۰
پرونده روز: کسری بودجه اقلیم ها

بند کسری ، قیمت نفت در حال نزول است

با نزدیک شدن به پایان سال 2015، کسری بودجه کشورهای نفتی سر به فلک گذاشته است و تمامی پیش بینی ها درباره تحقق درآمدهای نفتی به مرخصی رفته است. در پرونده امروز، وضعیت کسری بودجه کشورهای نفتی مورد بررسی قرار گرفته است که در راس این کشورها روسیه و عربستان قرار دارند. نروژ هم برای نخستین بار قصد دارد از منابع صندوق ذخیره ارزی خود استفاده کند.
کسری بودجه کشورهای نفتی - عصر نفت
کسری بودجه کشورهای نفتی - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، قیمت نفت در حال نزول است؛ کشورهای نفتی یکی پس از دیگری دچار کسری بودجه وحشتناکی شدند و برای سال 2016 روزهای سختی را در پیش رو دارند. کویت  با کسری بودجه 24 میلیارد دلاری روبه رو شده است. کسری بودجه ۱۱۰ میلیارد دلاری عربستان نیز معظل بزرگی برای آل سعود بوجود آورده است بطوری که ابراهیم العساف وزیر دارایی عربستان اعلام کرد این وزارتخانه گزینه های خود را برای جبران کسری بودجه سال آینده با بانک مرکزی عربستان مطرح خواهد کرد و امکان دارد بخشی از این کسری از طریق استقراض جبران شود. این کشور اعلام کرد افزایش قیمت های مواد نفتی را در بازار محلی بررسی می کند.

لیبی هم از این غافله عقب نماند و دچار کسری بودجه شده است. صندوق بین المللی پول هم در یکی از کزارش های خود خود تاکید کرد که اقتصادهای نفت خیز خلیج فارس باید با واقعیت جدید قیمت های نفت کنار بیایند و به این باور برسند که قیمت نفت ممکن است برای مدتی در سطح کنونی تثبیت شود. کسری بودجه این کشورها در مجموع امسال به بیش از هزار میلیارد دلار خواهد رسید. قیمت هر بشکه نفت از 115 دلار در ژوئن 2014 میلادی به کمتر از 50 دلار رسیده است.

کویت هم از این وضعیت جدا نیست به نحوی که علی العمیر وزیر نفت کویت گفت برای جبران کسری بودجه برخی یارانه ها حذف می شود.

همچنین در پیش نویس لایحه بودجه سال 2016 عراق، حدود 26 میلیارد دلار کسری بودجه پیش بینی شده است. اندیشکده بروکینگر درباره عراق اینطور می نویسد:« در بودجه 99.6 میلیارد دلاری عراق برای سال 2016 میلادی، کسری بودجه 25.8 میلیارد دلاری دیده شده است و میانگین قیمت هر بشکه نفت نیز 45 دلار در نظر گرفته شده است. این بودجه بر اساس فروش روزانه 550 هزار بشکه نفت اقلیم خودمختار کردستان عراق به سازمان دولتی بازاریابی نفت عراق تنظیم شده است.»

همچنین بر اساس بودجه اعلامی قطر این کشور انتظار دارد در سال 2016 با کسری بودجه 12.8 میلیارد دلاری مواجه شود، که اولین کسری بودجه این کشور در 15 سال گذشته است.

در این میان اما وضعیت امارات متفاوت است، بر اساس گزارش رسانه های اماراتی، هیئت وزیران لایحه بودجه کل فدرال را برای وزارتخانه ها و ادارات در سال مالی 2016 به ارزش 48 میلیارد و 500 میلیون درهم (13 میلیارد و 230 میلیون دلار) و بدون کسری تصویب کرد. همچنین  براساس لایحه بودجه سال 2016 الجزایر ،دولت این کشور افزایش مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی بر برخی از محصولات را در تلاش برای کاهش کسری بودجه خود و جبران کاهش درآمد به سبب سقوط قیمت های نفت پیش بینی می کند.


براساس بیانیه بانک مرکزی الجزایر ،‌ درآمدهای نفتی و گازی این کشور در سه ماهه نخست سال 2015 حدود 50 درصد کاهش یافته است که موجب شده است دولت الجزایر به طورچشمگیری از ذخایر ارزی خود برداشت کند.

اما جالب تر از اعضای اوپک، وضعیت نروژ است؛ دولت نروژ برای تامین منابع مالی بودجه سال آینده کشور مجبور شده است که از صندوق ذخیره ارزی کشور برداشت کند. در صندوق ذخایر ارزی کشور هم اکنون حدود 875 میلیارد دلار پول وجود دارد. دولت نروژ در توجیه این اقدام خود اعلام کرده است با توجه به اینکه می خواهد میزان بیکاری در کشور افزایش نیابد و از تاثیرات منفی کاهش قیمت نفت بر اقتصاد کشور بکاهد نمی خواهد بودجه سال مالی 2016 را با کسری ببندد.

حال و روز ونزوئلا هم بدتر از سایر کشورها؛ فرانس پرس در باره این کشور نوشت:«به گفته اورلاندو اوچوآ  این سیاستی که مادورو در پیش گرفته است بیشتر به یک خودکشی شبیه است. دولت مادورو برای اجرای سیاست های چپگرایانه خود همه دارایی های دولتی را حیف و میل می کند و برای بستن بودجه سال مالی 2016 از ذخایر ارزی و دارایی های عمومی کشور مایه گذاشته است. دولت مادورو بدون آنکه به فکر اصلاح ساختار اقتصاد کشور باشد، فقط به درآمدهای نفتی چشم دوخته است. درآمدهای نفتی که دولت مادورو به دست می آورد اکنون از طریق معاملات مشکوکی صورت می گیرد.»

و اما در روسیه. آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه نسبت به افت شدید ذخایر صندوق تثبیت ارزی هشدار داده است. وی در این باره گفت: ما بیش از 40.85 میلیارد دلار معادل 2.6 تریلیون روبل از ذخایر این صندوق برداشت کرده ایم که این رقم بیش از نیمی از کل ذخایر صندوق بوده است. این بدان معناست که سال 2016 آخرین سالی خواهد بود که ما قادر خواهیم بود به همین روال از ذخایر صندوق استفاده کنیم.

قیمت نفت در حال کاهش است و قطعا کشورهای نفتی سال 2015 را با کسری بودجه بزرگی به پایان می برند و باید خود را برای 2016 آماده کنند که سال بسیار سختی خواهد بود و البته با تغیرات سیاسی بزرگ.
 
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 11023
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *