۰
لس آنجلس تایمز گزارش داد:

هیجان بازگشت نفت ایران

گری هاف بائر همکار ارشد موسسه اقتصاد بین الملل پیترسون گفت:« ایران با بهره مندی از سرمایه گذاری خارجی و زیرساخت های مدرن،می تواند با سرعت میزان تولید در حوزه های فرسوده را افزایش دهد و ظرف یکسال ، یک میلیون بشکه بیشتر نفت در روز عرضه کند.
نفتکش - میز نفت
نفتکش - میز نفت
به گزارش ميزنفت ، لس آنجلس تایمز نوشت : بازگشت ایران به بازارهای بین المللی پس از سالها تحریم و انزوا احتمالا با استقبال اقتصاد جهانی روبرو می شود که تشنه دریافت خبرهای خوب است.

این کشور غنی از منابع طبیعی است و دارای جمعیتی زیاد و عمدتا شهری از مصرف کنندگان جوان است اما گشایش اقتصاد ایران، پس از لغو تحریم های هسته ای در اوایل هفته گذشته، با شک و هراس قابل توجه به ویژه در ایالات متحده روبرو شد که در آنجا بازار سهام در روز چهارشنبه یکی از دشوارترین روزهای خود را تجربه کرد.

بزرگترین نگرانی اقتصادی فوری این است که ورود دوباره ایران، مازاد عرضه جهانی نفت را تشدید کند. ایران دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی و چهارمین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد.
از زمانی که تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا در سالهای 2011 تا 2012 اعمال شدند ، ایران به طور متوسط حدود 3 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده است، اگر چه قادر به صادرات کمتر از نیمی از این میزان در سال های اخیر بوده است. برخی از این مازاد عرضه در کشتی های نفتکش ذخیره شده است. مقامات ایرانی گفته اند قصد دارند میزان تولید را افزایش دهند و پانصد هزار بشکه نفت بیشتر در روز منتقل کنند.

این میزان نفت ممکن است در جهانی که معمولا روزانه بیش از 90 میلیون بشکه نفت و محصولات نفتی مصرف می کند چندان زیاد نباشد.اما افزایش پیش بینی شده نفت ایران در زمانی بدتر از این نمی توانست اتفاق بیفتد.

تولید فراوان نفت شیل ایالات متحده در سال های اخیر و استخراج مداوم تامین کننده های عمده مانند عربستان سعودی موجب شده اند ذخایر نفتی رو به افزایش باشد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد میزان عرضه نفت در سراسر جهان حدود 1.5 میلیون بشکه در روز در پایان سال گذشته بیش از میزان نفت مورد نیاز بوده است.

پیش بینی می‌شود امسال میزان نفت مازاد بر نیاز به طور متوسط به بیش از دو میلیون بشکه در روز برسد که این وضع به لطف بخش خوب بازگشت ایران است.

گری هاف بائر همکار ارشد موسسه اقتصاد بین الملل پیترسون گفت:« ایران با بهره مندی از سرمایه گذاری خارجی و زیرساخت های مدرن،می تواند با سرعت میزان تولید در حوزه های فرسوده را افزایش دهد و ظرف یکسال ، یک میلیون بشکه بیشتر نفت در روز عرضه کند.
در هر صورت، بازگشت ایران عنصری غیر قابل پیش بینی را به بازارهای سهام افزوده است بازارهایی که در حال حاضر در مورد رشد نامشخص چین و قدرت دلار با نگرانی روبرو هستند.

هجده ماه پیش، هر بشکه نفت خام بیش از صد دلار داد و ستد می شد اما این رقم از آن زمان به کمتر از 27 دلار کاهش یافته است و قیمت نفت آمریکا برای تحویل در آینده به کمترین قیمت از سال 2003 رسیده است.

لغو تحریم تهران موجب دسترسی ایران به ده ها میلیارد دلار از دارایی های توقیف شده برای سرمایه گذاری بسیار مورد نیاز به منظور بهبود زیرساخت های اساسی کشور می شود.
ایران، اقتصادی متنوع با جمعیت 80 میلیون نفری است و مردم نسبتا از آموزش خوبی به ویژه در ریاضی و علوم بهره می برند.

سیروس امیرمکری وکیل و حمید بیگلری مقام سابق وزارت خزانه داری آمریکا در امور موسسات مالی در نشریه فارن افرز نوشتند با وجود تحریم ها، تولید ناخالص داخلی ایران در حدود 17،000 دلار برای هر نفر و بیشتر از برزیل و چین است. ایران همچنین یکی از پایین ترین نسبت های بدهی عمومی در جهان را دارد.

این دو گفتند ایران قبل از تحریم‌های سال 2011،بزرگترین تولید کننده اتومبیل در جهان بود و تولیدش از انگلیس بیشتر بود.

برایان پلامولدون مدیر ارشد تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در IHS گلوبال اینسایت گفت:«زمانی که محدودیت های بین المللی برداشته شود، اقتصاد ایران احتمالا 3.5 درصد در سال جاری رشد اقتصادی خواهد داشت. این میزان رشد اقتصادی دومین رشد سریع منطقه است. این وضع در حالی خواهد بود که رشد اقتصادی ایران سال 2012 ، شش و شش دهم درصد کاهش یافت.

وی گفت از جمله افراد در خارج از ایران که بیشترین سود را می برند اشخاصی هستند که در مکان هایی مانند دبی هستند. دبی با فاصله ای کوتاه از ایران در طرف دیگر خلیج فارس قرار دارد و صدها هزار نفر از ایرانیان در آنجا زندگی و کار می کنند.شرکت های اروپای غربی نیز گروه دیگری هستند که سود خواهند برد.

شرکت اتومبیل سازی دایملر آلمان و هتل آکور فرانسه از جمله شرکت هایی هستند که در جهت از سرگیری یا آغاز تجارت در ایران اقدام کرده اند. قرار است نمایندگی های تجاری اروپا در ایران دایر شود و شی جین پینگ رئیس جمهور چین قرار است هفته آینده به تهران سفر کند. در زمان سفر وی ممکن است خبرهایی در خصوص امضای توافق های اقتصادی اعلام شود.

پلاموندون افزود وضعیت برای ایران خوب خواهد شد هر چند وی گفت کاغذ بازی ، فساد مالی ، حفاظت ضعیف از حقوق مالکیت معنوی و دیگر مسائل بلند مدت ، از شور و شوق کاسته اند. علاوه بر این، خطراتی وجود دارد که اگر ایران از توافق هسته ای خود تبعیت نکند ،تحریم‌ها می تواند دوباره اعمال شود.
پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب: 11630
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *