۰

نيويورک تايمز: ترکيه وارد مشاجره ايران و عربستان شد

روزنامه نیویورک تایمز نوشت : ترکیه که تلاش می کند در درگیری های منطقه ای میانه رو باشد، وارد اختلافات میان ایران و عربستان شده است.
اردوغان و ملک سلمان - میز نفت
اردوغان و ملک سلمان - میز نفت
به گزارش ميزنفت ، این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم تیم آرانگو نوشت :

در حالی که خاورمیانه در سال های اخیر گرفتار درگیری های فرقه ای تلخی شده، ترکیه تلاش کرده است به عنوان یک میانجی صادق و مصلح از این درگیری ها فاصله بگیرد. با این وجود، پای این کشور در حال کشیده شدن به این درگیری ها است و موضع این کشور به عنوان میانجی بی طرف به آرامی در حال تغییر است.

برای مثال، ترکیه اواخر روز پنج شنبه اعلام کرد : سفیر ایران را احضار کرده است تا مراتب اعتراض خود را به گزارش رسانه های دولتی این کشور به وی ابلاغ کند. رسانه های ایران گزارش داده بودند سفر ماه گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ریاض با اعدام شیخ نمر النمر، روحانی شیعه در عربستان ارتباط دارد.

ترکیه که کشوری با اکثریت سنی است در سال های اخیر به منظور گسترش نفوذ خود در خاورمیانه و بر عهده گرفتن رهبری اسلام سنی در منطقه، سیاست خارجی فعالانه ای را در پیش گرفته است. برای رسیدن به این هدف سعی دارد در اختلاف میان عربستان و ایران میانه را بگیرد و در حالی که برخی از کشورهای سنی در منطقه مانند بحرین، کویت و امارات جانب عربستان را گرفتند، ترکیه تلاش می کند با گفتگو و میانجی گری تنش ها را کاهش دهد.

روز جمعه، زمانی که ایرانی ها در سراسر این کشور در اعتراض به اعدام شیخ نمر به خیابان ها ریختند و شعار مرگ بر آل سعود را سر دادند، احمد داوود اغلو، نخست وزیر ترکیه هشدار داد این تنش ها باعث خصومت بیشتر در منطقه می شود. در همین حال، نومان کورتولموش (Numan Kurtulmus)، سخنگوی دولت ترکیه نیز با انتقادی غیرمستقیم از عربستان گفت ، ترکیه مجازات اعدام ندارد.

با این حال، اختلاف میان عربستان و ایران نشان دهنده چالش روز افزونی برای ترکیه است. در دوران بهار عربی، ترکیه از اخوان المسلمین در مصر حمایت می کرد و عربستان با این گروه مخالف بود و همین مسئله به روابط این دو کشور لطمه زده بود. اکنون در حالی که آنکارا تلاش می کند روابط خود را با ریاض بهبود بخشد، می خواهد رابطه خود را با ایران نیز حفظ کند گرچه این دو کشور از دو جبهه مخالف در جنگ داخلی سوریه حمایت می کنند. ترکیه مانند عربستان از شورشیان سنی حمایت می کند که خواستار سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه هستند در حالی که ایران یکی از حامیان اصلی اسد است.

ترکیه روابط خود را با ایران تقسیم بندی کرده است به خصوص رقابت خود را با ایران بر سر سوریه با روابط اقتصادی مهمی که با ایران دارد جدا کرده است. ترکیه به واردات گاز طبیعی از ایران وابسته است. این واردات برای ترکیه پس از تنش میان آنکارا و مسکو، یکی دیگر از تامین کنندگان انرژی این کشور، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. رابطه آنکارا و مسکو پس از آن که ترکیه هواپیمای روسی را در ماه نوامبر ساقط کرد دچار تنش شده است.

در ادامه این مقاله آمده است، حتی با وجودی که داوود اغلو و کورتولموش تلاش می کنند اختلاف عربستان و ایران را کاهش بدهند، به نظر می رسد اردوغان در سخنانش بیشتر جانب عربستان را گرفته است. وی گفت به نظر می رسد ایران سیاست دوگانه ای دارد از یک سو اعدام یک روحانی را در عربستان محکوم می کند و از طرف دیگر از اسد حمایت می کند، رئیس جمهوری که با حملات نظامی و بمباران دهها هزار نفر از غیرنظامیان سوری را به کشتن داده است. اما از عربستان به علت اعدام هایی که انجام داده است انتقاد نکرد و آن را یک موضوع داخلی خواند.

با وجود اظهارات اردوغان برخی از تحلیلگران گفتند ترکیه می تواند به خوبی نقش یک میانجی را برای از بین بردن اختلاف ایران و عربستان ایفا کند. اما برخی دیگر از تحلیلگران می گویند به علت حمایت ترکیه از اقدامات اخیر عربستان، تهران هرگز نمی تواند به ترکیه اعتماد کند. برای مثال ترکیه از حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن ضد شورشیانی تحت حمایت ایران، به شدت حمایت کرده است.

گونول تول (Gonul Tol)، مدیر مرکز مطالعات ترکیه در موسسه خاورمیانه در واشنگتن گفت این اقدامات ترکیه وجهه آن را به عنوان یک قدرت سنی و کشوری که سیاست های فرقه ای را در منطقه دنبال می کند به نمایش می گذارد و با چنین وجهه ای ایفای نقشی سازنده برای کاهش تنش های فرقه ای در منطقه دشوار است.»

وی افزود: «آنکارا با ایجاد روابط عمیق تر با عربستان تلاش می کند در افزایش نفوذ ایران در منطقه به خصوص در عراق و سوریه تعادل ایجاد کند اما اگر ترکیه بخواهد نقش سازنده ای در درگیری های منطقه و کاهش تنش های فرقه ای ایفا کند، این راهبردی عاقلانه نیست.»

 
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب: 11382
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *