۰
اشباع سرمایه گذاری در ال ان جی

ظرفیت تکمیل است

تجزیه و تحلیل جدید موسسه وود مکنزی هشدار می دهد که روند ساخت و ساز و سرمایه گذاری در بخش ال ان جی که طی ده سال گذشته به بیش از 200 میلیارد دلار رسیده ، طی دهه های آینده با بیشترین کاهش روبرو خواهد شد و این مساله موجب تشدید رقابت در بازارهای بین المللی خواهد شد.
ساخت واحد ال انی آذربایجان توسط بی پی - میز نفت
ساخت واحد ال انی آذربایجان توسط بی پی - میز نفت
تحلیل موسسه وود مکنزی نشان می دهد، صنعت ساخت و ساز ال ان جی به علت رشد و توسعه پروژه های ال ان جی طی دهه های اخیر به خصوص در آمریکا و استرالیا با رونق خوبی روبرو شده است و در سال 2015 میلادی ظرفیت تولید ال ان جی به اوج خود رسیده است.

با این حال، با توجه به اینکه بازار جهانی ال ان جی با مازاد عرضه روبرو شده به نظر می رسد سرمایه گذاری در پروژه های ساخت و ساز ال ان جی طی سال های آینده کاهش خواهد یافت. موسسه وود مکنزی بر این باور است که صنعت ال ان جی طی سال های آینده با افت محسوسی روبرو می شود.

سائول کاوونیک تحلیلگر ارشد موسسه وود مکنزی در این باره تاکید کرد: به نظر می رسد ساخت و ساز پروژه های ال ان جی پس از سال 2015 میلادی با روند نزولی روبرو خواهد شد. هم اکنون در سطح جهانی 31 پروژه ال ان جی با ظرفیت اسمی 138 میلیون تن ال ان جی در سال در حال ساخت است ولی به نظر می رسد با کاهش سرمایه گذاری در این بخش ظرفیت تولید طی سال های آینده کاهش یابد.

وی افزود: پیش بینی ما این است که کاهش ساخت و ساز در صنعت ال ان جی از سال 2015 میلادی از مناطق خارج از آمریکای شمالی آغاز می شود و از سال 2019 میلادی نیز دامنه کاهش سرمایه گذاری در این بخش به آمریکای شمالی نیز گسترش خواهد یافت. به نظر می رسد طی سال های 2019 تا 2021 میلادی هر سال تنها 10 تا 15 پروژه بزرگ ال ان جی در سطح جهان ساخته شود.

نوئل تومانی دیگر تحلیلگر موسسه وود مکنزی نیز گفت: چشم انداز بازار گاز طبیعی تاثیر زیادی بر آینده ساخت و ساز در صنعت ال ان جی خواهد داشت. کاهش تقاضا برای ساخت و ساز در صنعت ال ان جی نتیجه طبیعی وجود مازاد عرضه در بازار جهانی طی سال های اخیر است و این مساله موجب می شود تا سرمایه گذاران بین المللی برای سرمایه گذاری در پروژه های ال ان جی دست نگه دارند. از سوی دیگر افزایش رقابت در بازارهای بین المللی نیز فشار زیادی بر صنعت ال ان جی وارد کرده است. از نظر تاریخی بازار ال ان جی جهان در تسلط 5 بازیگر بزرگ و مهم یعنی شرکتهای چیودا، بشلت، کی بی آر، جی جی سی و تکنیپ است.

در سال های اخیر با برطرف شدن موانع سیاسی و فنی، زمینه لازم برای ورود شرکتهای بیشتری به عرصه صنعت ال ان جی فراهم شده است. این مساله موجب افزایش رقابت در صنعت ال ان جی آمریکا و سایر مناطق جهان شده است.

این مساله در نهایت منجر به کاهش فعالیت شرکتهای بزرگ در صنعت ال ان جی جهان و در نتیجه افت شدید سرمایه گذاری در این بخش خواهد شد.
 
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۵
کد مطلب: 10388
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *