۰
درباره مهم ترین خط لوله نفتی آمریکا

جنجال کی استون

شاید شما شنیده باشید که رئیس جمهور باراک اوباما اعلام کرده است که در مخالفت یا حمایت این پروژه در ماه می 2014 میلادی تصمیم گیری خواهد کرد. با این حال با توجه به تمام تبلیغات انجام شده و تلاش سیاستمداران و گروه های فشار، شاید متعجب شوید اگر بدانید که خط لوله کی استون هنوز در حال اجرا شدن است.
نقشه خط لوله کی استون - میز نفت
نقشه خط لوله کی استون - میز نفت

پروژه زیر ساختی خط لوله کی استون قصد دارد نفت تولیدی را از کانادا به پالایشگاه های آمریکا منتقل کند. فعالان محیط زیست و حامیان آنها در حزب دموکرات در حال مبارزه با صنعت نفت و حامیان آن در حزب جمهوریخواه هستند. کسانی که مخالف این خط لوله هستند خواستار آنند که مانع از عملیاتی شدن این پروژه شوند چرا که این خط لوله را یک جنگ بین کشاورزان آمریکایی علیه شرکتهای خارجی می دانند. جنگی بین فعالان محیط زیست و منافع شرکتهای بزرگ.

شاید شما شنیده باشید که رئیس جمهور باراک اوباما اعلام کرده است که در مخالفت یا حمایت این پروژه تصمیم گیری خواهد کرد. با این حال با توجه به تمام تبلیغات انجام شده و تلاش سیاستمداران و گروه های فشار، شاید متعجب شوید اگر بدانید که خط لوله کی استون هنوز در حال اجرا شدن است.


*هدف
آمریکا به نفت نیاز دارد تا چرخ اقتصاد خود را به حرکت دراورد. این واقعیت که آمریکا بخش زیادی از نفت مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می کند، سیاست خارجی این کشور را به این سو سوق داده است تا به دنبال دستیابی به نفت در سایر کشورها باشد. تبعات ژئوپلیتیک این کمبود تولید نفت در داخل آمریکا، آمریکا را در مقابل ونزوئلا، ایران، عراق و لیبی قرار داده و واشنگتن را متحد رژیم های سرکوبگری مثل عربستان سعودی و مصر کرده است.

آسیب پذیری آمریکا نسبت به اقدامات عمدی دولت های خارجی موجب شده تا کنگره روی سیاست ملی انرژی متمرکز شود که توسعه منابع داخلی را تشویق کرده و یا به منابع قابل اعتماد کشورهای همسایه تکیه نماید. این سیاست منجر به اکتشاف و بهره برداری از نفت در ایالت آلبرتای کانادا و شمال غرب آمریکا شده است. نفت تولیدی از طریق جاده و شبکه ریلی به پالایشگاه های آمریکا منتقل می شود. پالایشگاه های آمریکا هنوز بخش زیادی از نفت مورد نیاز خود را از فاصله های بسیار طولانی تامین می کنند. انتقال نفت با حمل و نقل ریلی بسیار پرهزینه ناکارآمد است و موجب افزایش قیمت نفت می شود. علاوه بر این خسارات زیادی نیز به محیط زیست وارد می شود. شرکت ترانس کانادا پیمانکار خط لوله فرصتی را پیدا کرد تا زیر ساخت لازم را تامین کند.

پروژه خط لوله کی استون از فوریه 2005 میلادی آغاز شد. نخستین بخش از این خط لوله از منطقه هاردیستی در آلبرتا تا مرز آمریکا بود و در سپتامبر 2007 میلادی تاییدیه لازم را دریافت کرد و دولت آمریکا نیز در مارس 2008 میلادی اجازه ورود این خط لوله را به مرزهای این کشور داد. فاز نخست این خط لوله به طول 2147 مایل از کانادا تا منطقه پاتوکا در ایلینوی بوده است. فاز دوم این خط لوله بلافاصله پس از اتمام فاز اول آغاز شده است. این فاز از حط لوله نفت را از آلبرتا به یک هاب نفتی در اوکلاهما پمپاژ می کند. این فاز از خط لوله در فوریه 2011 میلادی عملیاتی شد. فاز 3 نفت کانادا را به بندر آرتور در تگزاس منتقل می کند. این بخش از حط لوله همچنین نفت تولیدی آمریکا در اوکلاهما را منتقل می کند. جریان انتقال نفت از طریق این خط لوله نیز از ژانویه 2014 میلادی آغاز شده است.

اگر خط لوله کی استون در سراسر خاک آمریکا از سال 2010 تاکنون عملیاتی و اجرا شده پس چرا این مساله هنوز در  دو سال گذشته یک بحث داغ است؟ این خط لوله با تایید دولت فدرال آمریکا ساخته شده و از کلیه ایالت هایی که از آن عبور کرده نیز مجوز لازم را دریافت کرده است. فعالان محیط زیست چگونه امیدوار هستند تا جلوی فعالیت یک خط لوله کاملا مجاز را بگیرند؟

ترانس کانادا فاز چهارم خط لوله را پیشنهاد داده که به سال 2008 باز می گردد. این بخش از خط لوله به پروژه کی استون ایکس ال مشهور شده که جنجال اصلی بر سر آن است. این پروژه مسیر دومی را به سوی شمال غرب آمریکا از طریق آلبرتای کانادا ایجاد می کند. این پروژه ظرفیت خط لوله کی استون فعلی را تکمیل خواهد کرد. این مسیر کوتاهتر بوده و از طریق منطقه بیکر در مونتانا عبور می کند.


*جنجال
هیات ملی انرژی کانادا و کمیسیون خدمات عمومی مونتانا و داکوتای جنوبی همگی این پروژه را تا مارس 2010 میلادی تصویب کرده اند . متاسفانه آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا در جولای 2010 میلادی مطالعات مربوط به تاثیرات زیست محیطی این پروژه را ناکافی دانست. مسائل مهم زیست محیطی این خط لوله در ایالت نبراسکا منتشر شد. عبور این خط لوله جنجالی از منطقه "سندهیل" نبراسکا موجب شد تا اوباما طرح های مربوط به اجرای این پروژه را در ژانویه 2012 میلادی رد کند.

دیگر مساله ای که موجب شد تا اوباما با اجرای این پروژه مخالفت کند، آلودگی احتمالی تالاب اوگالالا بوده است که از سوی فعالان محیط زیست هشدار داده شده است. این تالاب آب آشامیدنی حدود 2 میلیون نفر از ساکنان منطقه را تامین می کند. حزب دموکرات مایل است تا در هر جنجالی به نفع فعالان محیط زیست رای بدهد و در طرف آنها قرار گیرد. با این حال دولت آمریکا باید تولید نفت در داخل کشور را افزایش دهد. بنابر این دموکراتها بی سر و صدا در گذشته با توسعه خط لوله کی استون همکاری کرده اند. جمهوریخواهان از کسب و کار حمایت کرده و توسعه اقتصادی را بر حفظ محیط زیست ترجیح می دهند.
 
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب: 10834
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *