژی در مسیر خطوط انتقال برق است و در خطوط انتقال گاز، هدرروی نداریم، با این حال سوخت‌رسانی به نیروگاه ها یا در گذر گاز از ایستگاه‌های تقویت فشار، با بروز اختلافاتی در میترینگ روبه‌رو می‌شود که ارقام مشخص و گزارش دقیقی ندارد و ارقام آن در زمستان و تابستان با هم متفاوت است.

عراقی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای کارشناسی حدود 20 تا 25 درصد در کشور پتانسیل بهینه کردن مصرف گاز وجود دارد، گفت: اگر مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری، صنایع و نیروگاه‌ها، بهینه شود، امکان صرفه‌جویی و جلوگیری از هدررفت روزانه حدود 200 میلیون مترمکعب گاز تولیدی کشور وجود دارد که می‌تواند به صادرات گاز یا تزریق به مخزن نفتی برای ازدیاد برداشت از آنها اختصاص پیدا کند.

وي با تأکید بر ضرورت رعایت مسائل ایمنی و لزوم بهینه‌سازی مصرف گاز از سوی مشترکان گاز تأکید کرد: صرفه‌جويي مشترکان بخش خانگي با استفاده از بخاری‌های کم‌مصرف و ایمن، بهینه کردن مصرف موتورخانه‌ها، دو جداره کردن پنجره‌ها و...، زمينه افزايش حجم تحويل گاز به صنايع و نيروگاه‌ها و به دنبال آن کاهش آلودگي هوا را فراهم می‌کند.


*افزایش تولید گاز معادل 2 فاز پارس جنوبی تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه تا پایان امسال حدود 50 تا 60 میلیون مترمکعب به حجم تولید گاز افزوده می‌شود، گفت: با بهره‎برداری از چند واحد پالایشی فازهای 17 و 18 و 19 میدان گازی پارس جنوبی تا پیش از پایان امسال، معادل 2 فاز پارس جنوبی به تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

عراقی همچنین یادآور شد: اجرای طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی که در بخش خشکی، دریا و خطوط لوله بر عهده شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) است، امکان دارد تا پایان امسال یک ترین از چهار ترین این فازها هم عملیاتی و گاز آن به شبکه سراسری تزریق شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت کنونی پالایش گاز کشور بسیار بیشتر از میزان تولید و حدود ٢٦٠ میلیارد مترمکعب در سال است، بیان کرد: شرکت ملی گاز ایران برای دریافت هر میزان گازی که از طریق بهره‌برداری از طرح‌های توسعه میدان گازی پارس جنوبی به تولید برسد، آمادگی دارد.


*تمهیدات شرکت گاز برای گذر از زمستان سخت

معاون وزير نفت در امور گاز با بيان اينکه دمای هوا در بیش از 10 استان کشور در روزهاي گذشته به زير صفر رسيده است، بیان کرد: شرکت ملي گاز ايران براي مديريت شبکه توزیع گاز و تأمين سوخت مورد نياز بخش‌هاي مختلف مصرف‌کننده کشور در زمستان امسال که تحت تأثیر «پديده ال نينو» سخت خواهد بود، آمادگي کامل دارد.

عراقی با تأکید بر اینکه تأمین گاز بخش خانگی در قیاس با دیگر بخش‌ها در اولویت بالاتری قرار دارد، گفت: پس از تدمین گاز بخش خانگی، تحویل گاز به نیروگاه‌ها و صنایع در اولویت قرار دارد و تمهيدهای لازم براي تأمين پایدار گاز مورد نیاز بخش‌هاي مختلف مصرف‌کننده کشور در چارچوب اجراي پروژه‌هايی انديشيده شده است.

وی با بیان اینکه تعميرات اساسي شرکت‌هاي پالايش گاز، خطوط لوله و تأسيسات تقويت فشار گاز که وظيفه فشارافزايي گاز را بر عهده دارند، به‌صورت کامل انجام شده است، يادآور شد: هم‌اکنون حجم ذخيره‌سازي گاز در مخازن شوريجه و سراجه مطلوب است و در صورت نياز با ارسال اين گاز به شبکه سراسري، پايداري انتقال گاز در شبکه تقویت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه این شرکت برای گازرسانی ایمن و مستمر و بدون مشکل و قطعی در ماه‌های سرد امسال، آمادگی لازم را دارد، افزود: تلاش‌های بسیار خوبی انجام شده است تا برای گذر از زمستان امسال، مشکلی نداشته باشیم و خوشبختانه امسال با افزايش حجم گاز دريافتي از بخش بالادست، براي تأمين مطمئن گاز بخش‌هاي مختلف به‌ويژه بخش خانگی، صنايع و نيروگاه‌ها برنامه مناسبي تدارک شده است.

به گزارش ميزنفت، امیرحسین زمانی‌نیا؛ معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت نیز صبح روز گذشته (یکشنبه ١٧ آبان) در کنفرانس تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، پساتحریم که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اعلام تولید و مصرف ٧٥٠ میلیون مترمکعبی گاز در ایران و همچنین هدروی معادل ٢٠٠ میلیون مترمکعب آن، بر ضرورت مصرف بهینه تأکید و تصریح کرد که به دلیل این میزان هدروی، حدود ٢٥ میلیارد دلار طرح اصلاح الگوی مصرف در وزارت نفت تعریف شده که سرمایه‌گذاران اروپایی و ژاپنی به دلیل صرفه اقتصادی خوب این طرح‌ها، از آنها استقبال و برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ابراز علاقه کرده‌اند.
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۴۸
کد مطلب: 10234
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *