۰
میراث دور زنندگان تحریم برای زنگنه

رونوشتی برای جهانگیری و زنگنه

بسیار تلاش شد تا پرونده ای از دل فروش نفت بیرون بکشند اما کمیته های بررسی برگه ای تخلف و حیف و میل نیافتند و تنها برگ سوخته اش بابک زنجانی بود؛ واسطه ای که از محلی جز نفت به «نفت» تحمیل شد؛ حالا که «میراث دلار» برای دولت یازدهم به یادگار گذاشته اند کمی انصاف داشته باشیم.
جهانگیری و زنگنه - عصر نفت
جهانگیری و زنگنه - عصر نفت
وحید حاجی پور/ تحریم های همه جانبه غرب علیه ایران امروز لغو شده است؛ تلاش های تحسین بر انگیز و قابل تقدیر تیم هسته ای کشور توانست بند تحریم ها را فعلا پاره کند و دولت به میلیاردها دلار درآمد ناخواسته دست پیدا کند. 10 تا 100 میلیارد دلاری که از رفع تحریم ها قرار است به کشور باز گردد بخش اعظمش پیش خور شده و بخشی از آن باقی مانده است.

دولت یازدهم بدون هیچ زحمتی در بخش اقتصادی به درآمدی استثنایی دست پیدا کرده است؛ هرچند که این درآمد متعق به «کشور ایران» است اما انصافی اگر باشد انتظار می رود در همهمه تخریب دولت گذشته٬ یک «مچکریم» هم بر زبان ها جاری شود بویژه آنکه معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت دولت یازدهم فاعل آن باشند.

اسحاق جهانگیری و بیژن نامدار زنگنه که با فرافکنی استثنایی هر کمبود و مشکلی را بر سر دولت دهم می کوبیدند پس از «سکون» پرونده زنجانی و سیاسی کاری در احقاق حقوق بیت المال٬ حالا با دلارهای نفتی به ماه عسل می روند و فراموش کرده اند کامیابی شان در این روزها مرهون تلاش هایی است که مورد تمسخر و تخریب دولت یازدهم قرار گرفته است.

در ایامی که فشار تحریم ها تشدید شد و فروش نفت سخت٬ دو راهکار برای فروش نفت و محموله ها وجود داشت؛ راه نخست آنکه درست در برنامه تنظیم شده از سوی آمریکا نسبت به فروش محموله ها اقدام کرد و در راه دوم٬ جاده بازار غیر رسمی و فروش نفت از طریق واسطه را انتخاب کرد.

پیش از آغاز تحریم های نفتی٬ دولت آمریکا 6 مشتری نفت ایران را از تحریم ها مستثنی کردند٬ به این کشورها گفتند باید به مرور زمان از میزان واردات نفت ایران بکاهند و در طول این مدت حق ندارند دلاری بابت واردات نفت به ایرانی ها بدهند. همین موضوع کافی بود تا وزارت نفت فروش نفت از طریق بازار غیر رسمی را در پیش بگیرد و با پذیرفتن ریسکی بزرگ٬ اجازه رخ نمایی بحران را در کشور ندهد.

به بیان ساده تر٬ در انتخاب دوم وزارت نفت تصمیم گرفت تحریم ها را دور زده و از این مسیر بیش از 120 میلیارد دلار به کشور وارد کنند هرچند که ریسک بالایی داشت. نفت به فروش رفت و بخشی از پول در حساب ها بلوکه ماند که رقم های متفاوتی در باره آن منتشر شد.

دولت یازدهم که بر سر کار آمد به بهانه بابک زنجانی و بهره برداری سیاسی از این پرونده٬ فروش غیر رسمی نفت را کنار گذاشت و آنرا بستری نامید که از دلش پدیده ای جز فساد زاییده نمی شود.

سخنرانی های هر روزه جهانگیری و زنگنه در این باره اما مدتی بعد با رونمایی از «م.س» معروف و مرد 5.3 میلیارد دلاری٬ آسمان نفت را «گاف باران» کرد. تکذیب های ناقص زنگنه در فروش غیر رسمی میعانات گازی کار را برای دولت سخت کرده است زیرا آن ها همان راهی را رفتند که وزارت نفت دولت دهم چراغ خاموش و با بیشترین بهره وری انجام داد اما دولت یازدهم با همه مردان پشت پرده فروش نفتش عاجز بود.

بابک زنجانی که قصه اش داغتر شد٬ وزارت نفت کمی از سنگینی فشارها در امان ماند و حالا که برجام به پایان خط رسیده است گویی اصلا نباید از زحمات وزارت نفت گذشته تشکر کرد. زنگنه و در راس آن دولت پول های بدست آمده را مدیون مدیرانی هستند که به گواه وکیل شرک ملی نفت در دادگاه بابک زنجانی٬ خدمات ارزشمندی را به کشور کرده اند و ایران را از بحران دور کرده اند.

اگر وزارت نفت مدل 90 به مانند وزارت نفت مدل 92 در مسیر مشخص شده از سوی غرب حرکت می کرد نه دلاری در حساب های ایران بود و نه پشتوانه مالی برای چاپ اسکناس. مدل قدیمی نفت می توانست به مانند وزارت نفت امروزی محموله ها را روی آب و خطوط لوله ذخیره کند و ...!

در بلوشویی که نفت 90 راه سختی را برای نجات کشور از لبه پرتگاه انتخاب کرد و زنگنه و یاران دست روی دست گذاشته اند بهتر است برای رعایت انصاف هم که شده یک خسته نباشید به مغضوبان گفت. به افرادی که فارغ از هر گونه جهت گیری سیاسی و منافع جناحی که برخی اوقات رنگ «فشار به بالا» می گیرد روی مین رفتند و بدون هیچ چشمداشتی کنار رفتند. بسیار تلاش شد تا پرونده ای از دل فروش نفت بیرون بکشند اما کمیته های بررسی برگه ای تخلف و حیف و میل نیافتند و تنها برگ سوخته اش بابک زنجانی بود؛ واسطه ای که از محلی جز نفت به «نفت» تحمیل شد؛ حالا که «میراث دلار» برای دولت یازدهم به یادگار گذاشته اند کمی انصاف داشته باشیم.

رونوشت به آقایان جهانگیری و زنگنه
 
يکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 11536
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *