۰
هافينگتون پست:

چرا ايران کليد بحران منطقه است؟

غرب باید از موقعیت منحصر به فرد ایران در نجات منطقه که در نهایت موجب ناامنی غرب خواهد شد قدردانی کند.حملات اسلام خواهان تندرو وابسته به گروه به اصطلاح دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) در پاریس در پی بیش از یک دهه درگیری هایی روی داد که پس از حادثه یازدهم سپتامبر ایجاد شده بود.
خاورمیانه - میز نفت
خاورمیانه - میز نفت

غرب باید از موقعیت منحصر به فرد ایران در نجات منطقه که در نهایت موجب ناامنی غرب خواهد شد قدردانی کند.حملات اسلام خواهان تندرو وابسته به گروه به اصطلاح دولت اسلامی (گروه تکفیری صهیونیستی داعش) در پاریس در پی بیش از یک دهه درگیری هایی روی داد که پس از حادثه یازدهم سپتامبر ایجاد شده بود.

از زمان حملات یازدهم سپتامر به بعد، حمله به افغانستان و عراق با هدف ترویج ارزش های دموکراتیک در خاورمیانه، چیزی جز فاجعه ای مطلق نبود. جنگ عراق برای آمریکا بیش از دو میلیارد دلار هزینه داشت و هزاران نفر در این جنگ جان خود را از دست دادند. اکنون، ‌درگیری ها در منطقه به اوج خود رسیده و بیشترین موج مهاجران را از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون به دنبال داشته است.

با از بین رفتن توازن که در کشورهایی مانند عراق، سوریه و لیبی وجود داشت، تنش ها و نا امنی منطقه ای به سطح بی سابقه ای رسیده است زیرا تنش های میان شیعه و سنی به آن سرعت بخشیده و وعده های دروغین بهار عربی آن را تشدید کرده است. در نتیجه، ثبات کلی منطقه و توازن میان جوامع مختلف نابود شده است.

تلاش ها برای برکنار کردن صدام و معمر قذافی موجب بی ثباتی و افراط گرایی منطقه و ظهور گروه های نفرت انگیز و حتی افراطی تری مانند دولت اسلامی یا «داعش» شد.

در همین حال، تلاش های فراوان در پنج سال گذشته برای برکناری بشار اسد در سوریه با کمک تعدادی از متحدان منطقه ای مانند عربستان و قطر نه فقط نتواست موجب برکناری رژیم خودکامه سکولار وی شود بلکه رژیم او تبدیل به رژیمی فرقه گرا و تندرویی شد که فرق زیادی با داعش ندارد.

از طرف دیگر، حوادث غم انگیز در پاریس و کالیفرنیا این پیام را در پی داشت که غرب دیگر از مصونیت برخوردار نیست.

در ادامه این مقاله آمده است، برای فرونشاندن و از بین بردن افراط گرایی سنی، بیرون راندن داعش از همه مقرهای راهبردی آن در عراق و سوریه باید در اولویت قرار گیرد. از بین بردن ایدئولوژی افراط گرایانه که بسیاری را مسحور و افراطی کرده فرایندی بلند مدت است که نیاز به زمان، برنامه ریزی و تعهد دارد. برای رسیدن به این هدف حمایت کسانی لازم است که می توانند به طور قاطعانه در این زمینه مشارکت کنند. تا کنون، مهمترین بازیگر مخالف داعش در منطقه، ایران بوده است.

از آن جایی که اختلاف هسته ای ایران و جامعه بین المللی حل و فصل شده، اکنون این امکان برای غرب فراهم شده است که عصر جدیدی از همکاری را با این کشور نه فقط در عرصه اقتصادی بلکه در تلاش برای خنثی کردن خطر بنیادگرایان سنی تندرو در منطقه آغاز کند. ایران به عنوان حامی همه شیعیان، انگیزه زیادی برای همکاری ضد این گروه ها، افراط گرایی و کشتار شیعیان در منطقه دارد.

با وجود تبلیغات منفی غرب و کشورهای منطقه ضد ایران، حقیقت این است که از زمان هزاره جدید، فقط اعراب سنی، افغان ها، پاکستانی ها یا اروپایی های عرب تبار در اقدامات تروریستی از جمله حمله به مراکز غیرنظامی در غرب مانند نیویورک، مادرید، لندن و پاریس دست داشته اند.

تایید اهمیت حیاتی ایران در این زمینه از سوی غرب منبع نگرانی زیاد برخی از کشورهای منطقه بوده است که از انزوای ایران در سه دهه گذشته سود برده اند. اعدام ناموجه شیخ نمر در عربستان بدون شک اقدام تحریک آمیز عمدی بود که هدف آن جلوگیری از ایجاد روابط حسنه میان ایران و غرب بود.

در پایان این مقاله آمده است، با وجود این، اولویت مهم برای همه طرف های مسئول همچنان فرونشاندن تحریکات منطقه ای است، تحریکاتی که می تواند به راحتی موجب شود اختلافات شیعه و سنی عواقب غیرقابل تصوری برای امنیت بین المللی داشته باشد. از این رو، غرب باید بیدار شود و از موقعیت منحصر به فرد ایران در نجات منطقه از چنین نتیجه فاجعه باری قدردانی کند.

 
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۳۱
کد مطلب: 11755
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *