۰

باج گیری سیاسی با نفت از الجزایر

منابع دیپلماتیک الجزایری از تلاش عربستان برای باج‌گیری سیاسی از الجزایر در مقابل پیشنهادهای نفتی، درباره موضوع تجاوز به یمن، خبر دادند.
باج گیری سیاسی با نفت از الجزایر
به گزارش ميزنفت ٬ منابع دیپلماتیک الجزایری از تلاش عربستان برای باج گیری سیاسی از الجزایر در مقابل پیشنهادهای نفتی خبر دادند.

روزنامه الجزایری «الشروق» به نقل از این منابع تأکید کرد «عادل الجبیر،» وزیر امور خارجه عربستان، در مذاکرات اخیر خود با مسؤولان الجزایری از آنان به دلیل موضع گیری ضد حملات این کشور علیه یمن و همچنین ائتلاف جدید سعودی انتقاد کرد.

سایت مغربی «هسپرس» خاطرنشان کرد که پرونده‌های نفت و بحران قیمت‌ها در بازارهای بین‌المللی و تحولات این بازار‌ها به دلیل ورود تولیدکنندگان جدید مانند آمریکا و بازگشت ایران، از موضوع‌هایی بود که در سومین دور نشست کمیته مشورتی سیاسی الجزایر و عربستان بررسی شدند.

به گفته منابع الجزایری، عربستان سعودی سعی کرد از «برگه نفت» برای گفتگو با الجزایر در پرونده‌های دیپلماتیک استفاده کند تا الجزایر را با مواضع خود به ویژه در مسائل مربوط به سوریه و یمن همراه سازد.

بر اساس این گزارش، طرف الجزایری در این مذاکرات بر پایبندی به مواضع خود در قبال مسائل منطقه‌ای تأکید کرد؛ زیرا طبق قانون اساسی الجزایر ارتش حق دخالت در مناطقی خارج از مرزهای این کشور را ندارد، و علاوه بر این الجزایر همچنان با «نظامی سازی موضوع سوریه» مخالف است.

این منابع خاطرنشان کردند خودداری عبدالعزیز بوتفلیقه از به حضور پذیرفتن وزیر خارجه سعودی بیانگر این است که الجزایر نمی‌خواهد مواضع بین المللی خود را حتی برای جلب رضایت عربستان تغییر دهد، حتی اگر ریاض بر ادامه مخالفت‌های خود با بررسی راهکاری جهت جلوگیری از سقوط بهای نفت در بازارهای بین المللی، پافشاری کند.

به گفته این منابع، تلاشهای عربستان برای استفاده از برگه نفت جهت تحت تأثیر قرار دادن مواضع دیپلماتیک الجزایر بی‌فایده بود. بوتفلیقه در فوریه ۲۰۱۵ در نامه‌ای به پادشاه عربستان سعودی خواستار بررسی موضوع قیمت نفت شده بود؛ ولی این نامه بی‌پاسخ ماند و هیچ تغییری در مواضع عربستان در نشست اوپک ایجاد نشد.
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 11288
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *