۰
چالش جدی آمریکا در صادرات شیل نفت

خروج شیل نفت از «ریل»

گرچه آمریکا به لطف تولید شیل نفت همچنان رویای دستیابی به استقلال انرژی و قطع واردات نفت را در سر می پروراند ولی به نظر می رسد چالش ها و مشکلات زیادی به خصوص در عرصه زیر ساختها موانع بزرگی را برای دستیابی به این هدف فراروی واشنگتن قرار داده است./ بیش از 3.2 میلیون کیلومتر خط لوله برای انتقال نفت و گاز در آمریکا وجود دارد. ولی خط لوله های نفتی آمریکا متناسب با رونق و توسعه تولید نفت در این کشور پیشرفت نداشته است.
صادرات ریلی نفت- عصر نفت
صادرات ریلی نفت- عصر نفت
به گزارش ميزنفت به نقل از اویل پرایس، تولید شیل نفت در تگزاس و داکوتای شمالی تاثیر زیادی بر افزایش تولید انرژی در آمریکا داشته است. آمریکا به تنهایی 66 درصد نفت مورد نیاز خود را از داکوتای شمالی تامین می کند.

تولید نفت داکوتای شمالی در 5 سال گذشته 5 برابر شده است. ولی افزایش تولید نفت به تنهایی نمی تواند آمریکا را برای دستیابی به هدف استقلال انرژی کمک کند. در این زمینه چالش های زیرساختی زیادی در بخش حمل و نقل وجود دارد.

*انتقال نفت به وسیله راه آهن
در حالی که تولید نفت آمریکا افزایش یافته ولی خط لوله های کافی برای انتقال این نفت وجود ندارد و تولید کنندگان تنها یک گزینه برای انتقال نفت تولیدی خود دارند و آن هم انتقال از طریق حمل و نقل ریلی است. انتقال نفت از طریق ریلی، سریعتر، کارآمدتر و انعطاف پذیرتر است.

بر اساس آمارهای سازمان حمل و نقل ریلی آمریکا، حمل و نقل ریلی در سال 2013 میلادی بیش از 407 هزار 600 و واگن نفت خام را جابجا کرده است که این رقم نسبت به سال 2012 میلادی بیش از 74 درصد رشد داشته است.

واردات نفت از کانادا از طریق حمل و نقل ریلی نیز از سال 2011 تاکنون بیش از 20 برابر افزایش داشته است. در داخل آمریکا نیز حمل و نقل نفت توسط راه آهن بیش از 443 درصد رشد داشته است.

البته نگرانی ها نسبت به وضعیت ایمنی حمل و نقل از طریق ریلی به شدت افزایش یافته است. انفجار 4 قطار حامل نفت در آمریکا و کانادا به این نگرانی ها دامن زده است.

حادثه "لاک مگانتیک" که بر اثر آن خروج قطار از ریل و انفجار موجب کشته شدن حدود 50 نفر شد نگرانی های زیادی را نسبت به حمل و نقل ریلی نفت به وجود آورده است. وزارت محیط زیست آمریکا نیز کلیه مجوزهای مربوط به حمل و نقل ریلی محموله های نفتی را به دقت زیر نظر دارد. وزارت حمل و نقل آمریکا نیز پس از وقوع اتفاقات مرگبار در حمل و نقل ریلی محموله های نفتی، قوانین و مقررات جدیدی را برای ارتقای سطح ایمنی جابجایی محموله های نفتی در نظر گرفته است.

وزارت حمل و نقل آمریکا نسبت به خطر وقوع حوادث بیشتر هشدار داده و خواستار رعایت استانداردهای جدید در حمل و نقل محموله های انرژی شده است. واقعیت این است که حدود یک میلیون بشکه نفت هنوز توسط حمل و نقل ریلی از منطقه شیل داکوتای شمالی منتقل می شود.

کاخ سفید نیز برای حمایت از شیل نفت همچنان ممنوعیت صادرات نفت را به قوت خود باقی نگه داشته است. بر اساس قانون مصوب سال 1975 میلادی، صادرات نفت آمریکا به همه کشورها غیر از کانادا ممنوع شده است. شیل نفت تولیدی در آمریکا سبک بوده و سولفور کمی دارد. این نفت برای پالایشگاه های خلیج مکزیک مناسب نیست. پالایشگاه های این منطقه به نفت سنگین عربستان و مکزیک عادت دارند و برای پالایش نفت سنگین مناسب هستند.

بیش از 3.2 میلیون کیلومتر خط لوله برای انتقال نفت و گاز در آمریکا وجود دارد. ولی خط لوله های نفتی آمریکا متناسب با رونق و توسعه تولید نفت در این کشور پیشرفت نداشته است.

ساخت خط لوله جنجالی کی استون نیز از سال 2005 میلادی آغاز شده است. این حط لوله از ژوئن 2010 به بهره برداری رسیده است. فازهای 2 و 3 این پروژه نیز راه اندازی شده است. ولی فاز چهارم آن به علت نگرانی های زیست محیطی با مشکل روبرو شده است.
 
دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 10542
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *