۰
لکسپرس تحلیل کرد:

نفت عامل تنش ایران و عربستان

ربستان سعودی از نظر تولید ناخالص ملی به ازای هر شهروند، از ایران قوی تر است، اما اقتصاد این کشور کاملا بر نفت تکیه دارد و با فعالیت های اقتصادی سعودی های خارج نشین در گردش است. ایران هشتاد میلیون نفر جمعیت، دولت، حکومت و اقتصادی چند قطبی دارد و همین مسایل دلیل هراس کشوری است با سی میلیون نفر جمعیت، که منابعش به طور اجتناب ناپذیری رو به کاهش است.
ایران و عربستان - میز نفت
ایران و عربستان - میز نفت
به گزارش ميزنفت ، نشریه فرانسوی لکسپرس نوشت: از نگاه کارشناسان مسایل نفتی و خاورمیانه، دلیل اصلی تشدید تنش ها بین ایران و عربستان سعودی، نفت و گاز و در نهایت رهبری جهان اسلام است.

 تقاضای جهانی به اندازه ای بالا نیست که گاز را به مسئله ژئواستراتژیک تعیین کننده ای مبدل کند. عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با ایران در پی حوادث سفارت این کشور در تهران، پس از اعدام روحانی شیعه توسط ریاض، قطع کرد. آیا تنش بین این دو کشور با صادرات منابع نفت و گاز در منطقه مرتبط است؟

دو کشور از طریق گروه های درگیر در سوریه و یمن با یکدیگر می جنگند. برخی بر این باورند که تنش های منطقه با مسئله نفت و گاز مرتبط است. تهران بر سر یک منبع گازی واقع در اعماق آب های خلیج فارس که بین ایران و قطر واقع شده و همچنین طرح خط لوله گازی قطر - اروپا، با دوحه که متحد سعودی هاست درگیر است.

قطر شبه جزیره ای است که در خلیج فارس، بین عربستان سعودی و ایران واقع شده است. ژان - ماری شووالیه کارشناس ژئوپلیتیک انرژی در دانشگاه پاریس - دوفین در مصاحبه با روزنامه لکسپرس خاطر نشان کرد، «بین ایران و قطر یک منبع گازی عظیم واقع شده است.» این منبع گازی از سوی قطری ها نورث دُم و از سوی ایرانی ها پارس جنوبی نامیده می شود. «اروپا بیشتر از نیاز خود گاز ذخیره کرده است.»

نروژ، هلند، روسیه، الجزایر، نیجریه، مصر گاز مورد نیاز اروپا را تامین می کنند. قطری ها سعی می کنند به آسیا گاز صادر کنند. تقاضای جهانی به حدی ناکافی است که طرح های تاسیس خطوط لوله گازی در دستور کار قرار نمی گیرند. ژان - ماری شووالیه گفت، از سال هزار و نهصد و هفتاد صحبت خط لوله ایران - اروپا مطرح است!

گی مِزونیه اقتصاددان موسسه نفت فرانسه در گفت و گو با لکسپرس گفت: ایران و قطر موفق شده اند مسئله منبع گازی را تا به امروز اداره کنند. البته در استحکام ائتلاف ریاض و دوحه باید تردید کرد. عربستان سعودی در سال دو هزار و چهارده قطر را به دلیل اقدامات مداخله جویانه این کشور به ویژه حمایت از اخوان المسلیمن در مصر سرزنش کرد و فرستادگان خود را از دوحه فراخواند. سفیر سعودی پس از دوره پرتنش هشت ماهه به قطر بازگشت. از نظر مونا سوکاریه ((Mona Sukkarieh کارشناس مسایل خاورمیانه، " عربستان نگاه خوبی به طرح های خط لوله انتقال نفت به ویژه خطوط لوله از مبدا قطر ندارد. "

* نفت دلیلی برای رقابت
عربستان سعودی و ایران به نوعی بر سر نفت در تقابل قرار دارند. ریاض در آخرین گردهمایی اوپک در ماه دسامبر حاضر به تعیین سقف تولید نشد. اما این مواضع فقط برای رقابت با نفت تولید شده از منابع شیل در آمریکا اتخاذ نشده است.

مونا سوکاریه مشاور مسایل مربوط به انرژی در اتاق فکر " میدل ایست استراتژیک پرسپکتیو " در گفت و گو با لکسپرس گفت: بازگشت ایران به بازارها (پس از پایان تحریم غربی ها) و تصمیم عربستان سعودی مبنی برخودداری از کاهش تولید نفت، بخشی از دلایل کاهش بهای نفت هستند. ژان - ماری شووالیه نیز خاطر نشان کرد، " ایران خواستار افزایش قیمت نفت است. " اما از نظر مونا سوکاریه، این مسئله دلیل اصلی درگیری (بین ایران و عربستان سعودی) نیست. " رقابت بین عربستان سعودی و ایران، دو قدرت منطقه ای، توان این دو کشور را در رقابت بین اسلام سنی و اسلام شیعه کاهش می دهد.

اما مسئله از مسایل اعتقادی فرا تر است و با تمایل ریاض و تهران برای نفوذ و رهبری جهان اسلام مرتبط است و نفت به طور قطع یکی از دلایل رقابت بین دو کشور است . " فرانسوا ایسبورگ رئیس انستیتو بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS) نیز در گفت و گو با لکسپرس گفت: " انرژی اولین هدف نیست. " اما توافق بین ایران و آمریکا در خصوص پایان تحریم ها، عربستان سعودی را که به دلیل دامپینگ های (بازارشکنی) نفتی اش از پیش تضعیف شده است، منزوی کرد.

شاید همین مسئله بتواند حملات مستقیم و فزاینده سعودی ها را به ایران توضیح بدهد. فرانسوا ایسبورگ تاکید کرد، " عربستان سعودی از نظر تولید ناخالص ملی به ازای هر شهروند، از ایران قوی تر است، اما اقتصاد این کشور کاملا بر نفت تکیه دارد و با فعالیت های اقتصادی سعودی های خارج نشین در گردش است. ایران هشتاد میلیون نفر جمعیت، دولت، حکومت و اقتصادی چند قطبی دارد و همین مسایل دلیل هراس کشوری است با سی میلیون نفر جمعیت، که منابعش به طور اجتناب ناپذیری رو به کاهش است.
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۸
کد مطلب: 11340
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *