۰
هشدار موسسه مالی گلدمن ساش

نفت 20 دلار می شود!

موسسه مالی گلدمن ساش آمریکا هشدار داد: با ادامه روند صعودی مازاد عرضه در بازار جهانی انرژی، این احتمال وجود دارد که قیمت جهانی نفت در هفته های آینده با افت بیشتری روبرو شده و به کمتر از 20 دلار در هر بشکه برسد. انتظار می رود تولید نفت آمریکا سال آینده 900 هزار بشکه در روز کاهش یابد. تقاضای جهانی نفت نیز سال آینه یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
نفت 20 دلار می شود!
به گزارش ميزنفت ، موسسه مالی گلدمن ساش به مشتریان خود اعلام کرده است که ادامه روند صعودی مازاد عرضه در بازار انرژی و احتمال در پیش بودن ال نینو در زمستان امسال و افزایش نسبی دمای هوا، موجب خواهد شد تا قیمت نفت در بازارهای بین المللی با افت بیشتری روبرو شود و احتمالا قیمت هر بشکه نفت به 20 دلار برسد.

افت شدید قیمت نفت به 20 دلار در هر بشکه می تواند فعالیت تعداد زیادی از چاه های نفت را متوقف کند. قیمت نفت سبک آمریکا از 110 دلار در هر بشکه در اوایل سال گذشته به کمتر از 40 دلار رسیده است.

این بانک سرمایه گذاری آمریکا افزود: وجود مازاد عرضه در بازار جهانی نفت احتمالا طی 12 ماه آینده نیز ادامه خواهد یافت. ادامه مشکلات اقتصادی چین و کاهش رشد اقتصادی این کشور نیز تاثیر زیادی بر افت قیمت جهانی انرژی داشته است.

هشدار موسسه گلدمن ساش در شرایطی است که تولید کنندگان اوپک و روسیه نیز بر سر سهم خود در بازارهای اروپایی و آسیایی رقابت شدیدی را ادامه می دهند. عربستان سعودی برای نخستین بار محموله های نفتی به لهستان و سوئد صادر کرده است. این دو کشور مشتریان سنتی نفت روسیه هستند.

عراق نیز در حال فروش نفت سنگین بصره در بازارهای جهانی به قیمت 30 دلار در هر بشکه است. عراق برای تامین منابع مالی جنگ با داعش مجبور به فروش ارزان قیمت نفت شده است. حیدر العبادی نخست وزیر عراق تاکید کرد: بغداد به دنبال دریافت وام از صندوق بین المللی پول است چرا که افت شدید قیمت نفت مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

برآورد شده است که هم اکنون 100 میلیون بشکه نفت در نفتکش های شناور ذخیره شده و منتظر افزایش قیمت جهانی است. تنها 39 نفتکش با ظرفیت 28 میلیون بشکه نفت در بندر گالوستون تگزاس شناور هستند. ایران نیز 30 میلیون بشکه نفت به صورت شناور دارد که منتظر است با لغو تحریمها آن را به بازار عرضه کند.

دیوید هافتون از موسسه پی وی ام تاکید کرد: جهان روی نفت شناور شده است، ذخایر تجاری انرژی روی زمین نیز به شدت رو به افزایش است. ذخایر انرژی جهان در دو سال گذشته رو به افزایش بوده و این روند بی سابقه است. چیزی که قیمت نفت را همچنان تا حدی بالا نگه داشته، خرید 200 تا 300 هزار بشکه در روز چین برای ذخایر راهبردی است.

هنوز به درستی مشخص نیست که چین چه میزان دیگر نفت برای ذخایر راهبردی خود خریداری خواهد کرد. چین قصد دارد ذخایر راهبردی خود را افزایش دهد ولی دو انبار بزرگ نفت این کشور زودتر از پایان امسال به بهره برداری نخواهد رسید.

آمارهای وزارت انرژی آمریکا نشان می دهد که 70 درصد ذخایر راهبردی این کشور پر شده و این کشور همچنان ظرفیت لازم برای ذخیره کردن 150 میلیون بشکه نفت دیگر را دارد. بازار جهانی نفت در شرایط کنونی با 2 میلیون بشکه مازارد عرضه روبرو است.

عربستان سعودی و متحدانش همچنان بر موضع خود برای افزایش تولید تاکید دارند. هدف اصلی عربستان حفظ سهم خود در بازار نفت و خارج کردن تولید کنندگان شیل نفت از بازار بوده است. حدود 200 میلبارد دلار از پروژه های بلندمدت نفتی در سراسر جهان لغو شده است.

علی النعیمی وزیر نفت عربستان نیز تاکید کرد: تقاضای جهانی رو به افزایش است و قیمت نفت سال آینده با افزایش روبرو خواهد شد چرا که بازار به تعادل نسبی خواهد رسید. مهمترین خطر در شرایط کنونی کمبود سرمایه گذاری در عرضه است. ما به میلیاردها دلار سرمایه گذاری برای اکتشاف و تولید نفت نیاز داریم.

آژانس بین المللی انرژی در چشم انداز بازار جهانی انرژی اعلام کرد که هر سال به 650 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید نیاز است. این در شرایطی است که بعید به نظر می رسد اوپک در نشست آتی خود در 4 دسامبر سیاست های تولید خود را تغییر دهد.

اکثر اعضای اوپک خواستار کاهش تولید به منظور افزایش قیمت هستند. اختلافات بین اعضای اوپک موجب شده است تا انتشار گزارش مربوط به راهبرد بلند مدت اوپک به تاخیر بیفتد. دیدگاه های زیادی در این خصوص وجود دارد که آیا کاهش قیمت نفت می تواند تولید کنندگان شیل نفت را از بازار خارج کند یا نه.

پل هورسنل تحلیلگر ارشد موسسه استاندارد چارترد در این باره گفت: انتظار می رود تولید نفت آمریکا سال آینده 900 هزار بشکه در روز کاهش یابد. تقاضای جهانی نفت نیز سال آینه یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

ولی "ست کلاین من" تحلیلگر سیتی گروپ تاکید کرد: تولید نفت آمریکا سال آینده نیز بدون تغییر چندانی روبرو خواهد شد و به 9 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این وضعیت تا وقتی خواهد بود که قیمت نفت نزدیک به 50 دلار باشد. به ازای هر 5 دلار افزایش قیمت جهانی نفت تولید آمریکا نیز حدود 300 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

برخی کشورهای اوپک در پی کاهش قیمت جهانی نفت با تنگناهای مالی شدیدی روبرو شده اند. موسسه رتبه بندی استاندارد اند پورز نسبت به اوضاع نابسامان بودجه عربستان هشدار داده است.

منبع: تلگراف
 
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۰
کد مطلب: 10487
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *