۰
وال استريت ژورنال:

ایران و عراق نقشه را خراب کردند

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، خودداری ایران و عراق از حفظ سطح تولید نفت خود، آینده طرح روسیه و عربستان را برای حفظ سطح تولید نفت کشورهای اصلی تولیدکننده نفت در هاله ای از ابهام فرو برده است.
ایران و عراق نقشه را خراب کردند - میز نفت
ایران و عراق نقشه را خراب کردند - میز نفت
به گزارش ميزنفت، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم کریستوفر هاردر نوشت:

بنویت فوکون، سامر سعید، و آسا فیچ، گزارشگران دفتر وال استریت ژورنال در دبی اعلام کردند خودداری ایران از حفظ سطح تولید نفت موجب تردید درباره آینده طرحی با میانجیگری عربستان و روسیه برای محدود کردن تولید نفت کشورهای اصلی تولیدکننده نفت در سطوح ماه گذشته شده است.

عراق نیز روز پنجشنبه از حفظ سطح تولید نفت خودداری کرد. جان هال، رئیس شرکت مشاوره آلفا انرژی مستقر در لندن، و ناظر دیرینه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) گفت: «اگر ایران خارج از چارچوب اوپک فعالیت کند، این گروه هیچ اقدامی نمی تواند بکند. اوپک نمی تواند بدون ایران هیچ کاری صورت دهد.»

شکست مذاکرات نفتی موجب تشدید هر چه بیشتر تنش ها بین عربستان و ایران شد. مقامی ایرانی گفت دلیل بی اعتنایی ایران به هر گونه توافق بر سر تولید نفت،‌ افزایش تولید نفت عربستان در زمانی است ایران به خاطر تحریم ها فلج شد.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از سهیل محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی اعلام کرد: قیمت پایین نفت، تولیدکنندگان را مجبور به حفظ سطح تولید خود خواهد کرد.

*توافق با منطقه کردستان
دولت منطقه کردستان عراق موافقت کرد در ازای پرداخت حقوق کارکنان شهری از سوی دولت مرکزی، نفت خود را از طریق شرکت دولتی «بازاریابی نفت» به فروش رساند. با توجه به کشمکش دولت منطقه کردستان عراق با دولت مرکزی بر سر کنترل بر منابع نفت این منطقه، چنین موافقتی، نشانه تغییری بزرگ در سیاست دولت منطقه کردستان عراق به شمار می رود.

مسئله نگران کننده این است که آیا بغداد با توجه به مشکلاتی از قبیل پایین بودن بهای نفت، مبارزه با (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش، و کسری بودجه احتمالی بیش از 20 میلیارد دلار در سال مالی کنونی، قادر به اجرای تعهدات خود در قبال منطقه کردستان عراق خواهد بود. مقامات دولت منطقه کردستان عراق و دولت مرکزی اعلام کرده اند مدت زمان زیادی طول می کشد تا موافقت با پیشنهاد حیدر العبادی، نخست وزیر شکل رسمی به خود بگیرد، اما سخنگوی العبادی گفت با وجود نگرانی ها از توانایی مالی دولت مرکزی، وی آماده عملی کردن این پیشنهاد است.

*کاراکاس
ونزوئلا که یکی دیگر از اعضای اوپک است و همزمان با پایین بودن قیمت نفت با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند، برای نخستین بار در حدود دو دهه قیمت بنزین را در داخل افزایش داد و برای تولید نقدینگی که به شدت به آن نیاز داشت، ارزش واحد پول خود را کاهش داد.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در سخنرانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، سعی کرد با نشان دادن نموداری بر وخامت اوضاع مالی کشور تاکید کند. این نمودار نشان می داد که شرکت نفت دولتی پترولئوس دی این کشور ماه ژانویه تنها 77میلیون دلار به بانک مرکزی انتقال داد، در حالی که این شرکت در همان ماه در سال های 2015 و 2014 به ترتیب 815 میلیون دلار، و سه میلیارد دلار به این بانک منتقل کرده بود.

شرکت اکتشاف و تولید نفتی ماراتون اویل نیز که برای نخستین بار در 20 سال اخیر متحمل زیان مالی شد، مبلغی را برای طرح های سرمایه گذاری اختصاص داده بود، به بیش از نصف کاهش داد.
در عین حال، مسئولان شرکت «چنیر انرژی» قصد دارند به زودی شروع به انتقال گاز از سواحل خلیج آمریکا کنند که حاکی از تبدیل شدن آمریکا به صادرکننده بزرگ گاز است.

*بازارها
در پی انتشار آماری که حاکی از کاهش ذخایر نفت خام آمریکا بود، و همچنین امیدواری به همکاری کشورهای اصلی تولیدکننده نفت برای کاهش نگرانی ها درباره عرضه مازاد نفت به بازار جهانی، بهای نفت خام در معاملات روز پنجشنبه افزایش یافت.

عراق روز پنجشنبه اعلام کرد مذاکرات میان اعضای اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت خام برای محدود کردن سطح تولید ادامه دارد. ایران نیز حمایت خود را از چنین طرحی اعلام کرده است، اما از محدود کردن تولید نفت خودداری کرده است.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال در این معاملات با دو ممیز شش دهم درصد افزایش قیمت، در برابر 35 دلار و 39 سنت داد و ستد شد. این در حالی است که قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت سه ممیز دو دهم درصد افزایش یافت، و هر بشکه از این نوع نفت به قیمت 31 دلار و 64 سنت به فروش رسید.
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب: 12088
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *