۰
شانتاژ خبری بلومبرگ

واقعیت خط لوله سومد چیست؟

شرکت نیکو تا سال 92 با اجاره انبارهای ذخیره سازی نفت در تاسیسات ذخیره سازی سومد به میزان 10 میلیون بشکه، نفت خام خود را به مخازن ذخیره سازی رسانده و از آنجا با خط لوله به اروپا منتقل می کرد که به نوعی، یک امتیاز مطلوب برای مشتری محسوب می شد.تا سال 92 استفاده از سومد در قالب قرارداد اجاره توسط شرکت ملی نفت انجام می گرفت تا اینکه با فشار اعراب، سومد از ادامه همکاری با ایران سرباز زد.
مخازن ذخیره سازی سومد - عصر نفت
مخازن ذخیره سازی سومد - عصر نفت
ميزنفت / همزمان با چالش نفتي ايران با كشورهاي نفتي جهان، اعراب به شدت به دنبال سنگ اندازي در صادرات بشكه‌هاي 30 دلاري كشورمان به اروپا هستند. شركت ملي نفت تمركز خود را بر بازار اروپا گذاشته و 500 هزار بشكه خود را به قاره سبز ارسال كرده است. روند مناسب صادرات نفت ایران به اروپا اما روز گذشته با شانتاژ خبری بلومبرگ همراه شد.

این خبرگزاری طی گزارشی به مساله سومد و عدم همکاری مسولان این پایگاه نفتی با ایران پرداخت و نوشت که بی محلی سومد به ایران این کشور را با مشکل بزرگی برای صادرات نفت به اروپا مواجه کرده است. در گزارش بلومبرگ می خوانیم:

مصر و كشورهاي عرب توليد‌كننده نفت در حاشيه خليج فارس، هنوز اجازه نداده‌اند ايران صادرات نفت خود را از طريق خط لوله تحت مديريت آنها به اروپا و منطقه درياي مديترانه ارسال كند.
به گفته مقامات شركت عرب پتروليوم پايپ لاينز، كه مديريت خط لوله سومد را در اختيار دارد، اين شركت همچنان در حال بررسي بندهاي مختلف توافقي است كه منجر به لغو تحريم‌هاي ايران در ماه ژانويه شده است.

يكي از مقامات شركت عرب پتروليوم كه نخواست نامش فاش شود، گفت: اين شركت قبل از صدور مجوز ارسال نفت ايران از طريق اين خط لوله، به دنبال اطمينان يافتن از اين مسئله است كه ايران به مقررات تحريم‌ها پايبند است. صادرات نفت ايران از طريق اين خط لوله از آگوست 2012 متوقف شده است. 

شركت جنرال پتروليوم مصر 50 درصد سهام خط لوله سومد را در اختيار دارد. اين خط لوله درياي سياه را به مديترانه متصل مي‌كند. شركت دولتي سعودي عربين عربستان (آرامكو) نيز 15 درصد سهام اين خط لوله را در اختيار دارد. 15 درصد ديگر از سهام خط لوله مذكور متعلق به شركت اينترنشنال پتروليوم اينوستمنت امارات و 15 درصد هم متعلق به سه شركت كويتي است. 5 درصد باقيمانده هم متعلق به شركت قطر پتروليوم است. 

اما آیا سومد برای ایران تا این اندازه مهم است؟ برای پاسخ به این پرسش نگاهی به سومد می اندازیم. خط لوله سومد، ترمینال عین السخنه در خلیج سوئز را به ساحل اسکندریه در دریای مدیترانه متصل می‌کند. این خط لوله به عنوان جایگزینی برای صادرات نفت از خلیج فارس که باید از کانال سوئز بگذرد محسوب می‌شود. خط لوله سومد به طول 320 کیلومتر از پایانه العین السخنه در خلیج سوئز تا بندر سیدی کریر در غرب اسکندریه در مدیترانه کشیده شده است.



شرکت نیکو تا سال 92 با اجاره انبارهای ذخیره سازی نفت در تاسیسات ذخیره سازی سومد به میزان 10 میلیون بشکه، نفت خام خود را به مخازن ذخیره سازی رسانده و از آنجا با خط لوله به اروپا منتقل می کرد که به نوعی، یک امتیاز مطلوب برای مشتری محسوب می شد.تا سال 92 استفاده از سومد در قالب قرارداد اجاره توسط شرکت ملی نفت انجام می گرفت تا اینکه با فشار اعراب، سومد از ادامه همکاری با ایران سرباز زد. با توجه به عدم خرید نفت از ایران توسط اروپا استفاده از این خط لوله چندان مهم نبود و این روزها راهکارهای دیگری در دستور کار قرار گرفته است.

یک منبع آگاه در این باره به ميزنفت گفت: گرچه سومد می تواند برای ایران مهم باشد و با استفاده از آن بهتر به اروپا رسید اما اینکه بخواهیم بگوییم اگر سومد نباشد کار ایران سخت است، یک شانتاژ خبری است. سومد یکی از ابزارهای شرکت ملی نفت برای صادرات به اروپاست که نبودنش نمی تواند ضربه ای به اهداف صادراتی ایران وارد کند.

 
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۳
کد مطلب: 12325
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *