۰
گزارش سی ان بی سی:

صف 17 نفتکشی ایران

هفته گذشته یک تانکر نفتکش ایرانی که از بیش از یک سال پیش در بندرعسلویه لنگرانداخته بود.
صف 17 نفتکشی ایران - میز نفت
صف 17 نفتکشی ایران - میز نفت
به گزارش ميزنفت ،  پایگاه اینترنتی شبکه سی ان بی سی (CNBC) با درج مقاله ای باعنوان چرا ایران برای بازار نفت یک مشکل به شمارمی آید؟ به قلم پتی دام می نویسد:

هفته گذشته یک تانکر نفتکش ایرانی که از بیش از یک سال پیش در بندرعسلویه لنگرانداخته بود، به مقصد کره جنوبی به حرکت درآمد تا با این کار آغاز دوره جدیدی از عدم قطعیت در قیمت جهانی نفت خام را نوید دهد.

بازار جهانی نفت، در حال حاضر دچار نوعی حرص و ولع برای ورود نفت خام ایران به بازار جهانی طی ماه های آینده شده است . اکنون که تحریم ها علیه برنامه هسته ای برداشته شده ، ایران که قبلا بطور متوسط بیش از 1.5 میلیون بشکه در روز نفت خام صادر می کرد مجددا می تواند مقدار بیشتری از نفت خود را به بازار های جهانی عرضه کند.

همزمان، کشورهمسایه ایران یعنی،عراق هم اعلام کرده در رکوردی جدید ، تولید نفت خود را که در حال حاضر سه میلیون و 700 هزار بشکه است حداقل 100 هزار بشکه افزایش خواهد دهد.صدور گزارشی دراین باره که عراق قادر است بیش از 4 میلیون بشکه در روز نفت خام تولید کند، قیمت های انرژی را تحت تاثیر خود قرارداده بطوریکه قیمت نفت خام غرب تگزاس با 5.8 درصد کاهش به 30 دلار و 34 سنت در هر بشکه سقوط کرد.

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت در جهان هم قصد دارد سطح تولید حدودا 10.2 میلیون بشکه ای خود در روز را در همین سطح نگه دارد و یا حتی این میزان را افزایش دهد مگر اینکه دیگر تولید کنندگان سهمیه خود را کاهش دهند . چیزی که تقریبا بعید به نظر می رسد.

دیگر اعضای اوپک در خلیج فارس، از جمله کویت و امارات متحده عربی هم در این زمینه پشت سرعربستان سعودی قرار گرفته و به جای تاکتیک سنتی تلاش کارتل ها برای کنترل قیمت نقت از طریق دستکاری سطح تولید، اجازه داده اند سازوکار بازار قیمت های جهانی نفت را تعیین کند.

اما این ایران ،عراق و عربستان سعودی هستند که قادرند عرضه نفت از سوی اوپک را که در مجموع تولید روزانه حدود یک سوم جهان را برعهد دارد، افزایش دهند. در حالی که عراق به محدوده حداکثر سهمیه خود نزدیک شده اما مقامات این کشور گفته اند قادرند چند صد هزار بشکه در روز به مقدار کنونی تولید عراق بیفزاید . این سه کشور باید برای پیدا کردن راهی در این زمینه گرد هم بیایند. آنها باید راهی برای سروسامان دادن به این وضع پیدا کنند.

ایرانی ها محتاط تر از گذشته شده اند و من فکر می کنم عراقی ها به دلیل وضعیت مالی این کشور به دنبال افزایش تولید خود هستند. حلیمه کرافت رئیس مرکز جهانی بازار سرمایه آر بی سی (RBC) می گوید : هیچ چیز بهتراز نفت نمی تواند چشم انداز روشنی را پیش روی این سه کشور قرار دهد . او معتقد است جدا کردن ژئوپلتیک و نفت در مورد ایران و عربستان سعودی که روابط آنها در چند دهه گذشته در بدترین وضعیت قرار داشته، سخت است. ایران اخیرا عربستان را به علت اعدام یک روحانی شیعه که مواضعی مخالف با خانواده سلطنتی داشت محکوم و سرزنش کرد.

بیل ریچاردسون وزیر سابق انرژی آمریکا معتقد است:عربستان سعودی کلید قیمت نفت است، و اگر موافقت خود را با برگزاری نشست اضطراری اوپک و کاهش میزان تولید اعلام کند شرایط تغییر خواهند کرد اما این اتفاق بعید است. او روز دوشنبه به سی ان بی سی ((CNBC گفت:عربستان سعودی از ایران متنفراست. این دو کشور رقبای ژئوپولیتیکی هستند. عربستان نمی خواهد بهبود وضعیت اقتصادی ایران را که قیمت نفت عامل تعیین کننده ای در اقتصاد آن کشوراست شاهد باشد.

ایران اعلام کرده طی هفته های آتی می تواند به سرعت 500 هزار بشکه در روز به تولید نفت خود بیفزاید اما قصد دارد این کار را به گونه ای انجام دهد که صدمه ای به قیمت های جهانی نفت نزند. ولز فارگو می گوید هرچند این 500 هزار بشکه در مقایسه با 94 میلیون بشکه مصرف روزانه نفت درجهان بسیار ناچیز است اما ورود ایران به بازار نفت در حال حاضر می تواند به شکل گیری نوعی رقابت در عرضه نفت خام دامن بزند.

دانیل یرگین نایب رئیس موسسه آی اچ اس می گوید: ایران در حال حاضر وارد بازار نفت شده اما سئوالی که پاسخ دادن به آن در چند هفته آینده تاثیر زیادی برقیمت ها بر جای خواهد گذاشت این است که با توجه فروختن شناورهای ذخیره سازی از سوی ایران، این کشور می تواند چه حجمی از نفت را به بازار های نفت تزریق کند.

او می گوید: ایرانی ها سعی خواهند کرد سهم خود از بازار نفت را با در نظر گرفتن عنصر قیمت باز پس بگیرند. آنها دوباره به سمت مشتریان سنتی خود در آسیا خواهند رفت که سهم خود را از نفت ایران کاهش داده بودند. به نظر می رسد ایران نه بطور کامل بلکه بصورت نصف نیمه در بازار جهانی نفت حضور داشته است.

دیگر تولید کنندگان بزرگ نفت در جهان از جمله روسیه و ایالات متحده آمریکا هم تولید نفت خود را کاهش نداده اند اگرچه انتظار می رود تولید نفت در آمریکا تحت تاثیر بالارفتن هزینه های ناشی از کاهش قیمت نفت برای شرکت های نفتی ، کاهش یابد. اما اگر اوپک، بعنوان تولید کننده حدود یک سوم نفت جهان، بخواهد برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت کاری بکند باید بین کشورهای شیعه یعنی ایران و عراق با کشورهای سنی تحت نفوذ عربستان سعودی نوعی از همکاری شکل گیرد.

هفته ها و شاید ماهها طول خواهد کشید تا ورود نفت ایران به بازارهای جهانی اثر خود را نشان دهد . همه انتظار چنین چیزی را داشته و همه تحت تاثیر آن قرار داشته اند و به زودی خواهیم دید که واقعیت چیست.به علاوه ما در حال نزدیک شدن به زمان عملیات سالانه تعمیر و نگهداری پالایشگاه ها در آمریکا هستیم و انتظار می رود این موضوع هم به حرص و ولع ها در بارازار جهانی نفت بیفزاید.

حرکت تانکر نفتی ایرانی سرنا (Serena) از این لحاظ اهمیت قابل توجهی دارد که ایران حدود 40 تا 50 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در شناورهای حمل سوخت خود ذخیره کرده و بعلاوه به دنبال افزایش تولید است. ایران اعلام کرده که بلافاصله بعد از برداشته شدن تحریم ها 500 هزار بشکه و ماه های بعد از آن 500 هزار بشکه دیگر به تولید نفت خام خود خواهد افزود.

پائلو نری رئیس شرکت نفتی EMEA گفته است : این اولین فروند از ناوگان ذخیره سازی است که ایران را ترک می کند و 17 محموله دیگر در بندرهای ایران لنگر انداخته اند که مطمئن هستیم هنوز حرکت نکرده اند.

جف کوری استراتژیست موسسه گلدمن ساکس معتقد است از لحاظ پیامد ها هرچند ورود نفت ایران تا حدودی تاثیر خود را بر بازار برجای گذاشته اما این ورود برای بازار نفت بی ثبات کننده خواهد بود.

کرافت می گوید : به نظر می رسد ایران و عراق با تاکید برعدم محدود نکردن خود در تولید نفت در نشست ماه گذشته اوپک به عنوان یک بلوک ظاهر شدند، پس از آن ایران با تعدیل نظرات خود اعلام کرد: ورود نفت این کشور به بازار جهانی آسیب نخواهد رساند. اما با این حال، انتظار می رود ایران برای کسب مجدد سهمیه خود در صادرات نفت تهاجمی عمل کند.

وی معتقد است ایرانی ها قصد ندارند بازار نفت را برای رونق اقتصادی بزرگترین رقبای منطقه ای خود متعادل کنند .این سه کشور یعنی عربستان ، ایران و عراق مشکل اصلی در داخل اوپک هستند و تنها این سه کشور هستند که واقعا می توانند کاری از پیش ببرند و با جمع شدن گردهم راهی برای سروسامان دادن به وضع موجود پیدا کنند.

کرافت می گوید: ایران می توانست به جای افزایش تولید ، نفت های ذخیره سازی شده در شناور ها را بفروشد اما از آنجا که انتخابات ماه آینده مجلس در ایران در پیش است ،ممکن است آهسته تر مبادرت به تزریق نفت خود به بازار کند تا از انتقادات داخلی به علت تاثیر این تزریق نفت دخیره شده بر قیمت های جهانی نفت شانه خالی کند. اکنون بازگشت سریع تر ایران به بازار نفت و بازگشت موثر تر این کشور به این بازار تاثیرات متفاوتی در پی خواهد داشت.

در حال حاظر در بین تولید کنندگان نفت انگیره کمی برای کاهش سرعت تولیدشان وجود دارد و این عاملی است که می تواند به بازار نفت همچون ماههای گذشته لطمه بزند . به عنوان مثال، عراق بیشترین درآمد خود را از فروش نفت کسب می کند . عربستان سعودی به وضوح فشار ناشی از قیمت های پایین نفت را حس کرده و در حال حاضر در حال تلاش برای تامین کسری بودجه از طریق استقراض و کاهش بودجه طرح های مربوط به تامین اجتماعی است و ایران، بی صبرانه در صدد بازگشت به شرایط عادی تر از طریق کسب هر چه بیشتر درآمد است.
کیلدوف می گوید: بدون تردید آنها چنین احساسی دارند اما من حدس می زنم بهای آن را در دراز مدت خواهند برداخت.
 
پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 11728
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *