۰
بودجه رویایی عراق و چالش های بغداد

مثبت در منفی!

در جنوب عراق، پروژه های نفتی با تاخیرهای جدی روبرو شده که می تواند بر روند توسعه تاثیر گذار باشد. شبکه های صادراتی و ظرفیت انبارسازی نفت در مناطق جنوبی عراق کافی نیست. عراق در بهترین حالت می تواند تا سال 2020 میلادی 2 میلیون بشکه دیگر به تولید نفت روزانه خود بیفزاید.
صنعت نفت عراق- عصر نفت
صنعت نفت عراق- عصر نفت
به گززارش ميزنفت ، اندیشکده بروکینگز در تحلیلی نوشت:

از سال 2003 میلادی، سیاستگذاران عراقی دیدگاه خوش بینانه ای نسبت به روند صعودی قیمت نفت داشتند و امیدوار بودند که با ادامه روند صعودی قیمت نفت، شرکتهای نفتی بین المللی برای توسعه و بهره برداری از ذخایر غنی نفتی این کشور سرمایه گذاری کنند تا عر اق بتواند به هدف بلندپروازانه خود یعنی تولید 12 میلیون بشکه نفت در روز تا سال 2017 میلادی دست یابد.

بودجه 2016 میلادی عراق که از سوی وزارت دارایی در اواسط سپتامبر 2015 ارائه شده بر اساس واقعیت های بازار جهانی نفت در یک سال گذشته تنظیم شده ولی هنوز تا حدی خوش بینانه است. قیمت جهانی نفت از اواسط سال گذشته تاکنون روندی نزولی داشته و به شدت کاهش یافته است.

در بودجه 99.6 میلیارد دلاری عراق برای سال 2016 میلادی، کسری بودجه 25.8 میلیارد دلاری دیده شده است و میانگین قیمت هر بشکه نفت نیز 45 دلار در نظر گرفته شده است. این بودجه بر اساس فروش روزانه 550 هزار بشکه نفت اقلیم خودمختار کردستان عراق به سازمان دولتی بازاریابی نفت عراق تنظیم شده است.



صادرات نفت عراق در سال 2016 میلادی روزانه 3.6 میلیون بشکه در نظر گرفته شده است که بیش از 3.05 میلیون بشکه آن از طریق میادین نفتی جنوب این کشور خواهد بود. دستیابی به این رقم صادرات شدنی است ولی قیمت 45 دلاری برای هر بشکه نفت بلندپروازانه است.

بازار نفت با مازاد عرضه روبرو است و با توجه به آغاز صادرات نفت ایران از سال 2016 میلادی باید منتظر تحولات جدیدی در بازارهای بین المللی انرژی و قیمت نفت باشیم. البته به این مساله باید 36 میلیون بشکه ذخایر نفتی شناور در نفتکش ها را نیز اضافه کنیم.

عراق نیز مانند سایر کشورهای اوپک به مشتریان خود تخفیفاتی را خواهد داد تا سهمش در بازار نفت را حفظ کند. بنابر این شانس زیادی وجود دارد که قیمت نفت در سال 2016 به کمتر از 40 دلار کاهش یابد. این مساله نشان می دهد که عراق باید طی سال آینده روی نفت 35 دلاری حساب کند. این مساله برای کشوری که بودجه خود را با نفت 101 دلاری به تعادل می رساند، چالش بزرگی خواهد بود.

این مساله نیز به سایر مشکلات مالی و اقتصادی عراق افزوده خواهد شد. عراق با هزینه های سنگین ناشی از جنگ با داعش و مدیریت 3.5 میلیون آواره در این کشور روبرو است.

کاهش قیمت نفت و افزایش واردات موجب شده تا ذخایر ارزی عراق از 78 میلیارد دلار در پایان سال 2013 میلادی به کمتر از 59 میلیارد دلار در اواسط سال 2015 میلادی کاهش یابد. ارزش دینار عراق نیز در این مدت با کاهش روبرو شده است.



وضعیت عراق می شد بدتر از این باشد اگر رشد تولید داخلی نفت با افزایش متوالی و متناسب روبرو نشده بود. از سال 2010 میلادی تولید نفت عراق 2 میلیون بشکه در روز افزایش یافته و به 4.4 میلیون بشکه تا سه ماه سوم 2015 میلادی رسیده است.

مصرف و تقاضای داخلی نفت عراق به 800 هزار بشکه در روز می رسد و این مساله موجب شده تا ظرفیت صادرات نفت این کشور به 3.6 میلیون بشکه در روز برسد. از این رقم 3.1 میلیون بشکه زیر نظر شرکت نفت دولتی عراق انجام می شود و 500 هزار بشکه نیز توسط اقلیم خودمختار کردستان.

البته هنوز بغداد و اربیل با مشکلات و چالش های زیادی در خصوص نحوه صادرات نفت و تقسیم درآمدهای نفتی روبرو هستند که در صورت عدم حل و فصل این مسائل، صادرات نفت عراق با کاهش روبرو خواهد شد.

شرکتهای نفتی بین المللی نیز با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت برای ادامه حضور و فعالیت در عراق با چالش های زیادی روبرو شده اند. اقلیم خودمختار کردستان نیز هنوز با دولت مرکزی عراق برای نحوه تقسیم درآمدهای نفتی و صادرات نفت به توافق نرسیده است.

در جنوب عراق، پروژه های نفتی با تاخیرهای جدی روبرو شده که می تواند بر روند توسعه تاثیر گذار باشد. شبکه های صادراتی و ظرفیت انبارسازی نفت در مناطق جنوبی عراق کافی نیست. عراق در بهترین حالت می تواند تا سال 2020 میلادی 2 میلیون بشکه دیگر به تولید نفت روزانه خود بیفزاید.
 
يکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۱۹
کد مطلب: 10657
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *