۰
اسپوتیک تحلیل کرد:

عربستان در حد ایران نیست!

اندیشمند آمریکایی با اشاره به تشدید تنش های ایران و عربستان درپی اعدام روحانی شیعه در این کشور گفت " صرفنظر از تقویت تنش های شیعه و سنی، رهبران ریاض هر قصد و هدفی که از اعدام النمر داشته باشند اما نمی توانند درمقابل ایران ایستادگی کنند.
نیروی نظامی عربستان - عصر نفت
نیروی نظامی عربستان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت به نقل از اسپوتیک، استنفر همچنین با بیان اینکه تحریم های غرب در نهایت سبب تقویت قدرت و توان ایران شد افزود، عربستان سعودی نمی تواند حریف مناسبی برای ایران باشد زیرا این کشور دارای وسعت و جمعیت بیشتری از عربستان است.

وی با بیان اینکه ریاض در مقایسه با تهران جمعیت و قشر تحصیلکرده بسیار کمتری دارد تصریح کرد، رهبران ریاض تلاش می کنند وابستگی خود را به نفت که مهمترین منبع درآمد اقتصادی آنان است و همچنین صنعت هیدروکربن(ازاجزای مهم تشکیل دهنده نفت و گازطبیعی) کاهش دهند.

اندیشمند آمریکایی خاطر نشان کرد، عربستان نفت خیز دارای حدود 230 هزار نیروی نظامی است در حالی که ایران بیش از 520 هزار نیروی نظامی فعال دارد.

رهبران ریاض همچنین از طریق همکاری های اقتصادی و نظامی با دیگر کشورهای سنی منطقه تلاش کردند با ایجاد شبکه ای از متحدان شکست ها و ناکامی خود را در اذهان عمومی منحرف کنند.

استنفر، از تحلیل گران اندیشکده تکزاس خاطر نشان کرد،عربستان سعودی از لحاظ نظامی بدون در نظر گرفتن ایران و متحدان این کشور شامل عراق و سوریه با حضور 34 کشور منطقه ای ائتلاف ضد تروریسم را تشکیل داد.
این ائتلاف نظامی به سرکردگی ریاض فقط توانست منافع سنی ها را در مناقشات شیعه و سنی در سوریه، عراق ، یمن و لبنان تقویت کند.

اعدام شیخ نمرالنمر جوامع شیعی را با موجی از خشم و نگرانی روبرو کرد.
در پی حمله تظاهرکنندگان در ایران به سفارت عربستان سعودی که بخش هایی از آن به آتش کشیده شد، ریاض نیز مناسبات دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد.

افزون برآن، مقامات بحرین، کویت، قطر، امارات، سودان و جیبوتی سفرای خود را از تهران فراخواندند.
استنفور معتقد است، هدف عربستان سعودی از اعدام النمر ارسال پیام به تهران است که ریاض آمادگی مقابله با نفوذ ایران را دارد.

اگرچه عربستان سعودی به منظور مقابله با نفوذ ایران به گسترش ائتلاف اعراب سنی مذهب در خاورمیانه ادامه می دهد، اما این کشور برای آرام کردن جوامع شیعی در مرزهای با مشکلاتی روبروست. این اندیشمند آمریکایی بر این باور است شکست عربستان سعودی در آرام کردن جوامع شیعی فقط به وخامت تنش های قومی کمک می کند.
 
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب: 11379
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *