۰
از 4.5 تا 150 میلیارد دلار

پازل دلارهای نفتی ایران

بخشی از این مبلغ در بانک هایی در آسیا از جمله در چین و هند و همچنین در ترکیه نگهداری می شدند. بسیاری از کشورها اجازه خرید نفت و گاز ایران را -بر اساس معافیت تحریم ها- طی دوره اعمال تحریم ها داشتند، اما پول این مبادلات را در حساب های تضمینی (امانی) نگهداری می کردند که ایران به آنها دسترسی نداشت.
دلار - عصر نفت
دلار - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، دستیابی ایران به درآمدهای بوکه شده اش ارقام مختلفی را به خود می بینید؛ از 150 میلیارد دلاری که در ابتدا اعلام شد تا 4.5 میلیارد دلاری که سهم دولت است. آخر راه نیز کسی متوجه نشد چه رقمی برای کشور منظور می شود.

 وقتی در روزهای نخست توافق اعلام شد که با توافق قرن، ایران صاحب 150 میلیارد دلار می شود، هر یک از مسولان رقم مختلفی را اعلام کردند، 100 میلیارد دلار، 32 میلیارد دلار، 7.6 میلیارد دلار، 23 میلیارد دلار، 40 میلیارد دلار و ...؛ وزیر اقتصاد یک رقم اعلام می کرد و رئیس کل بانک مرکزی یک رقم دیگر. در این میان هر چه که شد باقی ماندن ذهنیت 2 رقمی بودن مطالبات بود و کسی به 100 میلیارد به بالا فکر نکرد.

محمد جواد عاصمی پور چندی پیش در یک برنامه رادیویی چنین گفت: «من در پایان نکته ای را عرض کنم خدمت به مردم. مردم ایران بدانید که 150 میلیارد دلار از درآمدهای کشور با لغو تحریم ها به ایران بازخواهد گشت نه 30 میلیارد دلار»

هرچند وقت برنامه اجازه توضیحات بیشتر را به وی نداد اما اندکی بعد محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت رسما اعلام کرد 100 میلیارد دلار از دارایی های ایران آزاد شده است. مقامات آمریکایی نیز یکبار دیگر از سه رقمی بودن دارایی های آزاد شده ایران گفتند.  واشنگتن پست در گزارشی نوشت ایران اعلام کرد حداقل 100 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده اش در نتیجه کاهش تحریم ها دسترسی پیدا کرده است.

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی پرس تی وی ایران به نقل از محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت ایران اعلام کرد بیش از صد میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران «کاملا آزاد شده است» و ایران می تواند از آنها استفاده کند .

او همچنین گفت بخشی از این مبلغ در بانک هایی در آسیا از جمله در چین و هند و همچنین در ترکیه نگهداری می شدند. بسیاری از کشورها اجازه خرید نفت و گاز ایران را -بر اساس معافیت تحریم ها- طی دوره اعمال تحریم ها داشتند، اما پول این مبادلات را در حساب های تضمینی (امانی) نگهداری می کردند که ایران به آنها دسترسی نداشت.

در سخنان مقامات ایرانی نشانه ای از طرح های کلی برای این پول های به تازگی آزاد شده مشاهده نمی شود اما سخنگوی دولت ایران اعلام کرد بخشی از این مبلغ به صندوق توسعه ملی به منظور خرید کالا از خارج اختصاص خواهد یافت.
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۳۸
کد مطلب: 11860
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *