۰
جدیدترین پیش بینی IEA

قیمت نفت اوج نمی گیرد

آژانس بین المللی انرژی،روز سه شنبه با اعلام اینکه بازارهای نفتی همچنان انبوه از عرضه نفت است و تقاضا برای نفت همچنان شکننده است همه امیدهایی که درباره افزایش قیمت نفت در کوتاه مدت بسته شده بود به ناامیدی تبدیل شد.
بشکه نفت - عصر نفت
بشکه نفت - عصر نفت
به گزارش ميزنفت، خبرگزاری رویترز نوشت:

آژانس بین المللی انرژی،نهادی 28 عضوی از کشورهای توسعه یافته جهان، مستقر در پاریس که نقش خط مشی دهی به کشورهای عضو در زمینه امنیت انرژی و استفاده از انرژی‌های برگشت‌پذیر را ایفا می کند و در همین راستا، نوسانات بازار نفتی را نیز پیش بینی می کند، با انتشار گزارش ماه فوریه خود با استناد به افزایش ذخیره سازی های نفت اعلام کرد روند عرضه فراوان نفت به بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد و در چنین شرایطی،انتظار این است که روند کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، شدت بیشتری به خود بگیرد.

 آژانس بین المللی انرژی، سازمانی بین المللی که سازمان همکاری توسعه اقتصادی آن را بنیان نهاده و در واقع بازوی انرژی این سازمان به حساب می آید در این گزارش مورد به مورد توضیح داده است که چه عواملی در هفته های اخیر باعث افزایش قیمت نفت شده بود.این درحالی است که قیمت نفت در بازارهای جهانی، در ماه ژانویه به هر بشکه 27 دلار رسیده بود.پایین ترین قیمتی که از 13 سال پیش تاکنون در این خصوص سابقه نداشته بود.

این نهاد که به خاطر انتشار گزارش سالانه‌اش موسوم به «چشم‌انداز جهانی انرژی» معروف است، در این گزارش خود توضیح می دهد نباید انتظار داشته باشیم که برای افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، تولید کاهش یابد. زیرا کشورهای عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) حاضر نیستند از میزان تولید خود بکاهند و این در حالی است که شرط اصلی در شرایط کنونی برای کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، کاهش تولید است.

بازوی انرژی کشورهای توسعه یافته عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در بخش دیگر از گزارش ماهانه خود چنین تصریح می کند: گمانه زنی ها درباره احتمال دستیابی به توافقنامه ای میان اوپک و دیگر کشورهای عمده تولید کننده نفت غیر عضو فقط در حد گمانه زنی است و به همین علت،احتمال اینکه تولید نفت در چنین شرایطی،کاهش یابد بسیار ناچیز است.
این نهاد مستقر در پاریس خاطرنشان می‌کند برعکس امسال تولید نفت اوپک نه تنها کاهش نخواهد یافت بلکه بیشتر نیز خواهد شد.

اوپک با وجود تولید کشورهایی مانند عربستان سعودی،ایران و عراق، در ماه ژانویه 32 میلیون و 630 هزار بشکه نفت در روز تولید می کند که نسبت به ماه قبل از آن 280 هزار بشکه افزایش نشان می دهد. میزان تولید کنونی اوپک هم اکنون نسبت به سال گذشته حدود یک میلیون و 700 هزار بشکه افزایش نشان می دهد.

در مقیاس جهانی نیز تولید نفت درماه ژانویه حدود 200 هزار بشکه افزایش یافته است. به طوری که در ماه ژانویه میزان تولید نفت در ماه گذشته در سطح جهان به 96 میلیون و 500 هزار بشکه در روز رسید. برعکس اوپک ، میزان تولید نفت در کشورهای خارج از اوپک کاهش یافته است .پیش بینی ها حاکی از آن است که میزان تولید کشورهای غیر عضو اوپک با 600 هزار بشکه کاهش در روز در سال 2016، به 57 هزار و یکصد هزار بشکه روز خواهد رسید.

آژانس بین المللی انرژی که کشورهای توسعه یافته مصرف کننده نفت را در جهان نمایندگی می‌کند در همین خصوص توضیح می دهد به موازات آنکه عرضه نفت به بازارهای جهانی در حال افزایش است برعکس میزان مصرف نفت در حال کاهش است. بنابراین زودهنگام خواهد بود اگر فکر کنیم که روندافزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، از سر گرفته خواهد شد. درست است که تولید نفت رسی(نفت شیل)در آمریکا رو به کاهش گذاشته است اما این گونه نیز که زمینه ساز افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، شود.

آژانس بین المللی انرژی در همین گزارش گوشزد می‌کند در مقابل فراوانی عرضه نفت به بازارهای جهانی، تقاضا برای نفت در سطح جهانی رو به کاهش است و علت اصلی این کاهش نیز کاهش رشد اقتصادی در اروپا، چین و آمریکا است که سه قطب مهم اقتصاد جهان را تشکیل می دهند و کاهش رشد اقتصادی دراین مناطق نیز به معنای کاهش تقاضا برای نفت در سطح جهانی، خواهد بود.

این نهاد فعال در ارزیابی بازار نفت و گاز که کشورهای مصرف کننده نفت را نمایندگی می کند توضیح می دهد که به طور کلی، میزان مصرف نفت امسال با یک میلیون و 200 هزار بشکه افزایش به 95 میلیون و 600 هزار در روز خواهد رسید.این درحالی است که همین نهاد در گزارش پیشین خود رقم 95 میلیون و 700 هزار بشکه در روز به عنوان میزان مصرف نفت در جهان پیش بینی کرده بود. میزان مصرف نفت در جهان در سال 2015، حدود یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز افزایش یافته بود.در واقع میزان مصرف در سال گذشته آنچنان افزایش یافته بود که چنین افزایشی از پنج سال پیش تا این سال سابقه نداشته بود.

آژانس بین المللی انرژی می افزاید اگر اوضاع اقتصادی جهان این چنین نابسامان نبود و اگر ارزش دلار برابر دیگر ارزها این چنین افزایش نیافته بود انتظار این بود که مصرف جهانی نفت بازهم افزایش یابد. افزایش ارزش دلار برابر دیگر ارزهای ‏معتبر جهان، سرمایه گذارانی را که ‏ارزهای دیگری به جز دلار در اختیار ‏دارند، با توجه به آنکه در این ‏حالت، خرید نفت و دیگر مواد اولیه ‏ای که با دلار تعیین قیمت و خرید و ‏فروش می شوند، گران تر تمام می‌شود، ‏برای خرید دلسرد می کند و این امر ‏باعث کاهش قیمت نفت خواهد شد.‏

آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود خاطر نشان می کند که ذخیره سازی نفت خام در کشورها نیز ادامه خواهد یافت. در ماه دسامبر،میزان ذخیره سازی نفت در کشورها هفت میلیون و 600 هزار بشکه افزایش یافت. این درحالی است که گرایش عمومی بر این است که ذخیره عمومی نفت باید کاهش یابد و نه اینکه افزایش یابد.

آژانس بین المللی انرژی تاکید می کند داده های مربوط به عرضه و تقاضا در نیمه دوم امسال حاکی از افزایش ذخیره سازی های نفت خواهد بود و این بار رقم آن به 300 هزار بشکه در روز خواهد رسید.در نتیجه اگر این اعداد و ارقام درست از کار در آید ازسرگیری افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، در کوتاه مدت دشوار خواهد بود. زیرا همین حالا نیز بازار ها انبوه از نفت است.
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۳
کد مطلب: 11977
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *