۰
نامه­ بسیج دانشجویی به جهانگیری

کارت سوخت را حفظ کنید

بر اساس نرخ رشد مصرف بنزین در کشور بدون طرح سهمیه بندی در سال 93 شاهد مصرف 160 میلیون لیتر در روز بودیم که با این طرح بر اساس آمار سال 1393 مصرف بنزین در کشور 70 میلیون لیتر در روز بوده استکه به معنی ذخیره­ی 33 هزار میلیارد تومانی برای دولت با احتساب قیمت یارانه­ای بنزین است.
کارت سوخت - عصر نفت
کارت سوخت - عصر نفت
 به گزارش ميزنفت، نامه­ی سرگشاده بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران، دفتر تحکیم وحدت، جنبش عدالتخواه دانشجویی و جامعه اسلام دانشجویان به معاون اول رئیس جمهور درباره کارت سوخت به شرح زیر است:

جناب آقای جهانگیری معاون اول محترم رئیس جمهور دولت تدبیر و امید
سلام علیکم
پیش از آنکه به بحث اصلی این نامه یعنی کارت سوخت بپردازیم، بر خود لازم می‌دانیم از اقدام شایستۀ دولت در آغاز اجرای فاز اول طرح «توزیع سهمیۀ گازوئیل خودروهای سنگین بر اساس پیمایش» از ابتدای مهرماه که نقش مهمی در کاهش قاچاق این فرآورده نفتی ایفا خواهد کرد، قدردانی کنیم. آمارهای اولیه حاکی از آن است که اجرای این طرح توانست روزانه 8 میلیون لیتر مصرف گازوئیل را در مهرماه سال جاری کاهش دهد.

علی­رغم فواید بسیار زیاد دو نرخی شدن بنزین در کشور، از جمله کاهش چشمگیر روند رو به رشد مصرف بنزین[1]، بی­نیازی از واردات اینمحصول استراتژیک و جلوگیری از استفاده بیشتر پرمصرفان از یارانه دولت که منجر به بی­عدالتی اجتماعی می­شد، متاسفانه در اقدامی بهت­آور شاهد "تک نرخی" کردن بنزین به دلیل واهیِ جلوگیری از فروش سهمیه‌ها در بازار سیاه بودیم. در حالی که مقایسه آسیب‌های جزئی ناشی از بازار سیاه بنزین سهمیه‌ای با منافع عظیم حاصل از کاهش مصرف بنزین، بی­تدبیری و نسنجیده بودن این اقدام را برای همگان آشکار می­کند.اکنون نیز با نزدیک شدن به پایان مهلت استفاده از بنزین سهمیه ای، زمزمه‌هایی مبنی بر حذف کارت سوخت از سوی «انجمن جایگاه‌داران سوخت» با بهانه مشکل­زا خواندن استفاده از آنبه گوش می رسد. از این رو ضرورت دانستیم جناب­عالی را از خطر بزرگی که متوجه مردم و دولت است آگاه کنیم.

بدیهی است که عدم به کار بردن تدابیر لازم از سوی دولتبرای افزایش انگیزه مردم جهت استفاده از کارت سوختبه معنی فراموشی کارت سوخت بوده و از بین رفتن جایگاه­های آن را به دنبال دارد و این امر به معنی باز کردن راه برای سوء­استفاده بعضی از سودجویان از منابع ملی می­باشد. با اینکهبسیاری از دولت­های جهان هزینه­های هنگفتی را برای تکمیل سامانه­های اطلاعاتی خود صرف می­کنند و با الگو گرفتن از اجرای این طرح در ایران به دنبال اجرای آن هستند، شاهد بی­توجهی دولت تدبیر و امید به حفظ و تقویت این سامانه هستیم.

در زیر به چند مورد از فواید استفاده از سامانه کارت سوخت کهتنها برای صدور کارت های آن بیش از 350 میلیارد تومانهزینه شده است، اشاره می­کنیم:

شفافیت در معامله سوخت: قیمت بنزین 1000 تومانی تفاوت زیادی با قیمت بنزین در کشورهای همسایه دارد که این امر عامل انگیزشی مهمی برای قاچاقچیان جهت قاچاق این فرآورده است. کارت سوخت با ثبت مقدار مصرف هر خودرو و مکان و زمان سوخت­گیری امکان ردیابی قاچاق را در اختیار مسئولین قرار می­دهد و فشار روانیِ حاصل از امکان پیگیری، مانع بسیار بزرگی از قاچاق این محصول می­شود،به طوری که مقدار قاچاق بنزین بعد از اجرای طرح سامانه کارت هوشمند سوخت بسیار کاهش یافت.

در اختیار قرار دادن اطلاعات ارزشمند دربارهمدیریت حمل و نقل:با استفاده از سامانه کارت سوخت اطلاعات ارزشمندی مانند تعداد خودروها به تفکیک مدل و میزان مصرف سوختشان در اختیار دولت قرار می­گیردکه دولت راقادر خواهد ساختاقداماتی نظیر معرفی خودروهای کم مصرف و تشویق مردم به خرید این خودروها، قطع سهمیه­خودروهای لوکس و فرسوده، مدیریت مصرف سوخت کشور هنگام بروز بحران­هایی مانند آتش­سوزی مخازن، تنظیم مصرف با سهمیه­بندی و... انجام دهد. حذف طرح کارت هوشمند سوخت اقدامی عقب­گرد در تشکیل دولت الکترونیک و بر خلاف تدبیر است.نظر به اهمیت بحث مدیریت توزیع کالای استراتژیک بنزین، پیشنهادهای زیر جهت حفظ و صیانت از سامانه کارت هوشمند سوخت ارائه می­گردد:

می‌توان با افزایش قیمت بنزین کارت سوخت جایگاه‌ها، مردم را به استفاده از کارت سوخت شخصی تشویق کرد.

به‌جای افزایش قیمت، دولت می‌تواند برای هر بار سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌ها، جریمۀ ثابت تعیین کند تا علی‌رغم تک‌نرخی ماندن بنزین، بازهم استفاده از کارت سوخت شخصی برای مردم به‌صرفه باشد.

جناب آقای مهندس جهانگیری
متاسفانه شاهد آن هستیم که عده­ای در این ماجرا علیه کارت سوخت موضع‌گیری می‌کنند و این سامانۀ بزرگ را صرفاً به علت غیر واقعی «سخت‌تر شدن سوخت‌گیری و محاسبات مالی آن!» بی‌فایده می‌خوانند که این حرکت، منجر به تحمیل منافع صنفی بر منافع ملت عزیز ایران می‌شود. بدون شک حذف کارت سوخت، سبب افزایش قاچاق سوخت به کشورهای همسایهتوسط برخی «فرصت‌طلبان و سودجویان» می‌گردد. لذا جنبش دانشجوییاز جنابعالی به‌عنوان نهاد بالادست وزارتخانه‌ها انتظار دارد با ترجیح منافع ملی بر منفعت اصناف خاص و مقاومت در برابر فشار لابی‌های سوداگر، موجبات فساد را از میان برده و با اقدامات عملی، از بی‌مصرف شدن کارت‌های سوخت و نابودی سامانۀ هوشمند بنزین جلوگیری نمایید.

خاطر نشان می­گردد تشکل­ها و اتحادیه­های مذکور که همواره صیانت از منافع ملی و مبارزه با فساد را وظیفۀ خود می­دانند، با توجه به رسالت خود، برای هرگونه همکاری و تشریح مسئله به‌صورت حضوری، اعلام آمادگی می‌نمایند و تلاش خود را برای جلوگیری از این امر به کار خواهند بست؛ ان شاالله.
 
والسلام علی من التبع الهدی
 
بسیج دانشجویی دانشگاه صنتی امیرکبیر
بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی
بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران
اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی
اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
دفتر تحکیم وحدت (اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان)
 


 
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 10460
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *