۰
جنگ اقتصادی عربستان چه می شود؟

نفت علیه ریاض

روزنامه واشنگتن پست به قلم مت اوبرایان افزود: در حالی که درآمدهای نفتی کاهش می یابد، عربستان در حال تکرار همان اشتباهی است که اروپا بارها و بارها مرتکب شده است. این اشتباه چیست؟ تلاش برای کاهش بودجه بدون کاهش دادن نرخ بهره ها یا تقلیل ضربات اقتصادی به روش های دیگر.
افزایش قیمت بنزین در عربسان - عصر نفت
افزایش قیمت بنزین در عربسان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، روزنامه واشنگتن پست آورده است:

عربستان ناچار است کاری کند. نمی توان اقتصادی بر پایه توزیع پول نفت داشت اما پول زیادی نیز وجود نداشته باشد به ویژه این که قرار نیست اوضاع به این زودی تغییر کند. عربستان نفت ارزان روانه بازار کرد تا رقبای خود را از میدان به در کند اما این کار مثل سابق راحت نیست. استخراج کننده های نفت شل نسبت به گذشته با قیمت های کمتر و سود آور فعالیت دارند.

از این رو حتی اگر سعودی ها بتوانند آنها را به خواب زمستانی ببرند، این استخراج کننده ها می توانند به موقع بیدار شوند و قیمت ها را از افزایش یافتن به بالای 50 دلار بازدارند. و این بدان معناست که ریاض نمی تواند مثل وقتی که نفت 80 دلار بود ، پول خرج کند.

سوال این است که سعودی ها چگونه می توانند به عقب بازگردند.آسان ترین راه این است که برنگردند. عربستان فقط می تواند امیدوار باشد که تولیدکنندگان نفت شیل به این انعطاف پذیری که نشان می دهند، نباشند و قیمت ها خیلی زود به روال سابق بازگردد.اما مشکل این است که کسری بودجه عربستان خیلی عظیم شده و به حدود 15 درصد تولید ناخالص ملی اش رسیده است. از این رو سعودی ها به گزینه ریاضت اقتصادی روی آورده اند. ریاض اعلام کرد که قصد دارد یارانه های سوخت را کاهش و تعرفه های آب و برق را افزایش دهد.

اما این طرح جواب نمی دهد. عربستان مشکلی دارد که به قول پل کروگمن مشکل سنت آگوستین نامیده می شود. سعودی ها به خویشتنداری مالی نیاز دارند. البته ارزشان نباید ارزان تر شود. به عبارت دیگر، ریاض واقعاً‌ نمی تواند خرج کردن معادل سیزده درصد تولید ناخالص ملی خود را در زمینه سوخت ادامه دهد اما از طرف توان آسیب های ناشی از نفت ارزان را نیز ندارد. قصه ساده این است که هزینه کمتر دولت به معنای خرج کردن کمتر در اقتصاد خواهد بود مگر این که فکری به حال کسری بودجه شود.

در این باره بیشتر بخوانید:

نفت عامل تنش ایران و عربستان

وضعیت ویژه در مناطق نفتخیز عربستان

عربستان مقصر اصلی کاهش قیمت نفت

چراعربستان تولیدنفت خود راکاهش نمی‌دهد

وقتی عربستان کم آورد!

ریزش بازارسهام عربستان درپی کاهش یارانه‌ها

عربستان ظرف سه سال ورشکست می‌شود

عربستان بازار نفت را بی‌ثبات کرده است
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 11338
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *