۰
اویل پرایس تحلیل کرد:

تاریخ مصرف خلیج فارس در حوالی انقضا

شیخ راشد بن ساعد آل مکتوم امیر دوبی و نخست وزیر امارات متحده عربی با اشاره به اوضاع خاورمیانه و قیمت نفت جمله مشهوری دارد. وی می گوید: پدر بزرگ من سوار شتر می شد، پدر من هم سوار شتر می شد، من سوار بنز می شوم، پسر من هم سوار لندکرور می شود و پسر او نیز سوار لندکرور می شود ولی پسر وی بار دیگر سوار شتر خواهد شد.این یک یادآوری مهم برای سرنوشت نهایی منابع نفتی خواهد بود .
منطقه خلیج فارس - عصر نفت
منطقه خلیج فارس - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، اویل پرایس نوشت:

شیخ راشد بن ساعد آل مکتوم امیر دوبی و نخست وزیر امارات متحده عربی با اشاره به اوضاع خاورمیانه و قیمت نفت جمله مشهوری دارد. وی می گوید: پدر بزرگ من سوار شتر می شد، پدر من هم سوار شتر می شد، من سوار بنز می شوم، پسر من هم سوار لندکرور می شود و پسر او نیز سوار لندکرور می شود ولی پسر وی بار دیگر سوار شتر خواهد شد.این یک یادآوری مهم برای سرنوشت نهایی منابع نفتی خواهد بود . بی شک وابستگی شدید اقتصادهای خاورمیانه به درآمدهای حاصل از فروش نفت این کشورها را در برابر نوسانات شدید قیمت انرژی به شدت آسیب پذیر کرده است.

ولی خاورمیانه ممکن است طی سال های آینده با یک چالش بزرگتر نیز روبرو شود که آن چالش بزرگ تغییرات آب و هوایی خواهد بود.
نتایج تحقیق و پژوهش جرمی پال از موسسه فناوری ماساچوست (ام آی تی) نشان می دهد که بخش های زیادی از خلیج فارس ممکن است تا پایان قرن حاضر غیر قابل سکونت باشد.

به خصوص این تحقیق که درباره تغییرات آب و هوایی انجام شده  نشان می دهد که گازهای گلخانه ای با روند کنونی فزاینده خود در اتمسفر زمین انباشته شده و موجب خواهد شد تا دمای هوا در طول فصل های مختلف به اندازه ای افزایش یابد که مناطق وسیعی از خاورمیانه و خلیج فارس غیر قابل سکونت شود.

در شهر کویت و دوحه و سایر مناطق خلیج فارس دمای هوا در تابستان به بیش از 140 درجه فارنهایت افزایش خواهد یافت و این مساله فشار زیادی را بر ساکنان این مناطق وارد می کند.

گرمای شدید هوا مشکل بزرگی را برای نسل آینده در زمینه تامین آب و مواد غذایی به وجود خواهد آورد. در آینده نزدیک تغییرات آب و هوایی موجب تغییر و تحولات عمده ای در منطقه خواهد شد. در شرایطی که جمعیت خاورمیانه در آستانه انفجار قرار گرفته، کمبود منابع آبی به شدت نگران کننده است و نرخ مصرف آب احتمالا تا سال 2040 میلادی در این منطقه دو تا سه برابر افزایش خواهد یافت.

در حالی که به تاثیرات انسانی این بحران بیشتر پرداخته شده است توجه کمتری به صنایع نفت و گاز منطقه معطوف بوده است. افزایش شدید دمای هوا می تواند تاثیر منفی زیادی بر عملیات های استخراج و اکتشاف نفت و گاز در منطقه خاورمیانه داشته باشد.

با توجه به ادامه روند صعودی تقاضای انرژی، افت عرضه و تولید می تواند بازار جهانی انرژی را با چالش مهمی روبرو کند. با توجه به اینکه اقتصادهای منطقه تاحد زیادی به تولید هیدروکربن وابسته هستند، کشورهای خلیج فارس برای سرمایه گذاری در زمینه تولید انرژی های تجدیدپذیر یا فناوری های سبز عملکرد قابل قبولی نداشته اند.

گرچه عربستان سعودی در نقشه راه 2013 میلادی خود طرح بلندپروازانه ای برای تولید 54 گیگاوات برق از منابع انرژی تجدیدپذیر تا سال 2032 میلادی در نظر گرفته است ولی این رویاهای شیرین با تاخیرهای طولانی در سرمایه گذاری روبرو شده است به طوری که ظرفیت تولید برق خورشیدی عربستان هم اکنون به چیزی حدود 50 مگاوات رسیده است.

وضعیت در سایر کشورهای منطقه نیز به همین منوال است. قطر امیدوار است تا نخستین نیروگاه خورشیدی خود به ظرفیت 15 مگاوات را در سال 2016 میلادی بهره برداری کند و ظرفیت تولید برق از انرژی های جدید را افزایش دهد ولی این برنامه نیز از واقعیت اصلی فاصله زیادی دارد.

برنامه تولید انرژی خورشیدی کویت نیز از برنامه تعیین شده عقب تر است و اواخر سال 2017 میلادی فاز نخست نیروگاه 2 گیگاواتی با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر به بهره برداری خواهد رسید.

امارات هم اکنون 100 مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر را در مدار سراسری خود وارد کرده است. این کشور قصد دارد ظرفیت تولید برق از انرژی های پاک را به 24 درصد تا سال 2021 میلادی افزایش دهد. این رقم سال گذشته به کمتر از 0.2 درصد رسیده است.

 
سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 10248
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *