۰
تحلیل فايننشال تايمز:

ایران و عربستان مقصر وضعیت بازار نفت

فایننشال تایمز نوشت: مقاومت عربستان سعودی در برابر محدود کردن سقف تولید نفت و آماده شدن ایران برای افزایش تولیدش پس از لغو تحریم ها، چشم انداز بهای جهانی نفت را بیش از پیش تیره کرده است.
ایران و عربستان مقصر وضعیت بازار نفت
به گزارش ميزنفت ، پایگاه اینترنتی این روزنامه انگلیسی در مقاله ای به قلم امیکو ترازونو و نیل هیوم نوشت:

در پی پیام های قوی از عربستان سعودی مبنی بر این که  بزرگ ترین صادرکننده نفت خام دنیا در حال آماده شدن برای تحمل بلندمدت بهای پایین نفت است و نیز با توجه به انتظارها درباره تزریق بیشتر نفت به بازارهای جهانی در نتیجه افزایش صادرات ایران پس از لغو تحریم های بین المللی، چشم انداز بهای نفت در سال آینده تحت فشارهای جدید قرار گرفته است.

تحلیلگران می گویند برنامه هایی که عربستان سعودی برای کاهش نزدیک به 98 میلیارد دلاری اش از طریق کاهش هزینه های جاری، اصلاحات در یارانه های انرژی و خصوصی سازی، اعلام کرد، نشان دهنده این است که ریاض قصد دارد همچنان بر سیاستش در خصوص کاهش ندادن تولید نفت پایبند بماند.

این موضوع همچنین نشان می دهد عربستان که در عمل رهبری اوپک را برعهده دارد، خود را برای پذیرش بهای ارزان نفت آماده می کند و هدفش تحت فشار قرار دادن رقبایی هستند که هزینه تولید نفت آنها گران تر از ریاض است. عربستان قصد دارد رقبایی همچون تولید کننده های نفت شیل آمریکا را تحت فشار قرار دهد و برای توازن مجدد بهای نفت منتظر بماند.

نشانه دیگری که عربستان سعودی خود را برای مقاومت درباره سیاستش درباره بازگذاشتن سقف تولید نفت آماده می کند از جانب رئیس سعودی آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان سعودی) و در پی اعلام بودجه خودنمایی کرد.

با توجه به مقاومت ریاض در برابر محدود کردن سقف تولید کشورها و آماده شدن ایران- به عنوان دومین تولید کننده بزرگ نفت دنیا- برای افزایش میزان تولید نفتش پس از لغو تحریم ها، انتظار می رود در سال 2016 همچنان بهای نفت پایین بماند.

گزارش ها درباره این که توافق هسته ای پس از اقدام تهران برای ارسال بیش از 11 تن از اورانیوم غنی شده اش به روسیه،در مسیر اجرایی شدن قرار گرفته است، بار دیگر توجه ها را به عرضه مازاد نفت معطوف کرده است.

در آمریکا نیز کاهش درآمدها و افزایش بدهی ها در بخش نفت و گاز،کاهش تولید به معنی اخراج کارگران و کاهش فرصت های شغلی است.
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 11363
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *