۰
تحولات جهانی گاز در یک نگاه

در بازار گاز چه می گذرد؟

واكنش روسيه در مقابل مازاد عرضه در بازار گاز و نقش تعديل كنندگي اين كشور در بازار گاز و همچنين تاثير آن بر اقتصاد پروژه هاي جديد LNG (اگر روسيه مازاد عرضه را كمترل نموده و قيمت گاز در بازارها به بيش از 10-9 دلار در هر ميليون بي تي يو برسد پروژه هاي جديد LNG اقتصادي خواهند بود و در غير اينصورت تامين مالي پروژه هاي جدي مايع سازي با مشكل مواجه خواهند بود.
در بازار گاز چه می گذرد؟
ميزنفت / گزارش زیر که به صورت کپسولی تنظیم شده است بخشی از شصتمین گزارش  نشست كارشناسي بررسي تحولات نفت و گاز جهان است که توسط کارشناسان و مدیران  موسسه مطالعات بین المللی انرژی منتشر شده است. در فصل دوم این گزارش به موضوع تحولات بازار گاز پرداخته شده است که بخش های مهم آن در ادامه می آید:

*قيمت تك محموله گاز طبيعي در بازار انگليس (NBP) طي دوره 4 ژانويه 2016 الي 8 فوريه 2016 به ميزان 57 سنت (11.9 درصد) كاهش يافته و از حدود 4.79 دلار در هر ميليون بي.تي.يو تا كمتر از 4.22 دلار در هر ميليون بي.تي.يو رسيده است.

*قيمت تك محموله LNG در بازار جنوب شرق اروپا نيز طي دوره مذکور از يك روند كاهشي برخوردار بوده و از حدود 5.65 دلار در هر ميليون بي.تي.يو در تاريخ 4 ژانويه 2016 تا كمتر از 4.35 دلار در هر ميليون بي.تي.يو در تاريخ 8 فوريه كاهش يافته است.



*همچنين قيمت تك محموله LNG در بازار شمال شرق آسيا طي دوره مذکور از يک روند کاهشي برخوردار بوده و با 1.05 دلار کاهش (15.44 درصد)، از حدود 6.8 دلار در هر ميليون بي.تي.يو تا کمتر از 5.75 دلار در هر ميليون بي.تي.يو کاهش يافته است.

*ايالات متحده مي تواند سومين صادركننده بزرگ LNG تا سال 2020 محسوب شود.آمريكا براي چندمين بار است كه تلاش مي كند يكي از بازيگران تاثير گذار بازار LNG باشد. در ابتدا در نقش وارد كننده و در حال حاضر صادركننده با توجه به مازاد توليد گاز.

*بهره برداري از 14 ميليون تن در سال 2017

*پروژه هاي LNG آمريكا با توجه به اختلاف قيمت گاز در آمريكا با بازارهاي اروپا و آسيا برنامه ريزي شده بود ولي در حال حاضر با توجه به سقوط شديد قيمت هاي گاز در اين دو بازار جذابيت اقتصادي خود را از دست داده و با ترديد مواجه شده است. 

  • هزينه تخميني صادرات LNG آمريكا به بازار اروپا (بر اساس اطلاعات 1 فوريه):
115 % قيمت هنري هاب-2.15 دلار ( 2.47 دلار) + هزينه مايع سازي (متوسط 2.25 دلار) + هزينه حمل ( حدود 1 دلار) = 5.72 دلار در هر ميليون بي تي يو
قيمت LNG در بازار اروپا در تاريخ 1 فوريه 2016 معادل 4.45 دلار در هر ميليون بي تي يو
ميزان عدم النفع : 1.27 دلار در هر ميليون بي تي يو
 
  • هزينه تخميني صادرات LNG آمريكا به بازار آسيا (بر اساس اطلاعات 1 فوريه):
115 % قيمت هنري هاب-2.15 دلار (2.47 دلار) + هزينه مايع سازي (متوسط 2.25 دلار) + هزينه حمل ( حدود 3 دلار) = حدود 7.72 دلار در هر ميليون بي تي يو
قيمت LNG در بازار آسيا در تاريخ 1 فوريه 2016 معادل 4.95 دلار در هر ميليون بي تي يو
ميزان عدم النفع : 2.77 دلار در هر ميليون بي تي يو
 
تا قبل از افزايش قيمت نفت به حدود 55-50 دلار در هر بشكه فقط پروژه مايع سازي Cheniere داراي جذابيت اقتصادي است.

*در حال حاضر هزينه واردات LNG در مناطق ساحلي چين با احتساب گازي سازي مجدد حدود 11 دلار است كه از قيمت گاز در ورودي شهرهاي در شانگهاي و گوانگ دانگ كه معادل 9.2 دلار است بالاتر است.



*هزينه واردات خط لوله از منطقه آسياي مركزي (شامل هزينه انتقال) براي مناطق شرقي چين حدود 11.9 دلار در هر ميليون بي تي يو است.

*هزينه واردات سررمزي خط لوله (شامل ماليات) از ميانمار براي چين حدود 11.7 دلار در هر ميليون بي تي يو است.

*حداقل هزينه واردات LNG جهت سودآوري 7.5 دلار در هر ميليون بي تي يو

  •  
كاهش تقاضاي LNG آسيا در سال 2015 :

*پس از حدود 5 سال رشد تقاضاي LNG در بازار آسيا، در سال 2015 تقاضاي اين مكنطقه با كاهش نسبت به سال 2014 مواجه شد (براي اولين بار پس از بحران اقتصاد جهاني در سال 2009) واردات چهار بازار اصلي شامل ژاپن، كره جنوبي، چين و تايوان با حدود 4 درصد كاهش نسبت به سال 2014 در سطح 153 ميليون تن قرار گرفت.


*دليل كاهش واردات LNG در 2 بازار اصلي ژاپن و كره عمدتا به دليل كاهش رشد اقتصادي و جايگزيني بين سوخت ها بوده است.

*در بازار ژاپن واردات LNG در سال 2015 در حدود 85 ميليون تن بود كه در مقايسه با سال 2014 در حدود 3.9 درصد كاهش يافته است. اين كاهش عمدتا به دليل كاهش تقاضاي برق توليدي طي سال در حدود 3.6 درصد، بازگشت تدريجي نيروگاههاي هسته اي ژاپن به مدار توليد و افزايش رقابت پذيري انرژي هاي نو بوده است. بر اين اساس انتظار مي رود كاهش تقاضاي LNG همچنان تداوم داشته باشد.

*با توجه به مقررات زدايي و آزاد سازي ها در بخش برق ژاپن و نا اطميناني هاي موجود در بخش تقاضاي برق، انتظار مي رود تقاضاي LNG ژاپن در سال 2016 با 4 درصد كاهش تا سطح 81.3 ميليون تن كاهش يابد.

*تقاضاي LNG كره براي دومين سال در سال 2105 با 10.1 درصد كاهش (3.8 ميليون تن) مواجه شده و به حدود 33.4 ميليون تن رسيده است.



*بزرگترين خريدار LNG جهان Kogas  با 10.6 درصد كاهش تقاضا مواجه شده و ميزان واردات آن به حدود 31.4 ميايون تن رسيده است.

*ميزان رشد واردات LNG ساير كشورها در سال 2016 متفاوت بوده و از 4 درصد رشد در كويت تا 71 درصد براي پاكستان متغير خواهد بود.
  • افزايش تقاضاي LNG اروپا در سال 2015 :

    واردات LNG اروپا در سال 2015 با افزايش قابل توجهي مواجه بوده و بيش از 33 درصد افزايش يافته است.

*خالص واردات LNG (منهاي صادرات مجدد) انگليس، بلژيك و هلند از حدود  10.3 ميليون تن در سال 2014 به بيش از 14 ميليون تن در سال 2015رسيده است. نرخ بهره برداري ترمينالهاي موجود اين كشورها در حال حاضر حدود 27 درصد است (كل ظرفيت حدود 50 ميليون تن در سال).
  • عمده منابع وارداتي اين كشورها از قطر بوده و برخي محموله ها از نروژ، الجزاير و ترينيداد و توباگو نيز وارد شده است.
     
عوامل اصلي تاثير گذار در بازار گاز طي سالهاي آتي عبارتند از:
تاثير قيمت نفت خام
تقاضاي گاز آسيا
  • در ارتباط با بازار آسيا نااطميناني هايي وجود دارد كه عبارتند از:
     
*عدم شفافيت در آغاز بكار مجدد نيروگاههاي هسته اي ژاپن
*نا اطميناني در زمينه استفاده از گاز در مقايسه با زغال سنگ در توليد برق در كره جنوبي
*در بازار هند مشكلاتي در زمينه زير ساخت هاي استفاده از گاز طبيعي، سيستم قيمت گذاري داخلي و رقابت هزينه اي گاز با زغال سنگ وجود دارد.
*در زمينه تقاضاي گاز چين نيز نا اطميناني هايي وجود دارد (نا اطميناني در مورد توليد داخلي گاز از منابع مرسوم، گاز شيل و CBM). واردات گاز از تركمنستان، آسياي ميانه و ميانمار و واردات گازي از روسيه از طريق خط لوله سيبري

بازيابي تقاضاي گاز اروپا
*تاثير ظرفيت هاي جديد مايع سازي LNG (در حدود 150 ميليون تن ظرفيت مايع سازي در مرحله نهايي تامين مالي بوده و بيش از 140 ميليون تن در حال ساخت مي باشند كه در حدود 50 ميليون تن آن مي بايست در سال 2016 به بهره برداري برسند-استراليا، اندونزي، مالري و آمريكا).

*واكنش روسيه در مقابل مازاد عرضه در بازار گاز و نقش تعديل كنندگي اين كشور در بازار گاز و همچنين تاثير آن بر اقتصاد پروژه هاي جديد LNG (اگر روسيه مازاد عرضه را كمترل نموده و قيمت گاز در بازارها به بيش از 10-9 دلار در هر ميليون بي تي يو برسد پروژه هاي جديد LNG اقتصادي خواهند بود و در غير اينصورت تامين مالي پروژه هاي جدي مايع سازي با مشكل مواجه خواهند بود.

  • بر اساس پيش بيني هاس صورت گرفته به دليل افزايش توليد برق هسته اي تقاضاي LNG كره در سال جاري نيز با 4 درصد كاهش به حدود 32.2 ميليون تن خواهد رسيد.

    تقاضاي LNG چين براي نخستين بار در سال 2015 با 1.1 درصد كاهش مواجه شده و به كمتر از 19.7 ميليون تن رسيده است.

    رشد واردات خط لوله چين نيز كاهش يافته و به حدود 7.2 درصد رسيده و كل واردات خط لوله در سطح 24.68 ميليون تن قرار گرفته است.

    بر اساس پيش بيني هاي صورت گرفته كل تقاضاي گاز چين در سال 2016 با 7.3 درصد رشد مواجه خواهد شد. البته برخي منابع داخلي حداكثر نرخ رشد را 6.5 درصد اعلام كرده اند.

    تايوان تنها عضو كشورهاي شمالشرق آسياست كه در سال 2015 با رشد 7.8 درصدي در وادرات LNG مواجه بوده و واردات آن در سطح 14.6 ميليون تن قرار گرفته است.

     
دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۱
کد مطلب: 12376
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *