۰
نشنال بیزینس گزارش داد

5 درصد سهام آرامکو، 25 میلیارد دلار

حتی فروش 5 درصدی سهام آرامکو می تواند رکورد 25 میلیارد دلاری علی بابا را برای فروش بزرگترین سهام تا امروز بشکند. شرکت آرامکو می تواند سهام خود را از طریق بازارهای لندن و نیویورک عرضه کند.
آرامکو - عصر نفت
آرامکو - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، نشنال بیزینس نوشت:

آیا شرکت نفتی آرامکوی عربستان آن طور که موسسه مک کینزی در سال 2005 میلادی اعلام کرد، 781 میلیارد دلار ارزش دارد؟ بلومبرگ ارزش این شرکت را بیش از 2500 میلیارد دلار برآورد کرده است و محمد السبان مشاور سابق نفتی دولت عربستان نیز این رقم را بالغ بر 10 هزار میلیارد دلار اعلام کرده است.

ارزش شرکت آرامکو هر چه باشد، طرح فروش بخشی از سهام این شرکت و خصوصی شدن آن با گمانه زنی ها ، شک و تردید ها و تعجب های زیادی روبرو شده است. محمد بن سلمان شاهزاده سعودی نخستین بار ایده فروش بخشی از سهام آرامکو را در مصاحبه با نشریه اکونومیست مطرح کرده است. ولی سرمایه گذاران بانکی نسبت به هر گونه تصمیم ریاض برای فروش این شرکت تردید دارند.

آرامکو که در اصل یک کنسرسیوم متشکل از 4 شرکت نفتی آمریکایی است، در سال 1980 میلادی ملی شده است. از آن زمان تاکنون این شرکت بزرگترین ذخایر نفتی متعارف جهان را در اختیار داشته و با تصمیمات خود در زمینه تولید نفت، بازارهای جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. این شرکت روزانه بیش از 13.3 میلیون بشکه معادل نفت از جمله گاز طبیعی تولید می کند.

در سال های اخیر شرکت آرامکو فعالیت های خود در بخش پالایشگاهی و پتروشیمی را توسعه داده است به خصوص از طریق قرارداد های مشارکت بین المللی . بی شک شرکت آرامکو در یک سال گذشته نقش مهمی در اجرای راهبرد نفتی عربستان در حفظ سهم خود در بازار جهانی انرژی با هدف شکست دادن سایر رقبا داشته است. این مساله منجر به کاهش شدید قیمت جهانی نفت شده است.

حتی فروش 5 درصدی سهام آرامکو می تواند رکورد 25 میلیارد دلاری علی بابا را برای فروش بزرگترین سهام تا امروز بشکند. شرکت آرامکو می تواند سهام خود را از طریق بازارهای لندن و نیویورک عرضه کند.

ولی یکی از مهمترین مسائل این است که شرکت آرامکو واقعا امروز چقدر ارزش دارد. میزان ذخایر این شرکت 12 برابر بیشتر از شرکت اگزون موبیل آمریکا است که ارزش بازار آن 347 میلیارد دلار برآورد شده است و بزرگترین شرکت جهان در زمینه مبادله و تجارت نفت به شمار می رود.

شرکت آرامکو همچنین یک ماموریت برای توسعه ملی دارد. سرنوشت مایوس کننده شرکت پتروبراس برزیل به خاطر بدهی و فساد مالی، نشان می دهد زمانی که اهداف تجاری و دولتی با یکدیگر در تضاد باشند، چه اتفاقات تلخی به وقوع می پیوندد. به نظر می رسد شرکت آرامکو قصد دارد بخش های پایین دستی خود از جمله صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی را کاملا از بخش های دیگر جدا کند.

25 درصد سهام این بخش در سال 2008 میلادی به سرمایه گذاران داخلی فروخته شده است. دارایی های بخش پایین دستی شرکت آرامکو برای ارزش گذاری آسانتر است. اگر عربستان بخواهد سرمایه گذاران خارجی و فناوری های پیشرفته را در بخش بالادستی خود جذب کند، راهکارهای سنتی زیادی در پیش دارد. همان طور که ابوظبی عراق و اخیرا ایران اعلام کرده اند، آرامکو نیز می تواند به سادگی قراردادهایی را برای توسعه میادین منتخب نفتی خود به شرکتهای بزرگ بین المللی ارائه کند.

دولت سعودی قصد دارد بخش زیادی از اصلاحات ساختاری را با خصوصی سازی شرکتهای بزرگ دولتی آغاز کند.

عربستان در نظر دارد تا بیش از 20 شرکت و نهاد دولتی از جمله شرکت هواپیمایی شرکت مخابرات و برق را به بخش خصوصی واگذار کند. بزرگترین شرکت در این بین آرامکو خواهد بود.

آرامکو بیشترین ارزش مالی را در بین شرکتهای بزرگ جهان دارد. قرار است طرح نهایی واگذاری سهام آرامکو طی ماه های آینده نهایی شود و سرمایه گذاران خارجی نیز قادر به سرمایه گذاری خواهند بود.
 
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب: 11473
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *