۰
گزارش آسوشیتدپرس از حملات هوایی

داعش همچنان نفتی است

قیمت سوخت در برخی مناطق تحت تسلط داعش 80 درصد افزایش داشته است چرا که رانندگان کامیون حاضر به رفتن به سوی تاسیسات نفتی داعش از ترس هدف قرار گرفتن نیستند.در شهر موصل و مناطق اطراف آن نیز دسترسی به سوخت بسیار سخت شده است. حتی برخی دیپلمات های غربی ادعا کرده اند که دولت سوریه از طریق واسطه ها و دلالان اقدام به خرید نفت از داعش می کند.
حملات هوایی به داعش - میز نفت
حملات هوایی به داعش - میز نفت
به گزارش ميزنفت، آسوشیتدپرس نوشت:

آمریکا و روسیه به حملات خود علیه صنعت نفت گروه تروریستی داعش ادامه می دهند و پالایشگاه ها و کامیون های نفتی این گروه را در روزهای اخیر هدف قرار داده اند. نفت مهمترین منبع درآمد داعش به شمار می رود.

حملات آمریکا و روسیه به تاسیسات نفتی داعش موجب شده تا قیمت نفت خام و فراورده های آن در مناطق مختلف سوریه با افزایش روبرو شود. بسیاری از مناطق سوریه نفت مورد نیاز خود را از طریق قاچاق از داعش تامین می کنند ولی بسیاری از کارشناسان انرژی بر این باورند که قطع کامل تجارت غیر قانونی نفت داعش کار سختی است چرا که گروه تروریستی داعش پس از حملات اخیر آمریکا و روسیه، نفت خود را با استفاده از خودروهای کوچکتر به مناطق مختلف قاچاق می کند.

نابودی کامل تاسیسات نفتی تحت کنترل داعش نیز منجر به از بین رفتن همه میادین نفتی خواهد شد و این مساله زندگی را برای مردمی که تحت تسلط داعش زندگی می کنند، سخت تر خواهد کرد. ادامه حملات هوایی آمریکا و روسیه می تواند زمستان سختی را برای مردم سوریه رقم بزند. علاوه بر این بازپس گیری مناطق اشغال شده از داعش نیاز به نیروی زمینی دارد.

مقام های آمریکایی بر این باورند که فروش نفت بیش از نیمی از درآمدهای داعش را تامین می کند. داعش تقریبا کنترل تمامی میادین نفتی سوریه را که در شرق این کشور واقع شده، در اختیار دارد و روزانه حدود 30 هزار بشکه نفت تولید می کند. داعش یک میدان نفتی نیز در عراق در اختیار دارد و تقریبا همه نفت تولیدی را به خارج به خصوص ترکیه قاچاق می کند. داعش از محل فروش نفت روزانه 50 میلیون دلار درآمد کسب می کند.

پس از حملات تروریستی پاریس و سقوط هواپیمای مسافربری روسیه در صحرای سینا، حملات هوایی روسیه و آمریکا علیه تاسیسات نفتی داعش تشدید شده است.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسه تاکید کرد: جنگنده ها و موشک های بالستیک روسیه که از ناوهای جنگی شلیک شده، 15 پالایشگاه نفت و تاسیسات ذخیره سازی انرژی در سوریه و 525 کامیون حمل نفت را هدف قرار داده است.

استیو وارن سخنگوی ائتلاف موسوم به ضد داعش در بغداد گفت: از بین بردن منبع اصلی درآمد داعش، توانایی این گروه برای تامین مالی فعالیت های تروریستی را کاهش خواهد داد.

احمد علی تحلیلگر عراقی نیز در این باره تاکید کرد: نفت یک سلاح مهم برای داعش است چرا که برای تامین مالی فعالیت خود به آن نیاز دارد.مقام های آمریکایی پیش از این اعلام می کردند که از ترس تلفات غیر نظامیان از حمله به کامیون های سوخت داعش خودداری می کنند. به نظر می رسد حملات هوایی اخیر آمریکا و روسیه خسارات زیادی را به تاسیسات نفتی داعش وارد کرده است. عملیات هوایی علیه تاسیسات نفتی داعش موجب افزایش قیمت نفت شده است.

رامی عبدالرحمن مدیر نهاد نظارتی حقوق بشر سوریه تاکید کرد: قیمت سوخت در برخی مناطق تحت تسلط داعش 80 درصد افزایش داشته است چرا که رانندگان کامیون حاضر به رفتن به سوی تاسیسات نفتی داعش از ترس هدف قرار گرفتن نیستند.در شهر موصل و مناطق اطراف آن نیز دسترسی به سوخت بسیار سخت شده است. حتی برخی دیپلمات های غربی ادعا کرده اند که دولت سوریه از طریق واسطه ها و دلالان اقدام به خرید نفت از داعش می کند.
 
يکشنبه ۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۲۳
کد مطلب: 10515
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *