۰
گزارش رویترز از بازارها

شیوع فروش استقراضی نفت

رویترز درباره پیش‌بینی‌های مربوط به نفت در سال 2016 نوشت: یک سال پیش و در پی انکه قیمت نفت خام ظرف 6 ماه به نصف کاهش یافت، تحلیل‌گران پیش بینی می‌‌کردند قیمت نفت در سال 2015 افزایش می‌یابد، در حالی که بیشتر معامله گران به فروش استقراضی نفت روی آوردند.
بازار نفت - عصر نفت
بازار نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت ، در فروش استقراضی، فروشنده کالا را قرض می‌گیرد و بلافاصله می‌فروشد، سپس منتظر می‌ماند و امیدوار است قیمت آن کاهش یابد، در این صورت با خرید مجدد کالا و پس دادن آن به قرض دهنده، سود می‌کند.

گذشت زمان نشان داد پیش بینی معامله گران درست بود چرا که قیمت نفت باز هم کاهش یافت و به یک سوم رسید. امروز هم این اختلاف نظر در باره پیش بینی‌های سال جدید تکرار می‌شود. تحلیل‌گران پیش بینی می‌کنند قیمت نفت در سال 2016 افزایش ‌یابد، در صورتی که فروش استقراضی در قراردادهای نفتی آمریکا، اوایل دسامبر به سطح بی‌سابقه‌ای رسید.

این اختلاف نظر بین تحلیل‌گران و معامله‌گران بر پایه فرضیاتی است که هر کدام در باره واکنش تولید کنندگان به عرضه فعلی مازاد نفت در بازار جهانی انتخاب کرده‌اند، مازادی که به گفته برخی تحلیل‌گران به دو میلیون بشکه در روز می‌رسد.

شماری از تحلیل‌گران پیش بینی می‌کنند قیمت نفت در اواخر سال 2016 افزایش می‌یابد، چیزی که می‌تواند سبب افزایش متوسط قیمت نفت درطول سال شود. این تحلیل‌گران برای این افزایش، بر روی کاهش عرضه، به ویژه عرضه بخشی از تولید کنندگان آمریکا به علت افزایش بدهی و کاهش درآمد، حساب می‌کنند.

معامله‌گران می‌گویند پیش بینی این تحلیل‌گران برای سال 2015 هم بر پایه همین منطق بود، پس نتیجه می‌گیرند پیش بینی تحلیل‌گران برای سال آینده هم مثل امسال اشتباه از آب درخواهد آمد. به اعتقاد معامله‌گران ، این تولید کنندگان با ادامه بقای خود، هزینه تولید نفت را خواهند کاست و به عرضه نفت ،حتی با قیمت پایین ،ادامه خواهند داد تا بتوانند بدهی‌های خود را بپردازند.

مدیر بخش نفت خام شرکت کارگزاری استرانگ پترولیوم در سنگاپور معتقد است دست کم طی دو تا سه سال آینده خبری از تعادل قیمت نفت نخواهد بود.

ادامه کاهش نفت خام در ماه دسامبر و رسیدن قیمت نفت خام برنت دریای شمال به زیر 36 دلار که کمترین میزان طی 11 سال گذشته است،برخی تحلیل‌گران را به بازنگری در پیش‌بینی‌های خود واداشته است.

بانک آمریکایی مورگان استنلی در آخرین پیش‌بینی سال 2015خود که درست پیش از جشن میلاد مسیح(ع) انتشار یافت تاکید کرد امیدها برای متعادل شدن دوباره (قیمت نفت) در سال 2016 هنوز هم با موانعی جدی رو به رو است.
با توجه به این که فرضیه افزایش بهای نفت در سال 2016 کاملا زیر سوال رفته است ،بقیه تحلیل‌گران هم باید تجدید نظرهایی جدی در پیش‌بینی‌هایشان در باره افزایش بهای نفت انجام دهند.

آخرین گزارش رویترز در گفتگو با 31 تحلیلگر اقتصادی نشان می‌دهد این تحلیل‌گران امیدوارند قیمت نفت برنت دریای شمال در سال آینده به طور متوسط به 57 دلار و 95 دلار برسد که 20 دلار بیشتر از قیمت کنونی است.

اما فعلا نشانه‌ای از اعتماد و افزایش بهای نفت در بازارها در اواخر سال 2016 وجود ندارد.

به گفته معامله گران، منحنی مربوط به نفت برنت از افزایش 7 دلاری قیمت این نفت مرجع تنها در ماههای تحویل فوریه و دسامبر آینده حکایت دارد که بسیار کمتر از میزانی است که در روندهای کاهشی پیش از این مشاهده شده است و پیش بینی بدی برای افزایش قیمت در سال 2016 محسوب می‌شود. منحنی مربوط به نفت خام سبک شیرین آمریکا هم نزدیک به همین است.
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 11362
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *