۰
۱
رویترز منتشر کرد:

فجیره، مسیر لو رفته معاملات نفتی ایران

فجیره، مسیر لو رفته معاملات نفتی ایران
ميزنفت / خبرگزاری رویترز از پکن و سنگاپور گزارش داد: پس از لغو بخش اعظم تحریم های اقتصادی تهران در ماه ژانویه، دلالان جهانی نفت، قراردادهای تهاتری کم سابقه ای با شرکت ملی نفت ایران برای صدور بنزین به ایران که به شدت به آن نیاز دارد در مقابل دریافت گازوئیل با کیفیت بالا امضا کردند.

به عنوان مثال، چهار منبع تجاری آگاه اعلام کردند شرکت تجارت کالاهای اولیه «ویتول» که مقر آن در سوئیس است و شرکت گالینکور قراردادی با ایران برای دریافت دست کم 200 هزار تن گازوئیل در هر ماه از ایران بین ماه های مارس تا مه امضا کردند.

یک مسئول تجاری ایرانی که به علت علنی نشدن معاملات خواست نامش فاش نشود گفت: «اندکی پس از لغو تحریم ها، دلالان بزرگ بنزین وارد ایران شدند و ایران به جای پرداخت نقدی به آنها، گازوئیل به آنها تحویل می دهد».

این مسئول افزود قراردادهای تهاتری -که به گفته منابع آگاه در بخش نفت ایران شامل شرکت های روسی نیز می شود- موجب ته کشیدن ذخایر گازوئیل آماده برای صادرات در کوتاه مدت شده است.

وی افزود، دیگر مقدار بیشتری گازوئیل برای صدور در کوتاه مدت وجود ندارد.یک مسئول دیگر ایرانی در بخش نفت گفت ایران به طور معمول 700 تا 800 هزار تن گازوئیل در هر ماه در فصل بهار صادر می کند. صادرات معمولا از اواخر ماه مارس یعنی زمانی که هوا گرم‌تر می شود و گازوئیل کمتری نسبت به فصل زمستان برای تولید گرما مورد نیاز است، آغاز می شود.

به گفته تاجران سنگاپوری، به رغم وجود مواردی از بارگیری گازوئیل ایران به طور مستقیم به مقصد سنگاپور، احتمال دارد مسیر اکثر محموله ها به سمت بندر الفجیره تغییر یابد که مرکز ذخیره سازی سوخت و سوخت گیری کشتی ها در امارات متحده عربی است.

به گفته این تاجران، به محض رسیدن گازوئیل به الفجیره، می توان آن را در بازار محلی برای مصرف سوخت کشتی ها فروخت یا اقدام به فروش مجدد آن در بازارهای آفریقا یا آسیا کرد.
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۵
کد مطلب: 12422
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


حمیدمحمدی خلص
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
مدیریت محترم
باسلام
احتراماامیدوارم من هم مثل سایر همراهانتان از مزایای باهم بودن بهره مند گریم.
باتشکر