۰
واکنش عربستان و امارات به سخنان لاگارد

ما بلندمدت فکر می کنیم نه کوتاه مدت

وزرای نفت عربستان سعودی و امارات متحده عربی روز دوشنبه نگرانی های مطرح شده از سوی کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول در خصوص تاثیر منفی افت قیمت جهانی نفت بر درآمدهای ارزی کشورهای خاورمیانه را رد کردند.
شورای همکاری کشورهای خلیج فارس - میز نفت
شورای همکاری کشورهای خلیج فارس - میز نفت
به گزارش ميزنفت ، در حالی که رئیس صندوق بین المللی پول ضمن اشاره به کاهش شدید نفت نسبت به آثار مخرب و زیان بار افت درآمدهای ارزی کشورهای عربی خاورمیانه هشدار داده بود ولی وزرای نفت عربستان و امارات این اظهارات را رد کرده اند.

قیمت نفت از 115 دلار در هر بشکه در اواسط 2014 میلادی به حدود 50 دلار رسیده است. معاون وزیر نفت عربستان سعودی در واکنش به اظهارات لاگارد گفت: نیروهای ساختاری بازار نفت در بلندمدت همچنان باثبات و قدرتمند است ولی ادامه روند نزولی قیمت نفت می تواند امنیت عرضه را به خطر انداخته و موجب افزایش مجدد قیمت انرژی شود.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان تصریح کرد: برای کشوری مثل عربستان سعودی که دارای ذخایر غنی نفت و صادر کننده بزرگ انرژی است، تمرکز ما همواره بر روندهای بلندمدتی بوده است که بازار نفت را شکل می دهد.

وی افزود: تجزیه و تحلیل های ما نشان می دهد که نیروهای ساختاری موجود در بازار نفت در بلندمدت همچنان قوی و باثبات خواهد بود و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

وزیر انرژی امارات متحده عربی نیز گفت: قیمت جهانی نفت در سال 2016 میلادی اصلاح خواهد شد و روندی صعودی را آغاز می کند. در این صورت بازار نفت به تعادل خواهد رسید.

کریستین لاگارد در سفر به قطر در سخنانی در کمیته همکاری اقتصادی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تصریح کرد: کاهش شدید قیمت نفت موجب خواهد شد تا درامدهای نفتی کشورهای عربی خلیج فارس نسبت به سال 2014 میلادی با کاهش 275 میلیارد دلاری روبرو شود.

لاگارد در ادامه افزود: در حالی که قیمت نفت از اواسط سال 2014 میلادی با کاهش شدیدی روبرو شده ، انتظار می رود درامدهای صادراتی کشورهای عربی خلیج فارس در سال 2015 میلادی نسبت به سال قبل با افت 275 میلیارد دلاری نسبت به سال قبل روبرو شود.

وی اظهار داشت: پیش بینی می شود کسری مالی کشورهای عربی خلیج فارس تا پایان امسال به بیش از 12.7 درصد تولید ناخالص داخلی برسد. رشد اقتصادی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز امسال به 3.2 درصد و سال آینده به کمتر از 2.6 درصد خواهد رسید. این رقم در سال 2014 به بیش از 3.5 درصد رسیده است.

کشورهای عربی عضو اوپک به جای کاهش تولید طی ماه های گذشته، سقف 30 میلیون بشکه در روز را حفظ کرده اند و استدلال کشورهای عربی نیز برای این اقدام حفظ سهم خود در بازار جهانی انرژی بوده است.

عربستان سعودی همچنین قصد دارد با ادامه این راهبرد به زعم خود تولیدکنندگان شیل نفت را از بازار انرژی خارج کند. افت قیمت نفت موجب می شود تا برخی از تولیدکنندگان شیل نفت به توجه به هزینه های بالاتر تولید از بازار خارج شوند ولی این راهبرد ریاض هنوز نتیجه عملی نداشته است.

نشست آتی اوپک قرار است 4 دسامبر برگزار شود. سهیل المزروعی وزیر نفت امارات تصریح کرد: کشورش به عنوان یکی از تولیدکنندگان اوپک اجازه نمی دهد با کاهش عرضه سهم این آن در بازار جهانی نفت کاهش یابد.

منبع: سی ان بی سی

 
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 10246
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *