۰
تحلیل ویژه نشنال از خاورمیانه

پایان یارانه های انرژی

موج ناگهانی اصلاحات یارانه ای صرفاً مؤید اشتباهات سیاسی در سال های گذشته است. با وجود هشدارهای فراوان، بسیاری از دولت های منطقه در سال های گذشته زمینه را برای افزایش قابل توجه یارانه ها فراهم کردند. پیش از اجرای اصلاحات،‌ مصر به سوخت بیش از بخش بهداشتی، آموزشی و زیربنایی، یارانه اختصاص داد.
پایان یارانه های انرژی
به گزارش ميزنفت ، روزنامه نشنال نوشت: یارانه های انرژی در کشورهای خاورمیانه به تدریج رو به حذف شدن است.  قبل از اینکه سدی فرو ریزد، نخست یک شکاف کوچک در آن ایجاد می شود تا اینکه آب ناگهان موجب شکست کل سازه می شود. سد یارانه های انرژی در خاورمیانه هم در حال فروریختن است و به تدریج این یارانه ها در منطقه حذف می شوند. در پی تغییر قیمت سوخت در امارات متحده عربی، ابوظبی قیمت برق، آب و گاز را افزایش داد،

عربستان در بودجه اخیر خود، یارانه ها را کاهش داد، و عمان نیز اعلام کرده است یارانه های انرژی را حذف خواهد کرد. بحرین قیمت گازوئیل و نفت سفید را به تدریج افزایش خواهد داد، و وزارت دارایی کویت هم قصد دارد بیش از یک سوم یارانه ها را کاهش دهد.

سه عامل مؤثر موجب این تغییر شده اند. نخستین عامل نیاز شدید این کشورها به افزایش بودجه به خاطر فشار ناشی از کاهش بهای نفت است. بر اساس پیش بینی ها،کسری بودجه عربستان امسال بالغ بر 87 میلیارد دلار خواهد بود. این پیش بینی بر اساس اینکه هر بشکه نفت به قیمت 40 دلار به فروش برسد، صورت گرفته است. اگر قیمت نفت در همین سطح بماند، ذخایر مالی عربستان ظرف هفت سال تمام خواهد شد.

در حال حاضر، ریاض تصمیم گرفته است قیمت بنزین را بالغ بر 60 درصد، قیمت گاز را دو سوم، و اتان را 133 درصد افزایش دهد. همچنین عربستان قیمت برق را برای خانوارهای پرمصرف افزایش خواهد داد. میزان یارانه هایی که دولت عربستان در سال 2014 به بخش انرژی اختصاص داده بود، بالغ بر 107 میلیارد دلار بود. این در حالی است که بانک سرمایه گذاری جدوه پیش بینی کرد این رقم امسال به 61 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. بنابراین، حذف یارانه های انرژی، بخش عمده کسری بودجه دولت عربستان را جبران خواهد کرد.

دومین عاملی که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را وادار به کاهش یا حذف یارانه های انرژی کرده است، روند رو به کاهش قیمت انرژی در جهان است. قیمت هر لیتر بنزین پیش از کسر مالیات، در آمریکا در سال 2008، 0/94 دلار بود که هم اکنون به حدود 0/38 دلار کاهش یافته است. قمیت هر لیتر بنزین در عربستان -پس از افزایش 60 درصدی- هم اکنون 0/24 دلار است، و هنوز از قیمت جهانی پایین تر است. در عین حال، قیمت بنزین و گازوئیل در امارات متحده عربی در واقع از زمان اصلاحات یارانه ای کاهش یافته است.

سومین عامل حذف یا کاهش یارانه های انرژی در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، دنباله روی از کشورهایی بود که قبلاً این اصلاحات را انجام داده بودند. اصلاحات یارانه ای سال 2010 در ایران شاید آنچنان که باید توجه کشورهای منطقه خاورمیانه را به خود جلب نکرد. اما اردن، مغرب، و مصر همگی در سال های اخیر میزان یارانه ها را کاهش داده اند. در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، امارات در این زمینه پیشگام بوده است. البته درآمد بالای این کشور، برخورداری از سامانه کارآمد حمل و نقل عمومی، و کثرت مهاجران در امارات موجب شده است اجرای اصلاحات از نظر سیاسی چندان مشکل ساز نباشد. اما به هر حال موفقیت اماراتی ها در کاهش یارانه ها موجب اطمینان خاطر دولت های دیگر کشورهای عربی منطقه خلیج فارس برای اجرای چنین اصلاحاتی شد.

موج ناگهانی اصلاحات یارانه ای صرفاً مؤید اشتباهات سیاسی در سال های گذشته است. با وجود هشدارهای فراوان، بسیاری از دولت های منطقه در سال های گذشته زمینه را برای افزایش قابل توجه یارانه ها فراهم کردند. پیش از اجرای اصلاحات،‌ مصر به سوخت بیش از بخش بهداشتی، آموزشی و زیربنایی، یارانه اختصاص داد.

قیمت پایین انرژی به خاطر اختصاص یارانه، موجب استفاده غیرضروری از سوخت و هدر دادن آن شده بود. با بالا رفتن قیمت سوخت، ممکن است میزان مصرف بنزین در عربستان که هم اکنون 500 هزار بشکه در روز است، در کوتاه مدت دست کم 30 هزار بشکه در روز کاهش یابد.



در این باره بیشتر بخوانید :

ریزش بازارسهام عربستان درپی کاهش یارانه‌ها

عمان دو سوم هزینه‌هایش را کاهش داد

پایان دولت رفاه، آغاز دوران ریاضت

عربستان اقدامات ریاضتی را آغازکرد

سیگنال هایی سیاسی برای ترمز نفت

استراتژی عربستان برای دوره نفت ارزان

کسوف نفت

جنگ نفت، ریال عربستان را تهدید می کند

بمب ساعتی در شبه جزیره
پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب: 11341
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *