۰
اسپوتیک گزارش داد:

افزایش نارضايتي‌ها درعربستان

جنگ یمن و سقوط قیمت نفت که تصمیمات عربستان در ایجاد آن نقش داشت، و فاجعه کشته شدن حجاج در مکه، چالش هایی محسوب می شود که نگرانی هایی درباره آینده عربستان ایجاد کرده است
محمد بن سلمان - عصر نفت
محمد بن سلمان - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت:

شماری از ناظران سیاسی عرب و غیرعرب درباره آینده عربستان سعودی پس از درگذشت عبدالله بن عبدالعزیز و به قدرت رسیدن برادرش سلمان سئوال کردند. پادشاه جدید عربستان در واکنش به این اظهارات تاکید کرد عربستان به همان خط مشی سابق ادامه خواهد داد ولی بسیاری از ناظران این سخنان را باور نکردند. پس از گذشت چند ماه از به قدرت رسیدن ملک سلمان، بجا بودن تردید آنان اثبات و مشخص شد که سلمان دیدگاهی متفاوت از ملک عبدالله و احتمالا همه پادشاهان پیش از خود دارد.

اقداماتی که ملک سلمان پس از به قدرت رسیدن انجام داد از جمله حمله نظامی گسترده به یمن و رویکردهای سیاسی او که با خط مشی سیاسی مرسوم عربستان تفاوت داشت، و ایجاد تغییراتی در برخی نهادهای اقتصادی و سیاسی عربستان به طوری که با دیدگاه هایش همسو باشند، متفاوت بودن او را نشان داد.

برخی از ناظران معتقدند آنچه ملک سلمان انجام داد، گامی به سوی برچیدن بوروکراسی و تلاش برای اصلاحات بوده است ولی در دوره حکومت سلمان حوادثی روی داد که خوش بینی ها را از بین برد. حوادث امسال در زمان حج نشان دهنده کوتاهی و سهل انگاری گسترده در مدیریت حج است ولی عجیب اینجاست که رسانه های سعودی نامه ملک سلمان را به ولیعهدش محمد بن نایف منتشر کردند که در آن از برگزاری موفقیت آمیز مراسم حج امسال ستایش شده بود.

از سوی دیگر، عربستان با همه درخواست ها برای متوقف کردن جنگ در یمن به علت وقوع فاجعه انسانی در این کشور مخالفت کرد. حتی عربستان با طرف های بین المللی برای تهیه آمارهای واقعی از شمار قربانیان در حملات بیرحمانه به فرماندهی عربستان همکاری نمی کند. ولی طبعا هیچ کس در عربستان نمی تواند مقامات سعودی را در ارتباط با حمله به یمن سرزنش کند زیرا فرماندهی این عملیات را محمد بن سلمان فرزند عزیزکرده پادشاه برعهده دارد.

با توجه به وخامت اوضاع در عربستان سعودی و افزایش نارضایتی ها از عملکرد مقامات این کشور، یکی از شاهزادگان سعودی خواستار تغییرات فوری در سطح رهبری عربستان به علت شرایط غیرعادی این کشور شد. به عقیده این شاهزاده، جنگ یمن و سقوط قیمت نفت که تصمیمات عربستان در ایجاد آن نقش داشت، و فاجعه کشته شدن حجاج در مکه، چالش هایی محسوب می شود که نگرانی هایی درباره آینده عربستان ایجاد کرده است زیرا این حوادث نشان داد حکومت در عربستان در اختیار کسانی است که نمی توان به توانایی آنها برای اداره کشور اعتماد کرد.

این شاهزاده بدون ذکر نام خود به روزنامه هایی که با او مصاحبه کردند گفت: حال پادشاه خوب نیست و اداره همه امور به دست پسرش محمد بن سلمان است که حاکم واقعی کشور محسوب می شود. وی همچنین گفت برخی از اعضای خاندان حاکم تلاشی را برای جلوگیری از وقوع فاجعه در کشور آغاز کرده اند و سران قبایل و بزرگان خاندان سعودی و طیف های وسیعی از مردم عربستان نیز از این حرکت حمایت می کنند تا عربستان به مسیر عادی خود بازگردد و به پرتگاه نیفتد.
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۳
کد مطلب: 11840
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *